استان مازندران به عنوان استان دارای بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در ایران یکی از در معرض خطر ترین استان های کشور از لحاظ تبدیل شدن واقعیت به مجاز مسئله ای است که اگر به درستی مدیریت نشود تبعات فرهنگی و روانی بسیار بالایی برای جامعه خواهد داشت.

ضریب نفوذ اینترنت و لزوم فرهنگ سازی

 

 

شرق پرس: این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که از اسمارت فون های موجود در بازار استفاده نکند.

 

 

تقریبا در هر خانواده ای تلفن های هوشمند به همراه اپلیکیشن هایی که با خود دارند در دسترس است به ویژه نرم افزارهای پیام رسان چند منظوره ای مانند تلگرام و واتس اپ که بدون استثنا همه با آن آشنا هستند.

 

استفاده از تکنولوژی به خودی خود به هیچ وجه بد نیست.آنچه این استفاده را بد می کند میزان وقتی است که مردم برای استفاده از آن صرف می کنند.

 

بر اساس استانداردهای بین المللی بین سی دقیقه تا دو ساعت در روز استفاده از پیام رسان های تلفن همراه یک مسئله عادی محسوب می شود منتها در کشور ما و به ویژه در مازندران تقریبا تلفن همراه و پیام رسان های نصب شده بر روی آن تبدیل به علاقمندی و همدم شماره یک مردم به ویژه جوانان شده اند.

 

استان مازندران به عنوان استان دارای بالاترین ضریب نفوذ اینترنت در ایران یکی از در معرض خطر ترین استان های کشور از لحاظ تبدیل شدن واقعیت به مجاز مسئله ای است که اگر به درستی مدیریت نشود تبعات فرهنگی و روانی بسیار بالایی برای جامعه خواهد داشت.

 

سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور براساس پارامترهای شبکه، ۵ استان دارای بالاترین ضریب نفود اینترنت را اعلام کرد که براساس این ارزیابی ها، استان مازندران با ضریب نفوذ ۸۳.۸۵ درصد، رتبه اول بالاترین تعداد کاربر اینترنت در کشور را به خود اختصاص داده است.

 

ارزیابی های صورت گرفته از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور براساس پارامترهای شبکه نشان می دهد که استان مازندران براساس میزان استفاده از تکنولوژیهای تلفن همراه، وایمکس، فیبرنوری، دایل آپ و ADSL برای اتصال به شبکه اینترنت، با کسب ضریب نفوذ ۸۳.۸۵ درصد و ۳ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۴۳ نفر جمعیت بالاترین ضریب نفوذ اینترنت کشور را با داشتن ۲ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۴۵ کاربر و یک میلیون و ۵۰۹ هزار و ۹۶۸ مشترک در اختیار دارد.

 

در این استان ۳۱.۴۷ درصد کاربران برای اتصال به اینترنت از فناوری ADSL، حدود ۱۲.۴۴ درصد از دایل آپ، ۷.۹۴ درصد از فیبرنوری، ۰.۹۶ درصد از اینترنت وایمکس و ۳۱.۰۴ درصد برای اتصال از تلفن همراه خود استفاده می کنند.

 

در کنار آموزش های مناسب شهروندی لازم است که در مدارس و دانشگاه ها نسبت به تبعات زیان بار غرق شدن در فضای مجازی تذکر و هشدار لازم داده شود چرا که جوانان و نوجوانان در سنین آسیب پذیر ممکن است برای پر کردن خلاهای عاطفی به سمت جایگزین کردن شبکه های اجتماعی غیر واقعی با دوستی ها و ارتباطات حقیقی بروند. در این صورت مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی که در سطح جامعه گسترش خواهد یافت هزینه ای به مرتب بیشتر از هزینه اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان خواهد داشت.

 

نهادهایی مانند علوم پزشکی،آموزش و پرورش،اداره ارشاد،استانداری،شهرداری و فرمانداری ها بیشترین نقش را در اشاعه فرهنگ درست استفاده از اینترنت و تلفن های همراه هوشمند بر عهده دارند که باید با جدیت بیشتری به صحنه بیایند.

 

 

 

 

 

وارش