علی رغم شعارهایی که مسئولان در شفاف سازی و اطلاع رسانی می دهند اما در عمل بی توجهی و یا بی برنامگی آنان در عدم دعوت از خبرنگاران و رسانه ها در برنامه های مهم شهرستان نکا مشهود است.

 

 

 

 

به گزارش شرق پرس توجه به امر اطلاع‌رسانی و اعتماد به خبرنگاران رسانه‌های تأیید شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئله‌ای قابل تأمل است تا مسئولان از یک کلاغ و چهل کلاغ شدن در اطلاع‌رسانی، در امان بمانند.

 

 

امروزه با توجه به اینکه زندگی ما به مشابه زندگی در یک اتاق شیشه‌ای است و از دهکده‌ جهانی، به‌واسطه رشد تکنولوژی و مدرنیته شدن، خارج شده‌ایم، لذا هیچ چیزی از دید و نگاه مردم دور نمی‌ماند و در همین راستا مدیران نیز برای اعتمادسازی و عدم شایعه‌پراکنی، نیازمند رسانه برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع هستند.

 

 

دنیای مدرن امروز، دسترسی به اطلاعات را از طریق فضاهای مجازی و اجتماعی آسان کرده است اما اطلاع‌رسانی از طریق مراجع رسمی و خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های مختلف و مورد تأیید وزارت ارشاد از مسائلی است که امنیت اطلاع‌رسانی و خبررسانی را به‎دور از تحریف برعهده دارد که امیدواریم مورد توجه جدی مدیران قرار گیرد تا از این طریق عملکردهای مسئولان به درستی در اختیار مردم قرار گیرد.

 

 

اگرچه توسعه فضاهای مجازی و اجتماعی در برخی موارد، موجب شده است که به رسانه‌ها توجه نشود اما باید بدانیم، این موارد، هیچ‌گاه جایگزین اطلاع‌رسانی از طریق خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های معتبر نمی‌شود و در این اواخر نیز با توجه به شایعه‌پراکنی‌های مختلف در فضاهای مجازی در مورد شهدای مدافع حرم و مسائل مختلف دیگر، بیشتر از گذشته به معتبر بودن رسانه‌های دارای مجوز پی برده شده و این امر توسط بسیاری از مسئولان اعلام شده است که پیگیری اخبار تنها از طریق مراجع قانونی و رسانه‌های رسمی قابل قبول است.

 

 

امروزه تکیه بر خبرگزاری‌های معتبر و اعلام خبر از مراجع رسمی برای بسیاری از مردم روشن شده اما متأسفانه برخی از مدیران همچنان خود را مبرا از حضور خبرنگاران می‌دانند و سعی دارند که با روش سنتی در دنیای شیشه‌ای که از هر سمتی رصد می‌شود، کار کنند و یا شاید ترس جدایی از میز و صندلی موجب شده است تا حس اطلاع‌رسانی، بیان واقعیت‌ها و انتقاد را نداشته باشند.

 

 

در همین راستا بازدید مدیریت بحران استانداری مازندران از میزان خسارت سیلاب اخیر به شهرستان نکا که همزمان با بسیاری از استان‌های کشور رخ داده است، در حالی برگزار شد که بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف در این بازدید  حضور نداشتند.

 

 

این بازدید در حالی برگزار شد که مهم‌ترین دغدغه کشاورزان و مردم منطقه در شرایط فعلی، آب‌گرفتگی و سیلاب باغات و مزارع آنان در پایین دست نکا و در روستاهای حاجی‌محله، طوس‌کلا، گیل‌آباد، بستان‌خیل و … است که خسارت فراوانی بر کشاورزی وارد شده است.

 

 

برگزاری این بازدید و بازدیدهای مختلف و مشابه آن در طول سال، بدون حضور خبرنگاران و یا اطلاع‌رسانی به یک خبرنگار و عدم آگاهی به دیگر خبرنگاران، بیانگر اعتقاد نداشتن برخی از مسئولان به اطلاع‎رسانی در این حوزه است که باید این امور به‎درستی بررسی شود.

 

 

در تماسی که با مصطفی باقری، مسئول روابط عمومی فرمانداری نکا برقرار شد، وی نیز از این بازدید اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این رابطه تا قبل از ورود این مسئول استانی اطلاعی به ما داده نشده بود و من هم در همین دقایق متوجه حضور مدیریت بحران در شهرستان شدم و بازدید از سوی بخشداری و جهاد کشاورزی هماهنگی شده و ما در جریان امور نبوده‌ایم و اگر دعوتی انجام شده از طرف فرمانداری نبوده است.

 

 

تودیع و معارفه معاون فرماندار نکا نیز در هفته اخیر، با وجود تأکید فراوان جعفر احمدی فرماندار نکا در جلسات مختلف مبنی بر دعوت از خبرنگاران به‎عنوان امین مدیران، مورد غفلت واقع شد و آن‌طوری که روابط عمومی فرمانداری نکا اعلام کرد، پیامک به همه خبرنگاران ارسال شد اما از سوی برخی خبرنگاران این پیامک وصول نشد که این امر مستلزم دعوت از خبرنگاران به‌صورت رسمی و با تلفن، طبق روال گذشته است.

