ترامپ نقوذ ایران را در منطقه تهدیدی به اندازه داعش و القاعده می داند. زمانی که تهران مورد حمله تروریستی قرار گرفت رییس جمهوری آمریکا دولت ایران را مقصر دانست...

به گزارش شرق پرس نیروهای آمریکا بر نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه سه بار در ماه های اخیر آتش گشوده اند. دردحالی که ناظران و مقامات سابق نگران افزایش تنش ها هستند به نظر میرسد این وضعیت میتواند به سادگی به یک درگیری برنامه ریزی نشده فزاینده تبدیل شود.

گاردین نوشت؛ سه اتفاق اخیر در نزدیکی مرز مشترک عراق و سوریه و اردن رخ داده است. در این منطقه ۱۵۹ نیروی آمریکایی که برای آموزش برخی گروه های مبارز با داعش اعزام شده اند حضور دارند. اقدام آمریکا با حمله هوایی دولت سوریه که یکی از اهداف این گروه های تحت حمایت آمریکا است پاسخ داده شد. رشته ای از حوادث نشان داده که صحرای شرقی سوریه تبدیل به عرصه رویارویی ایران و امریکا شده است.

چهارشنبه گذشته قایق های نیروی دریایی ایران به ۸۰۰ متری ناوگان آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شدند و نورافکنی را بر کشتی امریکایی و لیزری را بر روی هلیکوپتر این کشور انداختند.

چنین رویارویی هایی در تنگه هرمز، جدید نیست اما معنا دار است. دولت جدید آمریکا به دلایل مختلف با آشوب های متعددی دست به گریبان است اما برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه، با اعراب خلیج فارس توافق دارد. با این حال در داخل امریکا در مورد استفاده از درجات مختلف زور و خطر اتفاق نظر وجود ندارد.

تماس های سطح بالا بین تهران و واشنگتن در دوره اوباما در دولت ترامپ قطع شده است. دوتالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی اظهارات ضد ایرانی زیادی را مطرح کرد. او مقصد نخستین سفر خارجی اش را عربستان تعیین کرد که رقیب منطقه ای ایران است.

ترامپ نقوذ ایران را در منطقه تهدیدی به اندازه داعش و القاعده می داند. زمانی که تهران مورد حمله تروریستی قرار گرفت رییس جمهوری آمریکا دولت ایران را مقصر دانست.

ترامپ تهدیداتش را در زمان انتخابات هنوز عملیاتی نکرده و توافق هسته ای را پاره نکرده اما به تلاش هایش از طریق جمهوری خواهان کنگره برای ایجاد تحریم های جدید علیه ایران و در خطر انداختن توافق هسته ای ادامه می دهد.

رابرت مالی یکی از مقامات ارشد دولت اوباما که در مذاکره هسته ای نیز حضور داشته گفته: سه تا از خطرناک ترین نقاط جهان یمن و منطقه ای بین قسمت شزقی سوریه و غرب عراق و صحن کنگره آمریکاست.

او گفته از یک سو ایران سعی میکند همه چیز را آرام کند و به اقدامات آمریکا واکنش شدید نشان ندهد و خود را به توافق هسته ای کاملا متعهد نشان دهد. اما از سوی دیگر دولت ترامپ تند رفتا می کند.

دولت ترامپ میگوید که هنوز در سیاست هایش در قبال ایران تجدید نظر نکرده است اما رکس تیلرسون در جلسه هفته گذشته سنا گفته بود که ما از برخی عناصر در درون ایران که به جابه جایی صلح آمیز قدرت کمک میکند حمایت میکنیم. این سخنان خاطره کودتای سیاه مهندسی شده توسط آمریکا در سال ۱۳۳۲ را برای ایرانیان زنده کرده است.

نگرانی ها در بین متحدان آمریکا در خصوص مواضع ترامپ در قبال ایران در حال افزایش است . انها از اینکه این روند با به نتیجه رسیدن تحقیقات در زمینه رابطه ترامپ با روسیه خطرناک تر شود هم نگرانند.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا یکی از دشمنان ایران است. به گفته ایان گلدنبرگ یکی از اعضای وزارت خارجه، به محض اینکه داعش نابود شود این مسامحه میان گروه های شیعه و گروه های تحت حمایت آمریکا از بین خواهد رفت و اوضاع خطرناک خواهد شد.

جنیفر کافارلا کارشناس موسسه مطالعات جنگ گفته: جنگ بعدی برای تسلط بر حوزه امنیتی پس از بازپس گیری موصل است. ایران هم اکنون نیز برای فاز بعدی خود را آماده کرده است و قدم هایی را برای پیروزی در فاز بعدی برداشته است. آمریکا هنوز در گیر داعش است و گویی این مساله را اولویت استراتژیک منطقه می داند.

تصمیم آمریکا ایجاد یک جبهه ضد داعش جدید در جنوب شرق صحرای سوریه و راه اندازی یک پاسگاه مرزی در التنف است و این چالش بزرگی برای اهداف ایران جهت کنترل کوریدور غرب به شرق تهران تا دمشق و لبنان است. این کوریدور از تنف میگدرد.

به گفته نیکولاس هیراس کارشناس منطقه در مرکز امنیت جدید آمریکا، به نظر میرسد ایرانی ها، اسد و شبه نظامیان شیعه در عراق به این نتیجه رسیده اند که به آمریکا اجازه ندهند این سرزمین ها را در سوریه داشته باشد.

تا امروز آمریکا جایگاه خود را با استقرار سامانه های موشکی هیمارس تقویت کرده است. اما روشن نیست آمریکا چقدر برای حفظ کنترل این جایگاه تلاش خواهد کرد. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا زمانی که نیروهایش تحت حملات نیروهای نیابتی ایران در عراق قرار داشتند یکی از دشمنان ایران بود. او امروز در پست جدید خود، درگیری با داعش را در اولویت خود قرار داده است و به فکر مقابله با تهدیدات کره شمالی است.

فارین پالسی روز شنبه خبر داد که متیس در برابر اصرار مقامات امنیتی برای حمله به ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

گلدنبرگ گفته: از صحبت ها با افراد دولت آمریکا که در این مساله فعال هستند به این نتیجه رسیده ام که هیچ تامل جدی ای بر روی مسایل مذکور که بسیار هم مهم هستند صورت نگرفته است. این چیزی است که من را میترساند.

 

 

 

 

انتخاب