عربستان در ادامه سیاستهای مغرضانه خود اینبار فریضه اسلامی حج را بعنوان دستاویزی برای فشار به ایران انتخاب کرد, سیاستی که نه تنها در افکار عمومی کشورهای اسلامی تبعات سنگینی خواهد داشت بلکه ضربه اقتصادی قابل توجهی به اقتصاد این کشور وارد خواهد ساخت.

ضربه اقتصادی عربستان از غیبت حجاج ایرانی

 

 

شرق پرس: سنگ اندازی آل سعود در مسیر حج زائران ایرانی واکنش های مختلفی در جهان در پی داشت که تحلیل گران اقتصادی نیز به واکاوی زیان های اقتصادی این رفتار غیراسلامی عربستان پرداختند.

 

 

منابع رسمی گزارش دادند؛ در آخرین سال اعزام زائران ایرانی برای عمره بین ٨٠٠ تا ٩٠٠ هزار نفر عازم عربستان شدند بنا بر این با احتساب تعداد زائران ایرانی و هزینه عمره درآمد عربستان به حدود ۵۶٠ میلیون‌ دلار در سال می‌رسید.

 

از طرفی حدود ۶۵ هزار نفر هم قرار بود امسال عازم تمتع شوند که با احتساب هزینه های این سفر، مجموع درآمد عربستان از این محل هم بین ٢۵٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار تخمین زده می شود.

در همین حال اما سی ان ان در گزارشی “غیبت حجاج ایرانی در حج امسال مایه زیان اقتصاد عربستان” دانسته است. این شبکه خبری با اشاره به توقف اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال اعلام کرد” این اقدام به اقتصاد عربستان که درگیر مسائل عدیده‌ای همچون کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری است آسیب خواهد زد”.

این گزارش می افزاید در سال ۱۹۸۷ نیز بیش از ۴۰۰ زائر که اغلب ایرانی‌های شیعه بودند در جریان حمله نیروهای امنیتی سعودی به اعتراضات خیابانی ضد غربی در مکه کشته شدند که موجب تشدید اختلافات ایران و عربستان شد.

 

 

سالانه یبش از دو میلیون زائر برای شرکت در این مراسم که از اعمال واجب برای مسلمانانی که تمکن مالی لازم را دارند، محسوب می‌شود به شبه جزیره عربستان سفر می‌کنند.