جام زرین کلاردشت به‌عنوان پیش‌قراول هنر فلزکاری در دوره هخامنشی در در موزه تاریخ شهر ساری رونمایی شد.

جام زرین هزاره پیش از میلاد در ساری رونمایی شد

 

 

به گزارش شرق پرس دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با مهر افزود: جام زرین کلاردشت که به گنجینه کلاردشت معروف شد در سال ۱۳۱۸ هـجری شمسی مقارن با اوایل حکومت رضاشاه پهلوی، در هنگام پی‌کنی به‌منظور احداث قصر اجابیت بر فراز گنج تپه واقع در محدوده روستای اجابیت کلاردشت،  کشف شد.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران بابیان اینکه اشیاء مکشوفه در ابتدا به‌عنوان پشتوانه اسکناس، به خزانه بانک ملی تسلیم و سپس در سال ۱۳۲۲ به موزه ایران باستان (موزه ملی ایران) تحویل شد افزود: در بین اشیاء مکشوفه از کلاردشت، جام زرین از ارزش بسیار بالایی برخوردار و در بین موزه‌های دنیا شناخته می‌شود.

 

 

وی تصریح کرد: این جام استوانه‌ای شکل، با نقش سه شیر و سرهای برجسته که به روش چکش‌کاری و پرچ ساخته‌شده است، ازلحاظ تکنیک به‌کاررفته و هنر فلزکاری، قابل‌مقایسه با جام مشهور مارلیک است.

 

 

بزرگ نیا افزود: جام کلاردشت به‌عنوان پیش‌قراول هنر فلزکاری در دوره هخامنشی، بیانگر فرهنگ و هنر پیشرفته منطقه در هزاره اول پیش از میلاد و مجموعه متنوع آن در ارتباط گسترده با مناطق باستانی مارلیک گیلان، حسنلو آذربایجان، سیلک کاشان و نیز لرستان است.

 

 

گفتنی است نمایش جام زرین کلاردشت عصر دوشنبه سوم خردادماه رأس ساعت ۱۸ در موزه تاریخ شهر ساری (عمارت کلبادی) برگزار می‌شود.