آثار و ابنیه‌های تاریخی و دینی مازندران در کنار حفظ فرهنگ و فولکلور می‌تواند ما را به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی در جهان تبدیل کند و برای رسیدن به این جایگاه باید از تمام ظرفیت‌های علمی و هنری استفاده و از تخریب آنان جلوگیری کرد.

 

شرق پرس ( شرق مازندران) : مازندران بهشت آثار تاریخی و باستانی شناسی است معدود اثر تاریخی استان به روی گردشگران آغوش باز می‌کند و برخی از آن در سایه بی‌مهری‌ها از گردونه روزگار در حال محو شدن است.

 

پاییز فرصتی است تا میراث طبیعی و تاریخی‌مان را بازشناسیم و بر ظلم رفته بر آن مویه‌کنیم، چراکه از بسیاری از آثار تاریخی جز یاد و خاطره چیزی باقی نماینده است.

 

غار هوتو

غار کمربند و هوتو بهشهر از معروف‌ترین غارها با شهره جهانی در مازندران است که زیستگاه انسان‌های نخستین پارینه‌سنگی، میانه سنگی و نوسنگی بوده است و این غار در قسمت غربی شهرستان بهشهر و در حاشیه شرقی روستای شهیدآباد واقع‌شده است که دارای ۱۰ متر طول و ۴ متر عرض بوده و از کف تا سقف پنج‌متر ارتفاع دارد.

 

مویه هایی برای زخم های میراث کهن شرق مازندران

 

سالهاست که حریم تعیین‌شده این غار تاریخی نقض می‌شود و میل‌های بتنی آن جمع‌آوری می‌شود، قرار بود این غار به موزه بین‌المللی تبدیل شود اما به‌راحتی در حال تخریب و تبدیل به اتاقک‌های چای‌خوری است.

بازدیدهای میدانی از غار هوتو نشان می‌دهد که درخت‌های کهنسال انار غار تاریخی اشرف که بر بالای غار هوتو و دربند وجود داشت، ریشه کن شده است.

 

برج رسکت

برج هزارساله رسکت یکی از بناهای تاریخی مازندران است که در طی مراحل مرمت متحمل آسیب‌هایی و بدون حفاظت و نگهداری رها می‌شود و دیری نخواهد پایید که در سایه بی‌توجهی از برج خاطره آمیز به خاطره‌ها پیوندد.

برج رسکت مویه هایی برای زخم های میراث کهن شرق مازندران

 

این بنا در مجاورت روستای رسکت در بخش دودانگه ساری قرار دارد و با آجر ساخته‌شده است. تزئینات آن شامل مقرنس‌کاری دو کتیبه آجری به خط کو فی و پهلوی ساسانی است. احتمالاً مقبره یکی از شهریاران آل باوند بوده و مربوط به قرن نجم هجری قمری  است. وجود خط پهلوی در این بنا به این دلیل است که خط رایج در مازندران تا قرن‌ها پس از حمله اعراب به ایران همچنان خط پهلوی بود.

 

چشمه هزارماجرای سورت

 سورت به اذعان طبیعت گردان و کارشناسان، اکسیر حیات است و آبش از عمق زمین می‌جوشد و به‌عنوان زیباترین چشمه جهان به شمار می‌رود. چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری واقع است و این چشمه طبیعی در سالهای اخیر به دلیل بی‌مهری‌های صورت گرفته، دستخوش مشکلاتی شده است و برای رفع این مشکلات، تا اطلاع ثانوی به روی طبیعت گردان بسته‌شده است.

عدم حضور راهنمای گردشگری و نگهبان دائمی، فقدان امکانات و خدمات رفاهی و بهداشتی و زباله‌های رهاشده در محوطه است وپله‌های قرمز و زردرنگ کوچک و بزرگ این چشمه که براثر رسوبات در طول سال‌ها ایجادشده است در اثر راه رفتن، شنا کردن و حرکت ماشین‌ها شکسته می‌شود.

 

مویه هایی برای زخم های میراث کهن شرق مازندران

 

آثار و ابنیه‌های تاریخی و دینی مازندران در کنار حفظ فرهنگ و فولکلور می‌تواند ما را به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری فرهنگی در جهان تبدیل کند و برای رسیدن به این جایگاه باید از تمام ظرفیت‌های علمی و هنری استفاده و از تخریب آنان جلوگیری کرد.

دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در مازندران وجود  دارد که تنها ۷۰۰ اثر ثبت ملی و معنوی شده است.

 

 

 

مهر