امروز غبار فراموشي بخشي از صنايع دستي مازندران كه با آداب و رسوم مازندران عجين است را فراگرفته و در اين بين نبايد از بروز و ظهور تكنولوژي هاي مدرن كه نويد آسايش زندگي را به همراه دارد و زمينه به انزوا رفتن هنر دستي را فراهم نموده غافل شد.

غبار فراموشی بر پیکر صنایع دستی مازندران

 

 

شرق پرس-سرویس فرهنگی هنری: میراث فرهنگی برجسته ترین سند هویت تاریخی مردمان یک مرز و بوم محسوب می شود که به خودی خود می تواند نقش مهمی را در تبادل فرهنگ ایفا نماید.

 

روزگاری مردان و زنان این دیار هنرمندانه زندگی را به صحنه هنرنمایی خویش بدل می ساختند.

 

خطه مازندران باتوجه به برخورداری از جنگل، مراتع، مزارع و باغات متعدد و آداب و رسوم خاص و فرهنگ غنی و ریشه دار از قدیم الایام بخش مهمی از البسه، چادرشب بافی و وسایل اولیه زندگی نظیر ظروف غذاخوری، نمد، جاجیم، گلیم و سبدهای حصیری را در خودجای داده است.

 

تولید صنایع دستی بخش مهمی از فرهنگ مردمان مازندران محسوب می شود که بعضا از مواد اولیه خام موجود در طبیعت نظیر چوب درختان، نی، پشم گوسفندان و…با همت والای مرد و زن این خطه نسل به نسل تولید می شده است.

 

صنایع دستی مازندران در چند بخش گلیج، نمدمالی، جاجیم بافی، گلیمچه «متکازین»، سفالگری، کنده کاری روی چوب(لاک تراشی) و بافته های سنتی جانمایی شده است.

 

همه ساله آمارهای متفاوتی از سوی دستگاه های مرتبط با صنعت سنتی و دستی مردمان طبرستان(مازندران) درخصوص حیات رشته های هنرهای دستی استان بدون درنظر گرفتن کاهش میل، رغبت و ذائقه مخاطبین داخل و خارج استان و حتی خارج مرزهای جغرافیایی، ارائه می شود که آفت جان هنر مردمان این سرزمین شده است.

 

امروز غبار فراموشی بخشی از صنایع دستی مازندران که با آداب و رسوم مازنی ها عجین است را فراگرفته و در این بین نباید از بروز و ظهور تکنولوژی های مدرن که نوید آسایش زندگی را به همراه دارد و زمینه به انزوا رفتن هنر دستی را فراهم نموده غافل شد.

 

صد البته محصولات مشابه صنایع دستی ایرانی با رنگ و بوی هنر چینی که سوغات سفر مسافران و گردشگران این استان می شود نیز سهم زیادی در به فراموشی سپرده شدن هنر دست های مرد و زن شمالی دارند.

 

دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران پیرامون دلایل افول هنرهای دستی استان، معتقد است: عدم بروز رسانی و تطابق طرح های صنایع دسنتی و دستی با زندگی امروزی یکی از مهمترین دلایل کاهش اقبال از هنرمردمان این سرزمین در داخل و خارج از استان شده است.

 

وی با بیان اینکه نباید از عدم تخصیص اعتبار کافی برای حمایت از تولید کننده و ایجاد بازارهای فروش صنایع دستی در امر افول هنرهای سنتی، غافل شد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی وظیفه نظارتی بر صنایع دستی را دارد و بخش خصوصی عهده دار تولید و فروش است که متاسفانه در این بخش بازاریاب علاقه مند و اثرگذار کمتر مشاهده می شود.

 

بزرگ نیا با اشاره به اینکه درگذشته غالبا صنایع دستی برای مصارف خانگی تولید می شده، خاطرنشان کرد: صنایع دستی برای جای گرفتن در سبد خانوار بایستی بصورت مدرن و یا نیمه مدرن تغییر ظاهر دهد.

 

وی با بیان اینکه تولید کنندگان صنایع دستی استان باید به روز و مدرن تولید نمایند تا جوابگوی سلایق و ذائقه های مخاطب امروزی باشند، یادآورشد: تلاش داریم کمیته طراحی صنایع دستی به شیوه مدرن و یا نیمه مدرن در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای رونق صنایع دستی این مرز و بوم و حمایت از تولید داخلی تشکیل شود.

 

بزرگ نیا صنایع دستی را یکی از جذبه های گردشگری دانست و اظهار داشت: صنایع دستی هویت مردمان یک منطقه است و می تواند سوغات و سفیر فرهنگی خوبی باشد.

 

 

 

 

 

 

شبستان