به گزارش شرق پرس كمتر باغ يا زميني را در شهرستان گلوگاه پيدا مي كنيد كه درخت انجير در آن كاشته نباشد و حتي دراغلب خانه هاي گلوگاه نيز درخت انجير پرورش مي يابد و بسياري از جوانان گلوگاهي از بركت درخت انجير ارتزاق مي كنند.

anjir1

گلوگاه بعنوان قلب انجیر ایران سالهاست که از نبود صنایع تبدیلی برای این محصول و میوه که ریشه در زمین و برکت در آسمان دارد، رنج می برد.

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از مهر کمتر باغ یا زمینی را در شهرستان گلوگاه پیدا می کنید که درخت انجیر در آن کاشته نباشد و حتی دراغلب خانه های گلوگاه نیز درخت انجیر پرورش می یابد و بسیاری از جوانان گلوگاهی از برکت درخت انجیر ارتزاق می کنند.

 

 

نیمه مرداد ماه تا اوایل پاییز فصل برداشت انجیر از باغات انجیر گلوگاه است و در این بین بسیاری  از درختان به دلیل ازدیداد محصول شکسته شده و محصولات آن از بین می رود و یا اینکه به دلیل عدم فروش مناسب در بازار خشکیده و بلا استفاده می شود.

 

 

علی عظیمی یکی از باغداران منطقه که سالها است از طریق کشت انجیر گذران عمر می کند در این رابطه گفت: متاسفانه بسیاری از محصولات ما بر روی درخت از بین می رود و خشکیده می شود و نمی توانیم به بازار فروش برسانیم.

 

 

وی افزود: اغلب فروش انجیر گلوگاه به صورت فله ای و سنتی است و بازار مناسبی  برای فروش در کشور وجود ندارد که نیازمند ساماندهی مناسب در این رابطه هستیم.

 

 

میثم کریمی از دیگر شهروندان و جوانان گلوگاهی نیز که به فروش انجیر مبادرت دارد  گفت: خدا رو شکر دو ماه از سال را به فروش انجیر مبادرت داریم و این میوه سرشار از برکت برای من و خانواده ام است.

 

 

وی با اشاره به کاشت درختان انجیردر مسیر توسکا چشمه توسط آقای ایران نژاد یکی از همشهریان گلوگاهی برای بسیاری از جوانان بیکار اشتغال ایجاد شده و با فروش این میوه خرج و دخل زندگی شان تامین می شود.

 

 

صنایع فرآوری نیاز منطقه است

کریمی با اشاره به اینکه وجود صنایع فرآوری و تبدیلی نیاز منطقه است گفت: با ایجاد  این صنایع می توانیم علاوه بر فروش انجیر تازه ، انجیر را به صورت مربا، کنسانتره، انجیر خشک و شیره انجیر به فروش برسانیم و علاوه بر ایجاد اشتغال دو ماهه در فصل برداشت انجیر برای طول سال اشتغال مناسب و پایدار برای جوانان بیکار گلوگاه که از بیکاری رنج می برند ایجاد کنیم.

 

 

غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی بهشهر نیز بعنوان کارشناس کشاورزی نیز در این رابطه  اظهار داشت: متاسفانه شرق مازندران از وجود بسیاری از صنایع تبدیلی در محصولات ارگانیک همچون انار، تمشک، ولیک، ازگیل کوهی و انجیر و… بی بهره و فقیر است که باید در این راستا با ایجاد سرمایه گذاری مناسب به سمت صنایع تبدیلی حرکت کینم.

 

 

وی گفت: صنایع فرآوری، تبدیلی و بسته بندی از جمله صنایع پردرآمد و به صرفه اقتصادی است که علاوه بر درآمدزایی مناسب، بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر در جامعه است و صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات، گسترش بازار و سایر موارد باعث افزایش درآمد روستاییان‌ منطقه خواهد شد.

