سردار باقرزاده با اشاره به اختلاف با میراث فرهنگی برای محل دفن شهدای گمنام در بهشهر گفت : اینها گفتند ثبت یونسکو است ما سوال می کنیم میراث فرهنگی می خواهد از چی پاسداری کند؟ پارک ملت بعد از انقلاب اسمش عوض شد نظام حتی نامش عوض شد چه تعهدی داریم بگوییم باغشاه ؟

sardar-bagherzadee45

 

 

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس روزگذشته سردار باقرزاده برای بازدید از مکان دفن شهدای گمنام در بهشهر حضور یافت.

 

 

 

 

مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص مکان دفن شهدای گمنام در بهشهر گفت:ما در جانمایی ها چند تا اصل داریم که برای ما مهم است اولین اصل این است که ما باید بهترین نقطه را پیدا کنیم این یک اصل کلی است بدنبال ایجاد نقطه معنوی جدید هستیم .

 

 

سردار محمد باقر زاده با اشاره به اینکه از زمان جنگ تا حالا ۷ هزار شهید گمنام را در نقاط مختلف دفن کردیم افزود: طرح تدفین شهدای گمنام در نقاط خاص به دنبال ایجاد یک فضای جدید معنوی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

 

 

وی با بیان اینکه این نقاط باید خصوصیات ایجابی و سلبی را داشته باشنداظهار داشت:یکی از این خصوصیات زیبایی منظر ، دارا بودن تسهیلات اولیه،نداشتن معارض، وقفی و یا غصبی نبودن،نبودن در مسیرهای پروژه های عمرانی در حال و آینده می باشد.

 

 

سردار باقرزاده تصریح کرد: در گذشته شهدای گمنام در امامزاده ها ، مصلی ها و دانشگاهها هم دفن می شدند اما اکنون دیگر در مصلی ها و امامزاده ها تدفین شهدای گمنام صورت نمی گیرد .

 

 

وی ادامه داد:سهمیه بهشهر از نظر ما داده شده و ما پذیرفتیم استثنائا یک بار دیگر این فرصت را به بهشهر بدهیم در یک نقطه جدید فضای معنوی جدیدی ایجاد شود اما میراث فرهنگی کانه رسالت خود را این می داند که فقط از میراث شاهان دفاع کند میراث انقلاب اسلامی میراث نیست؟من واقعا متاسفم.

 

 

مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: امروز با آقای بزرگ نیا صحبت کردم گفت متقاعد شدم فقط از بالا تحت فشارم میراث فرهنگی ممانعت می کند می گوید ما یک قانونی داریم که دفن اموات در اماکن تاریخی ممنوع است اولا که این قانون نیست این مصوبه هیئت وزیران است که در زمان طاغوت در سال ۱۳۳۷ سال تولد بنده بوده است و دیگر اینکه شهدا اموات نیستند و اینها شهید هستند و این قانون نیست و تنها یک مصوبه است و مصوبات هیئات وزیران در زمان طاغوت از طرف شورای انقلاب ملغی اعلام شد.

 

 

سردار باقرزاده افزود: اینها گفتند ثبت یونسکو است ما سوال می کنیم میراث فرهنگی می خواهد از چی پاسداری کند؟ پارک ملت بعد از انقلاب اسمش عوض شد نظام حتی نامش عوض شد چه تعهدی داریم بگوییم باغشاه ؟

 

 

وی بیان کرد: مشکل ما با برادرهای میراث این است شما میراث کهن را پاسداری کنید ما مخالفتی نداریم مشکلی با اینکه میراث یک کشور را پاسداری کنید نداریم تخت جمشید نشانه عبرت است در ایوان مداین اثر عبرتی را می بینید. ما یه چیز وجدانی می پرسیم این بچه های غواص به اندازه ۲ شهروند بهشهری توی باغ ملت جا داشتند یا نداشتند که بیایند اینجا دراز بکشند.

 

 

وی تخت فولاد اصفهان را به عنوان محل دفن شهدا و علما مثال ز دو گفت: هر قانونی یک تبصره دارد آنها شهدا و علما را استثناء کردند این مصوبه هیات وزیران زمان طاغوت است هیچ ممانعتی هم برای ثبت یونسکو ندارد .

 

 

مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خاطر نشان کرد:ما در عرصه میدانی شهید را در بهترین و زیباترین جا دفن می کنیم شهید پرچم پیروزی است شهید هدایت گر است شهید علامت است شهید را برای چی وسط شهر آوردیم ؟تا بامردم در ارتباط ارگانیک باشد مردم با او نفس بکشند اغلب و اکثر جاها سخاوتمندانه برخورد کردند اینجا هم دوستان ما را راهنمایی کردند من اولین بار بود که از این در رد شدم و پارک ملت و این کاخ را دیدم می خواهم ببینم شهر بهشهر با این سابقه دیرینه دینی و تدین و دارا بودن شهید هاشمی نژاد و آیت ا… جباری سردار بزرگ ابو عمار جا برای شهید ندارد؟

 

 

وی گفت:میراث روشن کند حرفشان درست است یا نه اگر باغ ملت است ملت باید تصمیم بگیرد شما نمایندگان ملت هستید همین الان۱۲۰۰ نقطه در نوبت هستند ما وظیفه داریم بگوییم و خبرنگاران بشنوند و منتقل کنند ما   می گوییم اگر اهل شهر ، مسئولین شهر، اجماع کردند و تصمیم گرفتند نه باغ ملت نه . ما اصرار نمی کنیم در هر جایی که شایسته باشد شهید را دفن می کنیم .

