اجتماع بزرگ تاسوعاییان در شرق مازندران با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همه ساله در نقاط مختلف برگزار می‌شود و مردم شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه در مکان‌های مختلفی گردهم آمده و در قالب یک شهر یک حسینیه اقامه عزای حسینی می‌کنند.

 

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) روز تاسوعا در بین شیعیان به روز حضرت عباس(ع) معروف است و آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته و با عزاداری در شهر و روستا، به ذکر فضائل آن حضرت و سوگواری می‌پردازند و فریاد ایستادگی در یوم‌العباس در گوشه و کنار فریاد می‌شود.

راه‌اندازی هیأت‌های عزاداری، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در این روز از برنامه‌های مهمی است که همه ساله با شور و شعور خاص برگزار می‌شود و اجتماع بزرگ تاسوعاییان در نقاط مختلف شهرها از جمله برنامه‌های محوری است که با هماهنگی، در برخی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود و هیأت‌های مختلف عزاداری به طور منظم و یکپارچه به عزاداری می‌پردازند.

اجتماع بزرگ تاسوعاییان در شرق مازندران با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، همه ساله در نقاط مختلف برگزار می‌شود و مردم شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه در مکان‌های مختلفی گردهم آمده و در قالب یک شهر یک حسینیه اقامه عزای حسینی می‌کنند.

 

از سنت دیرینه اطعام دهی تا اجتماع در حسینیه ها و امام زاده ها

 

در کنار عزاداری برای سید و سالار شهیدان، اطعام‌دهی برای امام حسین(ع) و یارانش از جمله برنامه‌های مهمی است که در شرق مازندران سالیان طولانی متداول است و شهرها و روستاهای مختلف به اطعام‌دهی برای سرور و سالار شهیدان می‌پردازند.

 

 

اطعام‌دهی از سنت‌های دیرینه مردم دیار علویان

مجمع‌گذاری و اطعام‌دهی در دیار علویان از آداب و رسوم قدیمی است و این مراسم در شهرها و روستاهای مختلف شرق مازندران از جمله آیین‌های مهمی است که در طول دهه اول محرم، متداول است و روستای کوهستان بهشهر، شهر رستمکلا و برخی از روستاهای نکا این مراسم را با قوت انجام داده و در شب‌های مختلف از اول تا دهم محرم، بانوان با پختن اطعام و بردن به مساجد و تکایا از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

محمد زائراومالی از اهالی روستای اومال نکا در گفت‌وگو با فارس گفت: پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع)‌ از جمله آیینی است که از گذشته در بین مردم مرسوم بوده و مردم این شهرستان به‌ویژه روستاهای بخش مرکزی و هزارجریب این سنت حسنه را همچنان برپا می‌دارند و اطعام‌دهی در روستاهای اومال و بریجان از جمله آیین‌های قدیمی است که رد روز تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود.

وی افزود: مردم در روز تاسوعا و عاشورای حسینی با باز گذاشتن درب منازل خود به روی همه مردم، در پایان عزاداری، دسته‌های عزادار، درب منازل تمام اهالی روستا برای مهمانان امام حسین(ع) از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند و این کار به صورت عمومی انجام می‌شود.

سید مهدی هاشمی از اهالی روستای شهیدآباد بهشهر نیز با اشاره به آیین سنتی و عزاداری در روستای شهیدآباد، افزود: این روستا هم که بیش از ۵۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است، در روز تاسوعا و عاشورا علاوه بر دسته‌روی‌های منسجم و عزاداری پرسوز و گداز، میزبان میهمانان عزادار حسینی از اقصی نقاط استان است و بدون استثناء در تمام منازل، پذیرایی از مهمانان عزای حسینی برگزار می‌شود.

 

 

 اجتماع عزاداران در امامزاده‌های روستاهای هزارجریب شرق مازندران

روز نهم محرم و روز تاسوعا از اهمیت بسیار بالایی در هزارجریب شرق مازندران برخوردار است و همه اهالی روستاهای مختلف ساکن در روستا و شهرهای مختلف سعی دارند که در روز تاسوعا در روستاهای خود حاضر شده و مراسم تاسوعا را در محل‌های مختلف انجام دهند.

