رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال شرایط خاصی داریم که نسبت‌ به سال‌های گذشته متفاوت است، افزود: برنامه آموزشی ویژه‌ای برای حجاج درنظرگرفتیم و تمام اقدامات ما به‌منظور تأمین امنیت و آرامش زائران خواهد بود.

 شرایط حج امسال با سالهای گذشته متفاوت است

 به گزارش شرق پرس, حمید محمدی در همایش توجیهی ویژه کارگزاران حج تمتع استان‌های مازندران و گلستان که در سالن همایش بانک ملی ساری برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی در دفاع مقدس، اظهار کرد: امروز امنیت و آرامشی که داریم مدیون رشادت‌های رزمندگان به ویژه در حماسه سوم خرداد است.
 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال شرایط خاصی داریم که نسبت‌ به سال‌های گذشته متفاوت است، اضافه کرد: به‌دلیل قطع روابط بین ایران و عربستان بسیاری از هماهنگی‌ها که باید براساس سیر عادی زودتر انجام می‌شد با تأخیر روبه‌رو شد.
 
محمدی تصریح کرد: براساس تدبیر نظام و مراجع عظام تقلید سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مسیر حجاج را فراهم کردند که حتماً با اطمینان خاطر از برگزاری عزت‌مندانه مراسم حج باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال ۲۰ درصد به تعداد حجاج همه کشورها افزوده شد که با تأکید و پیگیری ما این عدد برای کشور ما به ۳۵ درصد رسید، گفت: سال ۹۴ تعداد ۶۴ هزار زائر به سفر معنوی حج تمتع اعزام شدند که امسال این رقم به ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر رسید.
 
این مسؤول با تأکید بر رفاه حجاج، خاطرنشان کرد: با تلاش و همت گروه‌های اعزام شده مشکل مسکن که مهم‌ترین مشکل ما بود حل شده است.
 
محمدی درباره تفاوت‌های سفر حج تمتع امسال با سال گذشته، اظهار کرد: امسال با اوج گرما مواجه شدیم که نخستین پرواز مدینه قبل ۹ مرداد و مدینه بعد ۲۰ مرداد ماه امسال است که با توجه به بحث گرما مشکلاتی از جمله گرمازدگی به همراه دارد که باید زائران با آمادگی بیشتری وارد عرصه شوند.
 
وی با اعلام اینکه کارگزاران باید نسبت به دستورالعمل‌ها آگاهی لازم را پیدا کنند، افزود: برنامه آموزشی ویژه‌ای برای حجاج درنظرگرفتیم و تمام اقدامات ما به‌منظور تأمین امنیت و آرامش زائران خواهد بود.
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: کارگزاران باید زائران را نسبت به آنچه پیش رو دارند مطلع کنند تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند.
 
این مسؤول تصریح کرد: مواردی که دغدغه و نگرانی ما بوده در طول مذاکرات با عربستان با شفافیت و قاطعیت مطرح کردیم و تمام مطالبات به‌صورت دقیق و مشخص در متن توافق‌نامه آمده است.
 
محمدی به بحث اعزام عتبات عالیات در نوروز ۹۶۶ اشاره کرد و افزود: همه ساله در نوروز به‌دلیل ترافیک و تعداد بالای زائران عتبات با مشکل مواجه می‌شوند و بسیاری از آنان گله‌مند هستند که امسال اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت گرفت و با وجود اینکه تعداد زائران امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود با این وجود رضایت کاملی داشتند چرا که زائران با آگاهی کاملی در این سفر حضور داشتند.
 
وی با اعلام اینکه امسال قصد داریم شرایط واقعی و وضعیت کلی برای حجاج اطلاع‌رسانی شود تا برای زائران کاملاً ملموس باشد، گفت: دستورالعمل‌ها در قالب کتاب منتشر شده که در اختیار کارگزاران قرار می‌گیرد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه مدیران کاروان‌ها باید تابع دستورالعمل باشند، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط خاص  شاخص‌هایی از جمله مدیریت برنامه‌ریزی و اجرا، سلامت جسمانی، داشتن سابقه و اینکه سال اولی نباشد و تشکیلاتی بودن و تبعیت‌پذیری درنظر گرفته است.
 
محمدی ادامه داد: تمام تأکید ما این است که حجاج با دقت در جلسات آموزشی توجیهی شرکت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته بحث همراه داشتن لپ تاپ  و تب‌لت بود که وقت و انرژی بسیاری برایبازپس گرفتن آن از ما گرفته شود، تمام توصیه ما این است زائران به دستورالعمل‌ها توجه کنند.

این مسؤول با تأکید بر پرهیز از همراه داشتن اقلام ممنوعه برای حجاج، خاطرنشان کرد: بحث همراه داشتن اقلام ممنوعه بوده و همچنین داروهایی خاصی نیز در لیست مواد ممنوعه قرار دارند که اگر زائری باید داروی خاصی مصرف کند حتماً باید نسخه معتبر به همراه داشته تا با مشکلی مواجه نشوند.

محمدی در مورد برنامه‌ریزی بحث منا، اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم در این زمینه صورت گرفته تا کاروان‌ها به‌صورت زمان‌بندی به جمرات بروند و کسی در این زمینه نباید فتوا دهد، چرا که همه اقدامات انجام شده تا با هیچ مشکل و ترافیکی مواجه نشوند.

وی با اشاره به آغاز معاینات پزشکی از هفته آینده، اضافه کرد: توصیه ما این است کارگزاران اطلاع‌رسانی کنند تا زائران سریع‌تر نسبت به این کار اقدام کنند و در صورتی که فردی بیمار است با توجه به شرایط و گرما اصراری برای اعزام به حجاج نباید صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه مطالبی در فضای مجازی در ارتباط با عدم ضرورت سفر حج قرار گرفته که نگرانی بسیاری ایجاد کرده است، افزود: برخی افراد به‌دلیل مخالفت با اصل حج این مطالب را قرار می‌دهند و از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند در حالی‌که حج یک وظیفه شرعی است و نباید به این فضاسازی‌های مجازی توجه کنیم.

این مسؤول درباره ضرورت همراه داشتن مچ‌بند راهنما برای حجاج، تصریح کرد: در سال‌های گذشته کارت شناسایی شامل اطلاعات کامل بوده تا اگر زائری با مشکل مواجه شود با این کارت مشکل حل شود که برخی از زائران به‌دلیل میانگین سنی بالا از همراه داشتن کارت شناسایی پرهیز کردند که امسال مچ‌بند که تمامی اطلاعات زائران در آن موجود بود را باید به همراه داشته باشند.

محمدی در پایان گفت: تمام تلاش ما بر این بوده که هزینه‌ها را به‌گونه‌ای سامان‌دهی که در حدی نباشد برای مردم خیلی سخت باشد.

 

 

 

 

 

فارس