آیت‌الله عباسعلی سلیمانی گفت: علامه ایازی و عالمان بزرگ دینی هم در این جایگاه قرار دارند و هرچند در میان ما نیستند اما همواره با ما و در کنار ما هستند...

شانزدهمین سالگرد علامه ایازی در رستمکلا برگزار شد

 

به گزارش شرق پرس (شرق مازندران) شانزدهمین سالگرد ارتحال علامه ایازی، بزرگداشت نام و یاد دو فرزندش و یادواره بیش از ۱۰۰ روحانی حوزه علمیه جعفریه رستمکلا در بهشهر برگزار شد.

 

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله علامه ایازی با بزرگداشت نام و یاد علمای دینی در این مراسم گفت: عالمان علم و عمل اگر از نگاه ظاهری هم از ما پنهان باشند اما در دل جامعه زنده و جاویدند.

 

وی افزود: علامه ایازی و عالمان بزرگ دینی هم در این جایگاه قرار دارند و هرچند در میان ما نیستند اما همواره با ما و در کنار ما هستند و مجلس امروز ما هم به‌ظاهر علامه ایازی و دو یادگار والامقامشان درسی برای ما برای الگوپذیری از زندگی ساده و مردمی‌شان است.

 

وی آشنایی بازندگی بزرگان و عالمان دین را ضرورت زمان دانست و افزود: اگر زوایای مختلف زندگی این بزرگان برای جامعه بازگو شود نسل امروز از دیگران و کشورهای  دیگر الگو نمی‌گیرد و زندگی این عالمان دینی برای نسل موجود هویت آفرین، اعتمادبخش و شخصیت آفرین است.

 

آیت الله سلیمانی ادامه داد: اینان سرمایه‌های واقعی منطقه‌اند و با شناختن آنان، دیگر افراد سرسپردگی به اجنبی ندارند و لذا باید زندگی آنان به درسای به نسل جوان منتقل شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مطالعه در زندگی عالمان علم و ادب پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است تا در مسیر تعالی گام برداریم.

 

وی بابیان اینکه ما برای عالمان خود مشخصه‌هایی قائل هستیم و عالمی را تجلیل می‌کنیم که دارای ارزش و اعتبار است؛ یادآور شد: خشوع، تواضع، ادب، کرنش و عبادات از ویژگی‌های مهم عالمان دینی محبوب مردم است و علامه ایازی‌ها و این عالمان مصداق این مسئله هستند.

 

سلیمانی ادامه داد: ایازی‌ها نسبت به باطل موضع سنگین داشتند و نسبت به خویش عطوفت و مرحمت فراوان داشتند و ساده‌زیست بودند و کاش زندگی آنان تابلو و به جامعه عرضه می‌شد تا ساده‌زیستی را می‌دیدند و اکنون مهم‌ترین وظیفه ما این است که باید این الگوها را در زندگی معرفی کنیم.

 

آشنایی باشخصیت آیت‌الله علامه ایازی(ره)

 

عالم ربانی، حضرت آیت‌الله شیخ ابوالحسن ایازی از چهره‌های برجسته دانش و تقوا در مازندران بود. ایشان در سال ۱۳۱۰ شمسی در رستمکلای بهشهر دیده به جهان گشود. پس از اتمام دوره دبستان، با ارشاد و هدایت پدر، به حوزه علمیه کوهستان که با مدیریت حضرت آیت‌الله کوهستانی اداره می‌شد، راه یافت و از محضر آن فقیه صمدانی، درس‌های علمی و عملی فراوانی گرفت. سپس برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم گردید و با درک محضر چهره‌های پرآوازه علمی و اخلاقی قم مانند حضرات آیات بروجردی، شیخ مهدی مازندرانی، امام خمینی و علامه طباطبایی و برخورداری از فضای ملکوتی بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)، گام‌های بلندی در جهت ارتقای علمی و اخلاقی برداشت. ایشان پس از دوازده سال تحصیل و تهذیب نفس در حوزه علمیه قم، بنا به سفارش والد گران‌قدر و استاد گران‌مایه‌اش آیت‌الله کوهستانی، راه نجف اشرف را در پیش گرفت و از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی و میرزا هاشم آملی بهره بردند.

مردم عالم دوست خطه مازندران به‌ویژه اهالی بهشهر و رستمکلا با درخواست‌های مکرر خود از طریق حضرت آیت‌الله کوهستانی، خواهان عزیمت آیت‌الله ایازی به موطن خود شدند تا این‌که ایشان به امر بعضی اساتید در نجف، دعوت هم‌وطنانش را پاسخ مثبت داده و با کوله باری از دانش و تقوا به زادگاه خویش مراجعت نمود. حضور آیت‌الله ایازی با استقبال بی‌نظیر مردم همراه بود و آثار و برکات علمی و معنوی بسیاری در منطقه داشت. مرحوم ایازی با تأسیس حوزه علمیه جعفریه در رستمکلا، تا اواخر عمر شریفشان، به تعلیم و تربیت طلاب و رشد و بالندگی آن‌ها می‌اندیشید و خود را وقف این کار مهم کرده بود.

عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی پس از سال‌ها مجاهدت در امور دینی و تربیت طلاب فراوان در حوزه علمیه رستمکلا ۲۶ اسفندماه ۱۳۸۰ برابر با دوم محرم‌الحرام ۱۴۲۳ براثر بیماری دار فانی را وداع گفت.