از جمله آیین‌های مهم مردم در روستاهای شرق مازندران، اجتماع عزاداران در امامزاده‌های روستاهای هزارجریب شرق مازندران است، بدین صورت که دسته‌روی از هر روستا انجام و روستاهای مختلف با هماهنگی از قبل تعیین‌شده بر مزار شهدا و امامزاده‌های مختلف حاضر می‌شوند و اطعام‌دهی وسیع در امامزاده‌ها برگزار است.

روستای سورک و امامزاده زین‌العابدین(ع) از جمله این محل‌های اجتماع مردم و عزاداران حسینی است که مردم روستاهای مختلف سمچول، پرکلا، پارچ، سورک، واودین و روستاهای اطراف با حضور در این امامزاده و عزاداری، یاد و نام سیدالشهدا(ع) را زنده نگه داشته و برای تبیین قیام عاشورا تلاش می‌کنند.

مسعود فلاح از اهالی روستای سورک و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا در مورد این آیین و برگزاری مراسم روز تاسوعا به خبرنگار فارس گفت: در این روز طبق آیینی که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است، دسته‌های مختلف عزاداری با مراسم نوحه‌خوانی و زنجیرزنی به مزار شهدا و امامزاده‌ زین‌العابدین (ع) سورک می‌آیند و عزاداری منسجم توسط دسته‌جات روستاهای مختلف انجام می‌شود.

میرزا حسینی از دیگر روستاییان منطقه نیز با اشاره به اینکه تسلیت به اهل خانه‌ای که در آن سال عزیزشان را از دست داده‌اند از جمله برنامه‌هایی است که در روز تاسوعا انجام می‌‌شود و در این روز کسی که در آن سال مرده باشد علم بر مزار آن مرده می‌برند.

 

 

سلام دادن علم‌ها در روز تاسوعا

وی افزود: سلام دادن و سوال و جواب علم‌ها در روز تاسوعا از جمله مراسم‌های سوزناک و جگرسوز روز تاسوعا در مناطق هزارجریب نکا و از جمله آداب و رسومی است که در این دیار مرسوم است و دسته‌جات مختلف به محض ورود به مزار شهدا و امامزاده‌ها، این آیین مقدس سلام علم را با پایین کشیدن سر علم به سمت مزار شهدا، امام زاده‌ها انجام می‌دهند و سلام و جواب‌های متداول انجام می‌شود.

امروز هیأت‌های مختلف عزاداری و عاشقان به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت(ع) خود را به مراسم عزاداری می‌رسانند تا بیعت مجدد با امام حسین(ع) و یارانش داشته و وفاداری خود را به این امام همان نشان دهند و محبت، عشق، شور و شعور حسینی را فریاد کنند.

به گزارش فارس، آیین تاسوعای حسینی در روز نهم محرم، در نقاط مختلف شهر و روستا با برپایی نماز ظهر و عصر و اطعام دهی به پایان می‌رسد و عزاداران حسینی برای عزاداری در روز عاشورا آماده می‌شوند.

حادثه کربلا درس بزرگ ایثار، ازخودگذشتگی و مقاومت برای همه ما و افزایش بصیرت است؛ بی‌بصیرتی که توسط بیعت‌شکنی مردم کوفه، موجب رقم خوردن حادثه عاشورا شد چرا که اگر بصیرتی بود شاید حادثه عاشورایی نبود و اما امروز مهم‌ترین وظیفه ما ادامه راه سیدالشهدا(ع) و یارانش، تقویت بصیرت و ولایت‌مداری است تا علی زمانه و ولی‌فقیه خود را تنها نگذاریم و با بصیرت همه‌جانبه از ولایت حمایت کنیم.

آری امروز در روز تاسوعا، تمام آب‌های جهان منتظر دستان عباس(ع) است تا کودکان دشت کربلا را از تشنگی و چشم انتظاری آب رها کرده و سیرابشان کنند.

گزارش از مریم نظری

 

 

 

 

 

فارس