رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: 50 سال است که ما فناوری را وارد می‌کنیم و از پیکان به پراید رسیده‌ایم. در حالیکه ما در حوزه موشکی و ماهواره‌ای و توانایی خود تکیه کرده‌ایم و به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم‌.

سردار نقدی: 50 سال است که از پیکان به پراید رسیدیم

 
 
شرق پرس: سردار محمدرضا نقدی در همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کند به ما بقبولاند که تنها راه پیشرفت کشور سازش و کنار آمدن با آن‌هاست اما مردم ما در این ۳۶ سال با این تفکر جنگیده‌اند.
 
 
 
وی ادامه داد: برخی ساده‌لوحان این تفکر دشمن را باور کردند و دشمن هم خیلی تلاش کرد که با تحریم‌هایش ما را شکست دهد اما رئیس جمهور آمریکا گفت تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را به زانو در آورد پس باید دنبال مذاکره و نفوذ باشد.
 
 
 
نقدی با تاکید بر اینکه این توهم است که ما باج سیاسی دهیم تا سرمایه خارجی و فناوری به کشور بیاید، اظهار کرد: سرمایه جایی می‌رود که سود داشته باشد. ما اگر اقتصاد خود را سودآور کنیم، نقدینگی به سمت تولید می‌آید در این شرایط سرمایه گذار خارجی هم سرمایه خود را به ایران می‌آورد اما اگر تولید ما زیان‌ده باشد سرمایه به دنبال خرید سکه می‌رود.
 
 
 
وی ادامه داد: ما نقدینگی فراوانی در کشور داریم به گونه‌ای که در شش روز ۱۱۰ هزار خودرو به فروش رفت. بنابراین سرمایه وجود دارد اما این سرمایه به سراغ خرید زمین، خودرو و سکه می‌رود. ما باید عرضه داشته باشیم و بخش تولید را سودآور کنیم تا سرمایه به این سمت برود. اقتصاد مقاومتی که پایدار و آسیب ناپذیر است می تواند سرمایه را به سمت خود جذب کند. اما اقتصاد مقاومتی روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است و مشکل امروز ما هم همین مسأله است.
 
 
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه وظیفه بسیج پر کردن خلاءها است، افزود: از روزی که رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند بسیج در این راستا به حرکت آمد به این امید که دستگاه‌های دولتی از ظرفیت بسیج استفاده کنند. انتظار ما این بود که دستگاه‌های مسؤول از ظرفیت بسیج استفاده کنند و فتح المبینی اقتصادی درست کنند اما دستگاهی به صحنه نیامد.
 
 
 
نقدی با بیان اینکه می‌گویند واحدهای کوچکی که بسیج ایجاد کرده کارساز نیست، خاطر نشان کرد: تصور آن‌ها از اقتصاد، کارخانه های بسیار بزرگ است، در حالی که امروز تولید بی کارخانه یکی از استراتژی‌های موفق دنیا است؛ به گونه‌ای که بخش اعظم اقتصاد چین به واحدهای کوچک تولیدی وابسته است. این واحدهای کوچک سرمایه کم می‌خواهد ولی بازده آن زیاد و با ریسک کم است و خطری هم برای محیط زیست ندارد.
 
 
 
نقدی با طرح این پرسش که چرا دستگاه‌های دولتی کمک نمی‌کنند و موانع تولید مثل مقررات زائد را برطرف نمی کنند، خاطر نشان کرد: این توهم و خواب است که فناوری و سرمایه بیاید تا مشکلات ما حل شود. پیشرفت اقتصادی سختکوشی و جهاد می‌خواهد. باید مدیران نیازهای کشور را شناسایی کرده و کمک کنند تا تولید در این حوزه‌ها راه بیفتد. نباید باج سیاسی داد به این امید که اقتصاد کشورمان شکوفا شود.
 
 
 
نقدی همچنین با تاکید بر اینکه جوان ایرانی مبتکر است پس به جای وارد کردن فناوری خارجی باید به این جوانان اتکا کنیم، خاطر نشان کرد: ۵۰ سال است که ما فناوری را وارد می‌کنیم و از پیکان به پراید رسیده‌ایم. در حالیکه ما در حوزه موشکی و ماهواره‌ای و توانایی خود تکیه کرده‌ایم و به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم‌. باید توجه کنیم، فناوری که دنیا به ما می‌دهد یا دست دوم است یا اگر دست اول باشد هزینه بسیار زیادی دارد. ریسک است که ما با این همه امکانات چشم‌مان به خارج باشد. حتی می‌گوییم باید مدیر از خارج بیاوریم در حالیکه ناسا بر اساس تخصص دانشمندان ایرانی می چرخد. باید عرضه داشت و از نخبگان خود استفاده کرد.
 
 
 
نقدی با اشاره به طرح‌های بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ما در دو سال گذشته ۱۴۰ هزار شغل مستقیم و ۲۲۵ هزار شغل غیر مستقیم بدون حتی یک ریال از سرمایه گذاری دولتی ایجاد کرده‌ایم.
 
 
 
وی با بیان اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بنیاد تعاون بسیج تامین شده است، گفت: ما طرح‌ها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصاد مقاومتی به دولت ارائه کرده‌ایم و باید دولت از ظرفیت‌های بسیج در این حوزه استفاده کند. البته قرار شده است در برنامه پنج ساله ششم توسعه، بسیج سازندگی به پنج برابر وضع موجود چه در گروه‌های جهادی و چه در اقتصاد مقاومتی افزایش یابد.
 
 
 
نقدی تصریح کرد: بسیج نباید دنبال ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی باشد بلکه باید تعداد واحدهای کوچک را در مناطق پراکنده کرده و آن‌ها به صورت شبکه در آورد.
 
 
 
وی با اشاره به اینکه کشور با بحران رکود تورمی مواجه است، اظهار کرد: راهکارهای محدودی برای حل این بحران وجود دارد. مثلا می‌شود تورم را مهار کرد اما کاری به رکود نداشت. یکی از بهترین راهکارها برای حل این بحران استفاده از واحدهای کوچک تولیدی است که با سرمایه‌ای کم اشتغال ایجاد می‌کنند سرمایه این واحدها اندک بوده اما تولید آن‌ها بالاست.
 
 
 
وی در پایان با انتقاد از پایین بودن بهره‌وری در کشاورزی به دلیل استفاده نکردن از دانش گفت:‌ باید برای استفاده از دانش در کشاورزی اقدام کنیم. چه اشکالی دارد اساتید و دانشجویان کشاورزی به روستاها و زمین‌های کشاورزی بروند و در کشاورزی تحولی ایجاد کنند. بسیج سازندگی برای داربستی کردن تاکستان اقدام کرد که با این کار تولید چند برابر شد. باید در این زمینه‌ها اقدامی جدی داشت./ایسنا