مردم اسرم در جشن خرمن با قرار گرفتن در کنار قبور درگذشتگان خود و قرائت فاتحه برای شادی روح اموات، از مهمانان به صرف ناهار پذیرایی می‌کنند، جشن شکرگزاری از بیش از 100 سال قبل در این روستا قدمت دارد

جشن خرمن در اسرم میاندورود برگزار شد

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) جشن خرمن در روستای اسرم یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که از چندین سال قبل در بین اهالی روستای اسرم بخش مرکزی این شهرستان رواج دارد که امروز در جوار امامزاده سیدحمزه(ع) با حضور پرشور مردم برگزار شد.

افراد در این مراسم با پخت غذاهای متنوع از مهمانان این جشن میزبانی کرده و هر خانواده از مردم برای دعوت به صرف ناهار استقبال می‌کند که جمع شدن خانواده‌ها از مرد و زن، پیر و جوان در کنار یک سفره ارزش والای نهاد خانواده را به نمایش می‌گذارد.

مردم با قرار گرفتن در کنار قبور درگذشتگان خود و قرائت فاتحه برای شادی روح اموات، از مهمانان به صرف ناهار پذیرایی می‌کنند، جشن شکرگزاری از بیش از ۱۰۰ سال قبل در این روستا رواج دارد و همچنان با گذشت زمان به حضور مردم افزوده‌تر می‌شود.

مردم این روستا هر ساله بعد از برداشت محصولات کشاورزی خود برای ادای نذر و شکرگزاری در یک روز معین به آستانه آقا سید حمزه اسرم می‌روند و نذر خود را ادا می‌کنند و رسم مردم روستا بر این است که جشن خرمن سپاسگزاری از نعمت‌های بیکران خداوند است که پس از برداشت محصول بر خود واجب دانسته و به آن عمل می کنند.

امامزاده سیدحمزه(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است که تلاش‌های فراوانی برای تبلیغ دین اسلام انجام داد و مردم همه‌ساله با حضور در کنار بارگاه آن بزرگوار، جشن خرمن را برگزار می‌کنند.

دیدار از اقوام و صله‌رحم یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که همه‌ساله با پایان برداشت محصولات کشاورزی در بین مردم این روستا رواج دارد و مردان و زنان از اقصی نقاط مازندران و شهرهای کشور در این جشن حضور پیدا می‌کنند.

انجام دید و بازدید، توجه به صله‌رحم و مطلع شدن از احوال بستگان یکی از فواید جشن خرمن بوده که سپاسگزاری از نعمات به‌دلیل فرصت برداشت خرمن از اهداف اصلی این رسم قدیمی و کهن است.

به گزارش فارس، اجرای سرود محلی و توزیع پکیج شامل کتاب و فلش کارت‌های حقوق شهروندی و تراکت توسط مهدکودک داراوسارا و همچنین مهد همیشه بهار بین خانواده‌ها، سخنرانی، برگزاری مسابقات، تقدیر از دانشجویان نخبه و برگزیدگان علمی سال ۹۵ اسرم، اجرای نمایش خرمن توسط گروه ونوشه از جمله برنامه‌های بود که امروز برگزار شد.