تحویل بیانیه پیگیری فاجعه منا به سازمان ملل توسط نمایندگان منتخب مردمی، «فاطمه عظیمی» از خانواده‌های جانباختگان، رضاکیانیان از سوی جامعه هنری و «محمدرضا تقی‌پور» و «حسنی سعدی» از سوی جامعه ایثارگران و موزه صلح تهران انجام گرفت.

 

 

شرق پرس: در آستانه چهلمین روز واقعه ناگوار حج امسال، بیانیه کمپین فاجعه منا با بیش از دو و نیم میلیون امضا به صورت رسمی به «گری لوییز»، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل داده شد.
 
 
 
 این اقدام به وسیله نمایندگان منتخب مردمی، «فاطمه عظیمی» از خانواده‌های جانباختگان، رضاکیانیان از سوی جامعه هنری و «محمدرضا تقی‌پور» و «حسنی سعدی» از سوی جامعه ایثارگران و موزه صلح تهران انجام گرفت.
 
 
 
دفتر سازمان ملل متحد در تهران این متن را دراختیار خبرگزاری ها قرار داده است.
 
 
 
 
mena-sazman-melalll
 
 
 
در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۹۴ تعدادی از حجاح در مکه به دلیل ازدحام بیش از حد جان خود را از دست دادند. تعداد قطعی کشته‌شدگان هنوز مشخص نیست.
 
 
 
به دنبال این اتفاق، ایرانیانی که در داخل و خارج از این کشور زندگی می‌کنند کارزاری را راه‌اندازی کرده و نگرانی خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده‌اند. این کارزار تا به امروز بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار امضا جمع کرده است.
 
 
 
در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۴ این کارزار به آقای گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد تحویل داده شد.
 
 
 
در متن این کارزار آمده است: «ما ایرانیان بدین وسیله همدردی و پشتیبانی خود را از همه بازماندگان اندوهگین فاجعه سرزمین منا در مناسک آیینی حج امسال اعلام کرده و از شما درخواست داریم تا با دخالت مستقیم و مسئولانه خود تمامی ابعاد این فاجعه را شفاف‌سازی نمایید. با امید جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده برای همه بشریت.»
 
 
 
رضا کیانیان، بازیگر سینما و «فاطمه عظیمی»، که یکی از اعضای خانواده خود را در این حادثه از دست داده، به دفتر سازمان ملل متحد آمدند تا به نمایندگی از تمامی خانواده‌های داغدار این کارزار را به «گری لوییس» تحویل دهند.
 
 
 
محمدرضا تقی پور، مدیر موزه صلح تهران در سخنانی گفت: «هزاران نفر از ایرانیان جان خود را در این حادثه از دست دادند. به نظر من وظیفه تمام ما این بود که نگرانی خود را در راهی صلح‌آمیز به گوش جهانیان برسانیم. امروز ما اینجا هستیم تا کارزار فاجعه سرزمین منا را به دبیرکل سازمان ملل متحد برسانیم.»
 
 
 
در این مراسم گری لوییس گفت: «مایلم بگویم این کارزار توانایی انجام کارهای خوب در چند مرحله را دارد. در مرحله اول افرادی با طرز فکرهای مختلف برای هدفی مشترک کنار هم آمدند. و همچنین این کارزار حرکات مدنی را ترویج می‌کند که به واسطه آن صدای مردم نیز شنیده می شود.»
 
 
 
وی اظهار کرد: «باعث خوشحالی و افتخار من است که شما سازمان ملل متحد را برای این موضوع انتخاب کردید تا از آن به عنوان عنصری برای کاهش فشار از روی مردم ایران در راهی صلح آمیز استفاده کنید. این زمان، دوره‌ای بسیار احساسی برای مردم ایران است. موزه صلح تهران در این مورد با هماهنگی این کمپین از تنش‌هایی که این روزها باعث نگرانی است، کم کرده است. به نمایندگی از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد، این کارزار را تحویل گرفته و به ایشان تقدیم می‌کنم.»
 
 
 
پس ازاتمام جلسه، دوستان ارائه‌کننده بیانیه به سازمان ملل اظهار داشتند که با این روش ملت ایران به نوعی دیگر بلوغ سیاسی و خویشتن‌داری خود را در این حادثه ناگوار به پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت و اکنون مرحله دوم و اصلی‌تری آغاز شده و آن پیگیری سازمان ملل متحد است تا به وظیفه خود در پیگیری و افشای حقایق ماجرا کمک کند.
 
 
 
گفتنی است متعاقبا بیانیه رسمی کمپین فاجعه منا هم برای اطلاع مردم از چگونگی امار امضاها صادر خواهد شد.
 
 
 
 
ایسنا