هواشناسی مازندران با اعلام اینکه در شهریور نیز اتفاق خاصی برای وضعیت جوی مازندران روی نخواهد داد اعلام کرد مردم منتظر بارش های تابستانه نباشند...

شهریور بدون بارش در امتداد تابستان گرم مازندران

 

 

به گزارش شرق مازندران سید محمدرضا رضوی درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت؛ بررسی ها نشان می دهد که در شهریورماه باران چندانی در این استان نخواهیم داشت و از لحاظ دما نیز کاهش محسوسی اتفاق نمی افتد.

وی افزود : در پنج ماهه سال جاری میزان بارش باران درمازندران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش داشت و برآورد ما این است که این کاهش بارش ها در شهریورماه به ۴۰ درصد نیز برسد.

رضوی اظهارداشت : مردم مازندران در بهار سال جاری نیز با دمای ۳۸ تا ۴۰ درجه از لحاظ دمایی وضعیت بی سابقه ای را تجربه کردند و این گرما و کاهش بارش به ذخیرگاه های آب نیز در این استان خسارت های زیادی وارد کرد.

مدیرکل هواشناسی کشت دوم برنج را در این استان خسارت مضاعف به منابع آب های زیرزمینی دانست و افزود : با کاهش بارش ها عمق چاه های آب نیز پایین تر رفت و تداوم این روند سفره آب زیرزمینی را با شوری مواجه می کند.

رضوی راهکار غلبه بر کاهش باران را صرفه جویی، مدیریت منابع آبی ، صرف نظر از کشت دوم محصولات کشاورزی آب بر و جلوگیری از حفر چاه های عمیق دانست.

مدیرکل هواشناسی مازندران طبق بررسی نقشه های هواشناسی پیش بینی کرد که میزان بارش باران در پاییز سال جاری به خصوص در مهرماه در حد نرمال برسد.

رضوی متذکر شد که با این وجود این بارش ها نیز نمی تواند جبران کمبودهای بارش را در نیمه نخست سال جاری بگیرد.

براساس آمار هواشناسی مازندران در چهار ماهه سال جاری ۱۱۱ میلمتر باران در این استان بارید که در مقایسه با سال گذشته ۴۸ درصد و مقایسه با دوره بلند مدت (۳۰ ساله) ۲۲ درصد کاهش یافت.