 

 

مسئول روابط عمومی فرمانداری نکا در این‎باره نیز با بیان اینکه اطلاع‎رسانی به خبرنگاران از طریق سامانه پیامک انجام شده است، گفت: در این راستا به همه خبرنگاران اطلاع داده شد و تلاش داریم تا این روال همچون گذشته از طریق تلفن انجام شود تا مشکلات عدم دریافت پیامک و این مسائل از بین برود.

 

 

این نمونه‌ها تنها بخش کوچکی از عدم حضور خبرنگاران است که در گرما و سرما در کنار مدیران بوده‌اند و با حضور خود در انعکاس اخبار هفته دولت، دهه فجر، برنامه‌های مختلف در مناسبات، انتخابات در شرایط حساس خالصانه وارد میدان شده‌اند و با قلم‌فرسایی خود تلاش برای رشد و بالندگی جامعه را در دستور کار دارند؛ این گزینشی عمل کردن برخی از مدیران و روابط عمومی‌ها به‎دور از انصاف است.

 

 

جعفر احمدی، فرماندار نکا نیز بارها در نشست‌های مختلف با اصحاب رسانه با تأکید بر اطلاع‌رسانی مناسب از سوی فرمانداری و دعوت از خبرنگاران در جلسات مختلف و متعدد، پیرامون دعوت از خبرنگاران در برنامه‌های مختلف شهرستانی و همکاری روابط‌عمومی‌ها با این قشر، هشدار داده است اما متأسفانه برخی از روابط‌عمومی‌ها و مدیران از این مهم سرباز زده و حتی پاسخگوی رسانه‌ها نیستند.

 

 

دعوت نکردن از خبرنگاران در بازدیدهای مختلف میدانی که توسط مدیران کل استانی برگزار می‌شود و پاسخگو نبودن برخی از مسئولان درباره مشکلات و معضلات شهرستانی از دیگر مشکلات خبرنگاران در این حوزه است که امیدواریم با توجه به تأکیدات رهبری در سال جاری و شعار سال، مدیران با همراهی رسانه در عملیاتی کردن شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» وارد شوند.

 

 

در دولتی که رئیس جمهور آن از خبرنگاران به عنوان «وجدان زنده و دیدگان بیدار جامعه در مسیر تعالی و بهروزی» یاد می‌کند، استفاده نکردن از ظرفیت خبرنگاران رسانه‌های مختلف و گزینشی عمل کردن در دعوت از اصحاب رسانه، ظلم به دولت و مردم است.

 

 

باید بدانیم هر رسانه، مخاطبین خاص خود را دارد و در این راستا نمی‌توان یک رسانه را پیدا کرد که بتواند تمام خواسته‌های همه افراد جامعه را برطرف کند و لذا اینکه برخی از مدیران تنها به حضور یک خبرنگار در برنامه‌های مختلف خود بسنده می‌کنند، کاری به‎دور از انصاف است که باید چاره‌اندیشی شود.

 

 

شاید برخی از رسانه‌ها زیادی بلندگوی مسئولان شده‌اند و وجود فضاهای اجتماعی و مجازی، برخی را از اطلاع‌رسانی به خبرنگاران و رسانه‌ها دور ساخته است، در حالی که هیچ‌گاه وجود فضاهای مجازی و شبکه اجتماعی نمی‌تواند صحت و دقت و کنترل خبرنگاران را اعمال کند.

 

 

این گزارش تنها براساس وظیفه ذاتی یک خبرنگار در راستای اطلاع‌رسانی به رشته تحریر درآمده تا تلنگری برای مدیران باشد و همچنان که خبرنگاران را ترغیب به درست‌نگاری و وجدان کاری می‌دانند، خود نیز با اطلاع‌رسانی مناسب به همه اصحاب رسانه، در سالی که به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده، عملیاتی وارد شوند.

 

 

به گزارش فارس، تکرار دعوت نکردن خبرنگاران در برنامه‌های مختلف امری عادی شده است، اما برخی از موارد همچون اشتغال، مسکن، امور جوانان، حوادث غیرمترقبه و … از مسائل مهمی بوده که مورد توجه مردم است و اطلاع‌رسانی در این حوزه‌ها از مسائل مهم و در دستور کار رسانه‌هاست.

 

 

مطبوعات و رسانه‌ها همواره به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی تأثیر شگرف و مهمی در جامعه داشته و در بسیاری از موارد، فرهنگ‌سازی جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و حرکت به سوی رشد و تعالی، در گرو تعامل سازنده با رسانه‌ها است که امیدواریم با تعامل سازنده مدیران و اصحاب رسانه، پاسخگوی شبهات افکار عمومی در مورد مشکلات و همچنین اطلاع‌رسانی برای عملکرد مدیران باشیم.

 

 

 

 

فارس