شاعری با اشاره به ریزش بخش عمده‌ای از محصول مرکبات در باغ‌های مازندران،گفت: این درحالی‌است که کسی به سراغ باغداران نمی‌رود در شرایطی که سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور و اداره‌کل بحران محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی داریم که وظیفه آنان پیش‌بینی و مدیریت بحران‌ها است...

شاعری: کسی سراغ باغداران را نمی گیرد/ ناتوانی جهادکشاورزی در مواجهه با بحران ها

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بحران در بخش محصولات کشاورزی نشان داد که وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار و مواجه شدن با بحران‌های ‌کشاورزی ناتوان بود.

 

 باغداران مازندران در حالی‌که امسال را سال خوبی برای محصولات خود پیش‌بینی می‌کردند با ریزش برف تمام رویاهای آنان نقش برآب شد.

 

در حالی‌که قبل از برف از قیمت پایین محصولات خود گلایه داشتند و اینکه در بحش خرید تضمینی برای ایام پایانی سال از سوی دولت اقدامی صورت نگرفته با آمدن برف به تمامی محصولات اعم از سالم و یخ‌زده خسارت وارد شد.

 

بحث خرید محصولات درجه سه و سپس یک و دو از سوی دولت نیز موجب مشکلات بسیاری برای باغداران مازندران شد و به اذعان خود آنان این موضوع نوعی وقت‌گذرانی بود.

 

دولت کمک بلاعوض به باغداران را تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: جلسات و مکاتبات متعددی به‌منظور جبران خسارت باغداران با رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان مدیریت و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار مازندران برگزار شد و پیشنهادات مجلس به آنان ارائه شد بعد از جلسات متعدد یک‌سری تصمیماتی برای جبران خسارت گرفتند که این تصمیمات برای حمایت از خسارت‌دیدگان کافی نبود.

علی‌محمد شاعری ادامه داد: پیشنهاد ما در این زمینه پرداخت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض و ۴۰۰ میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان بود درحالی‌که ۳۰ میلیارد تومان بلاعوض و ۲۰۰ میلیارد تومان به‌صورت تسهیلات کم‌بهره به تصویب دولت رسید.

وی اضافه کرد: در واقع اعتباری که به‌منظور جبران خسارت باغداران در دولت به تصویب رسید حدود ۱۰ درصد پیشنهاد ما در پرداخت بلاعوض و ۵۰ درصد پرداخت تسهیلات بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت وارده به کشاورزان به‌صورت بلاعوض در دولت تصویب شد، تصریح کرد: انتظار ما این بود دولت از محل بودجه ۱۰ و ۱۲ بتواند بحران مرکبات در شمال را مدیریت کند ولی نتوانست در مدیریت این موضوع موفق عمل کند و موجب وارد شدن خسارت بسیار سنگین به کشاورزان و باغداران شد.

شاعری با اشاره به ریزش بخش عمده‌ای از محصول مرکبات در باغ‌های مازندران، افزود: این درحالی‌است که کسی به سراغ باغداران نمی‌رود در شرایطی که سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور و اداره‌کل بحران محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی داریم که وظیفه آنان پیش‌بینی و مدیریت بحران‌ها است.

وی با اعلام اینکه بحران مرکبات و کیوی در شمال کشور، یخ‌زدگی انار در استان مرکزی و افزایش تولید گوجه‌ در جنوب کشور نشان داد که وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار و مواجه شدن با بحران‌های ‌کشاورزی ناتوان بوده و توانایی مدیریت بحران کشاورزی در شرایط خاص و ویژه را ندارد، بیان کرد: مدیریت زمانی می‌تواند کارآمدی خود را نشان دهد که در زمان بحران باشد زمانی‌که در شرایط بحرانی مدیریت نتواند تنظیم میان عرضه و تقاضا در بازار ایجاد کند به این معنا است که در این بخش دچار سوءمدیریت و ناکارآمدی هستیم.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس با تأکید بر اینکه پیشنهاد ما این بوده که دولت هرچه سریع‌تر کمک بلاعوض به باغداران را حداقل تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد، خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه خرید محصولات درجه یک، دو و سه نیز سریع‌تر وارد بازار شود.

به گزارش فارس, شاعری یادآور شد: دستورالعملی را وزارت جهاد کشاورزی تنظیم و به استان‌های شمالی ارسال کرده ولی این دستورالعمل اجرا نمی‌شود چرا که براساس ضوابط این دستورالعمل پیش‌بینی شده به‌نفع کشاورزان و باغداران نیست.

وی در پایان گفت: انتظار داریم هر چه سریع‌تر وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل جدید خرید مرکبات را اصلاح کرده و نسبت به اجرایی کردن آن نیز اقدام کند.