علوی‌تبار، متخصص تغذیه در ادامه اظهار می‌دارد: علاوه بر نخوردن شام و سونامی لاغری در میان دختران جوان، افزایش آمار بانوان کم خون در جامعه نیز به چشم می‌خورد و خیلی از این افراد تا زمان زایمان به رفع مشکلات ناشی از کم‌خونی اقدام نمی‌کنند

laghari46

 

 

 

شرق پرس: سونامی شام نخوردن و لاغری که در میان بانوان ایرانی و بویژه دختران هیجده تا بیست و هشت ساله راه افتاده است هشداری جدی است که سلامت دختران جامعه کنونی و بویژه مادران نسل آینده را تهدید می‌کند.

 

 

 
زهرا علوی‌تبار، متخصص تغذیه در خصوص ارتباط شام نخوردن و تناسب اندام در میان دختران به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: در طب سنتی و همچنین از دیدگاه اسلام نخوردن شام زمینه‌ساز امراض گوناگون می‌شود اما آنچه مهم است خوردن آخرین وعده غذایی قبل از غروب آفتاب است و اگر بعد از آن فرد احساس گرسنگی داشت، می‌تواند حداقل با چند عدد خرما خود را سیر کند تا شاهد عوارض گوارشی شام نخوردن نشود.
 
 
 
وی می‌گوید: پرهیز از خوردن شام موجب سوزش معده یا قلب و در بلند مدت اختلالات گوارشی می‌شود و نباید این تهدید سلامتی را نادیده گرفت.
 
 
 
 فرهنگ تغذیه‌ای مقدم بر فرهنگ اقتصاد است
 
 
علوی‌تبار، متخصص تغذیه در ادامه اظهار می‌دارد: علاوه بر نخوردن شام و سونامی لاغری در میان دختران جوان، افزایش آمار بانوان کم خون در جامعه نیز به چشم می‌خورد و خیلی از این افراد تا زمان زایمان به رفع مشکلات ناشی از کم‌خونی اقدام نمی‌کنند و این در صورتی است که خستگی و احساس فرسودگی، رخوت و بی‌حالی و ضعف، رنگ‌پریدگی،‌ سردرد، خشکی زبان و … از علائم شایع کم‌خونی است که افراد در مواجه با آن باید به پزشک مراجعه نموده و با صلاحدید پزشک نسبت به مصرف قرص آهن و … اقدام نمایند تا شاهد عوارض آن نباشند.
 
 
 
وی می‌گوید: نخوردن شام در بلند مدت زمینه ساز پیری زودرس، چروک شدن پوست و اختلالات دستگاه گوارش و … می‌گردد.
 
 
 
ساعات اولیه شب بهترین زمان وعده شام
 
 
علوی‌تبار، متخصص تغذیه در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از دلایل خوردن شام در ساعات اولیه شب افزایش بیشتر انرژی است که منجر به آرامش بیشتر فرد در خواب می‌شود و همچنین زمینه‌ساز افزایش انرژی در روز بعد می‌شود.
 
 
 
وی می‌گوید: در برخی موارد دیده شده که افراد نسبت به درمان کم‌خونی هیچ اقدام درمانی انجام نداده‌اند که به مرور کار قلب افزایش پیدا کرده و فرد در بلند مدت و در صورت پایین بودن هموگلوبین به نارسایی قلبی نیز مبتلا می‌شود.
 
 
 
 خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی راهکار اساسی کیفیت سلامتی افراد
 
 
علوی‌تبار، متخصص تغذیه کشورمان در ادامه می‌گوید: تغییر سبک زندگی مقوله فرهنگی است و من مخالف برخی از افراد هستم که می‌گویند سلامتی پول می‌خواهد و برای داشتن سلامتی باید هزینه کرد.
 
 
 
وی می‌گوید: افزایش طول عمر، ارتقاء سلامتی در گرو خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی است بعنوان مثال فردی که دچار کم‌خونی است با حذف چای سیاه و جایگزینی آن با چای نعناع، گل گاوزبان و … در سلامتی خود نقش‌آفرینی می‌کند.
 
 
 
وی می‌گوید: جایگزینی عدس همراه دریافت ویتامین C در لیمو، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، گل‌کلم و… مقادیر آهن معادل گوشت را به افراد می‌رساند و آنها را از مرز آسیب های جسمی و روانی ناشی از کم‌خونی نجات می‌دهد.
 
 
 
وی می‌گوید: اگر افراد با وعده‌های غذایی سبک در ساعات آغازین شب که دستگاه گوارش زمان هضم و جذب کافی داشته باشد و همچنین بهره‌گیری از میوه‌جات و سبزیجات و تحرک کافی در زندگی گام بردارند براحتی می‌توانند یک گام به سمت سلامتی بردارند و به اقتصاد سلامت کشور و همچنین داشتن نسلی با نشاط کمک نمایند.
گزارش فاطمه گلرخ