باقری درباره اهداف سفر یکروزه ترویجی در جنگلهای شرق مازندران گفت: این تور یک روزه برای آشنایی هر چه بیشتر گروههای مردم نهاد فعال در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با روند حفاظت از منابع ملی و آشنایی با کار مجریان طرحها در بهشهر صورت گرفته است.

bagheri-manabe tabiee-beh

 

به گزارش شرق پرس علی باقری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر در تور یکروزه  ترویجی در جنگلهای بهشهر در گفتگو با خبرنگار شرق پرس گفت:  وظیفه   اداره منابع طبیعی  حفظ و حراست از عرصه های  منابع ملی  است که در این راه ما به عنوان  حافظان و امانتداران مردم در این بخش فعالیت داریم  و تمام دغدغه ما  حفظ  جنگل ها به عنوان سرمایه ملی است.

 

 وی  به هدف  برگزاری تور یکروزه  آموزشی اشاره کردو افزود: این تور یک روزه  برای آشنایی هر چه بیشتر گروههای مردم نهاد  فعال در حفظ  منابع طبیعی و محیط زیست با روند حفاظت از منابع ملی و  آشنایی با کار مجریان  طرحها  صورت گرفته  است  که در این  خصوص با هماهنگی صورت گرفته  بین ما و گروههای مردم نهاد   آنان  از نزدیک  با  نحوه کار مجریان طرحها آشنا شوند .

 

 باقری اظهار داشت: در این تور یکروزه آموزشی کارشناسان  منابع طبیعی توضیحاتی را در خصوص فوایدجنگل ها  و کار مجریان طرح ارائه  دادند و  فعالان منابع طبیعی و محیط زیست نیز  سوالاتی را مطرح  کردند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر  تصریح کرد: مساحت  ۲۰ تا ۲۵ هزار هکتار از جنگلهای شهرستان تحت پوشش طرح هستند که مجری طرح  آن شرکت سهامی  نکا چوب است.

 

  وی یاد آور شد: اجرای طرح های جنگلداری راهکاری برای بهره برداری  اصولی و کارشناسی از  جنگل هاست و این  تعامل و همکاری باعث حفظ عرصه های ملی خواهد  شد.

 

 باقری با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه حفظ منابع طبیعی امری با اهمیت است خاطر نشان ساخت: فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ  حفاظت از  منابع طبیعی و محیط زیست  نه تنها در سطح شهرستان بلکه د رکل کشور نیاز به آگاهی  عمومی دارد و با فرهنگ سازی و آغاز آن از دوره های ابتدایی مدارس این ارزش باید در  جامعه نهادینه شود و فرهنگ  حفظ منابع طبیعی باید به  فرهنگی  عمومی تبدیل شود   و همه دستگاهها  باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

 

وی تاکید کرد:برای حفظ  عرصه های ملی عزم ملی لازم است که رسانه های مکتوب و تصویری می توانند در این زمینه کمک کار ما باشند و با به چالش کشیدن و زدن تلنگر می توانند مردم را هر چه بیشتر با  فرهنگ حفظ و حراست از جنگلها و مراتع و  فواید آنان آشنا سازند. و در جهت تنویر افکا رعمومی بر آیند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر  ابراز داشت: در  مساحتی از جنگل ها که دارای مجریان طرح هستند ما مشکلی  نداریم اما در مابقی جاها  با مشکلات تجاوز به عرصه های جنگلی و اراضی ملی و   قاچاق چوب مواجه هستیم.

 

باقری  به برخورد جدی اداره منابع طبیعی بهشهر با متخلفان اشاره کردو افزود:در حال حاضر  ساخت و ساز غیر مجاز  نداریم اما در  در گذشته  مواردی بوده که بر خورد شده و پرونده در محاکم قضایی تشکیل شد و رای  برای آنان صادر و حکم اجرا گردید و  چند مورد دیگر هم در حال اجرا  است که بعد از صادر شدن حکم برای تخریب آنان اقدام می کنیم.

 

 وی   درخاتمه  در  خصوص کمبود نیروهای حفاظتی در جنگل ها  گفت: استاندارد جهانی برای حفظ و حراست از جنگل ها در هر هزار هکتار یک  یا دو  نیروی حفاظتی است که  این آمار در شمال کشور هر  هفت هزار  هکتار است  و در شهرستان بهشهر این میزان به  هر ۱۵ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی می رسد.
سکینه نوری تیرتاشی