 

 

برگزاری جشنواره انجیر

فرماندار گلوگاه نیز با اشاره به برگزاری جشنواره انجیر گلوگاه برای اولین بار در این شهرستان گفت: با برگزاری این جشنواره در راستای بازاریابی و جذب مشتریان خارج از استان فعالیت گسترده تری انجام می شود.

 

 

عیسی قاسمی طوسی گفت: باید این محصول ارگانیک و استراتژیک گلوگاه بیش از پیش به استان و کشور شناسانده شود تا در جهت اشتغال زایی برای این مردم سخت کوش تلاش شود.

 

وی در خصوص صنایع تبدیلی انجیر نیز اظهار داشت: در این رابطه نیز با سرمایه گذاران در این حوزه رایزنی خواهیم کرد تا علاوه بر فروش تازه انجیر گلوگاه، این محصول ارزشی به صورت خشک و فرآوری شده نیز به بازار هدف برسد.

 

تولید ۲۵۰ تن انجیر در گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه نیز  اظهار داشت: این شهرستان از جمله مناطق مستعد پرورش و رشد درختان انجیر است که دارای ۵ هزار اصله درخت انجیر با ارقام انجیرسیاه، زرد، پوست پیازی و انجیر سبز است و سالانه بیش از ۲۵۰ تن انجیر در گلوگاه تولید می شود.

 

علی طاهری افزود: انجیر از جمله میوه هایی است که به عنوان یک محصول سالم و بدون مصرف کود و سموم شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت تازه خوری و همچنین فرآوری شده مصرف می شود.

 

وی گفت: شهرستان گلوگاه دارای بالغ بر ۳۰ هکتار باغات انجیر به صورت متمرکز و پراکنده می باشد که به دلیل ارگانیک و طبیعی بودن و همچنین کاشت و داشت و برداشت مناسب که نیاز به هیچ گونه سموم کشاورزی ندارد با کشت و پرورش طبیعی آن در آینده‌ای نزدیک شاهد صادرات این میوه‌ و احداث صنایع تبدیلی باشیم.

 

علیرضا فلاح یکی از کارشناسان داروهای گیاهی نیز در رابطه با خواص درمانی انجیر با اشاره به انرژی بخش بوده و طبیعت گرم این محصول گفت: انجیر از جمله میوه های نیروزا و دارای ۸۰۰ گونه است که در رفع خشونت سینه ، درد سینه ، سرفه موثر بوده و مسکن حرارت و تشنگی و رفع کننده ورم طحال  است و در معالجه بواسیر مفید است.

 

وی ادامه داد : مصرف انجیر برای کاهش علائم بیماری‌هایی مانند گلودرد، عفونت‌های ریوی، سینه درد همراه با تب و سرفه، بسیار توصیه می‌شود که برای این منظور کافی است چند عدد انجیر‌خشک را در شیر یا آب بپزید و به حالت گرم مصرف کنید.

 

براساس اعلام کارشناسان، محققان انزیمی را در انجیر به نام فیین کشف کرده اند که در هضم غدا کمک می کند و  اخیراً نیز یک ماده شیمیایی ضدسرطانی از انجیر جدا کرده اند  که این ماده در مورد تومورهای بدخیم انسان اثرش خیلی بیشتر و محسوس تر از تومورهای بدخیم موشهای مورد آزمایش بوده است .

 

  تشویق سرمایه گذاران به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در گلوگاه ۴۰ هزار نفری که دارای حدود ۱۰ درصد بیکار است می تواند در جهت اشتغال زایی شرقی ترین شهر مازندران و دروازه استان مازندران از سمنان و گلستان بسیار موثر باشد.

 

صنایع تبدیلی، تکمیل زنجیره تولید فرآورده های سالم کشاورزی است که امیدواریم با همت مسئولان و حفظ منابع طبیعی و محیط‌ زیست از واحدهای صنعتی و تبدیلی در منطقه حمایت شود تا با هدایت سرمایه‌گذاران بومی، منطقه ای و فرامنطقه ای، نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنایع تبدیلی اقدام شود.

گزارش از مریم نظری