 

 

سردار باقرزاده ابراز داشت:شما عظمت تشیع جنازه را دیدید تمام استان را دیدید هر جا شهدا رفتند تطهیر کردند.شما هر جور ریل گذاری کنید مردم هم همانطور رفتار می کنند شما وسیله ورزش بگذارید مردم ورزش می کنند یعنی شما مستعد می کنید .

 

 

مسئول کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: ما آمدیم این فضا را دیدیم اینجا در آینده می تواند کتابخانه دفاع مقدس بشود جلسات نقد کتاب دفاع مقدس برگزار شود فرماندهان عالی جنگ بیایند و جلسات باز کاوی نبردها برگزار شود و عملیات ها تشریح شوند و شب شعر دفاع مقدس برگزار شود   نقد کتاب دفاع مقدس شود دعا و ذکر و مناسبتهای معنوی و مذهبی برگزار شود و نزدیک ۵ هزار نفر بیایند .

 

 

سردار باقرزاده رو به آزموده شهر دار بهشهر گفت:اگر شما بهشهری ها تصمیم بگیرید من می پذیرم شهید را ببرم جای دیگر دفن کنم هیچ کس با شهید بیگانه نیست همه ا زخانواده های شهدا هستند و منسوب به شهید هستند خود شما به عنوان شهردار بهشهر برادر شهید هستید.

 

 

وی ادامه داد:بهشهری ها باید انتخاب کنند شورا هست فرمانداری هست شهرداری خیلی مهم است چون در مبلمان شهری دخالت دارد جوری نشود که بعضی از جوانها از شما آزرده شوند آنچه که به مصلحت فرهنگی و معنوی این شهر است بشود.

 

 

آزموده شهردار بهشهر نیز در ادامه با ابراز خرسندی از تقارن حضور سردار باقرزاده با حضور خبرنگاران در محل شهرداری بهشهر ضمن تقدیر از سردار باقرزاده گفت:پارک ملت اولین جایی است که نمازجمعه شهر بهشهر با حضور شهید هاشمی نژاد در آن برگزار شد ما در ایام مذهبی بیشترین و بهترین مراسمهای ارزشی و مذهبی را داریم اگر صحبتی هست و بحثی است برای این است که شهید در بهترین نقطه و با در نظر گرفتن جمیع شرایط در بهترین نقطه دفن شود .

 

 

وی ادامه داد:تمام مسئولین شهر هم بسیجی و هم سپاهی و هم از خانواده شهید هستند و نگرششان هیچ خط فاصله ای ندارد همانطوری که مردم متدین بهشهر در مراسم استقبال از شهد ا با استقبال پر شور خود آنها را با آب روانه کردند .

 

 

آزموده اظهار داشت:اگر بحثی هست برای کارشناسی بیشتر در این مورد است که با توجه به سابقه بهشهر در بهترین نقطه دفن شود این شهر مال شهداست سعی کردیم به نحو احسن میراث را تحویل آیندگان بدهیم قبول کنید افکار عمومی ، جوانها، دانشجو ها نظرات متفاوت دارند باید متحد و متفق باشیم و کل مدیران شهر فکر کنیم و یک پاسخ بدهیم پاسخی که مثل هم باشد فقط به این خاطر تاملی شد تا ما به یک نقطه مشترک برسیم مطمئن باشید بهشهر بهترین میزبان خواهدبود .

 

 

وی تصریح کرد:این مورد را اداری و حقوقی نمی دانیم هر چند حقوقا وظایفی داریم و باید پاسخگوی شهروندان باشیم .

 

 

شهردار بهشهر خاطر نشان ساخت:در بهشهر بهترین تصمیم گرفته می شود تمام صحبتها گفته شد می خواهیم تصمیمی باشد که کل مردم شهر می پذیرند این شهر به عنوان شهر توریستی و فرهنگی تمام جنبه های گردشگری را دارد پارک ملت در طول امسال بالای ۱۲ هزار گردشگر را میزبانی کرد .

 

 

آزموده در خاتمه عنوان کرد:با لحاظ کردن بحث میراث فرهنگی این پارک چهارشنبه جلسه ی را برگزار می کنیم و شک نکنید بهترین تصمیم گرفته می شود .

 گزارش: سکینه نوری