موضوعی که بسیار نگران‌کننده است، افزایش آمار جدایی توافقی زوجین است، متاسفانه برخی افراد به دلایل پیش و پا افتاده قصد طلاق دارند، این موضوع زنگ خطری جدی است و خطرات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

طلاق هایی که توافقی است!

 

به گزارش شرق پرس, ازدواج از نظر اسلام پیمان مقدسی است که برقراری آن براساس مقررات، آداب و رسوم، سنن و قوانین خاصی بوده و علاوه بر آن وسیله‌ای برای حفظ و تکمیل دین است که زن و مرد در پرتو کانون گرم خانواده به تکامل می‌رسند.

 

 

 

در حال حاضر شاهد افزایش آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج جوانان هستیم، به‌طوری که جوانان با بالا رفتن سن تمایلی به ازدواج ندارند که این موضوع صدمات جبران‌ناپذیری را در جامعه به همراه دارد.

 

 

موضوعی که بسیار نگران‌کننده است، افزایش آمار جدایی توافقی زوجین است، متاسفانه برخی افراد به دلایل پیش و پا افتاده قصد طلاق دارند، این موضوع زنگ خطری جدی است و خطرات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

 

 

در پرتو برخی اختلافات خانوادگی نیازهای زوجین در حاشیه قرار گرفته و آنان دچار صدمات جبران‌ناپذیری می‌شوند، اینجاست که خانواده کارکرد صحیح و سالم خود را از دست می‌دهد که باید مساله خانواده به‌عنوان مهم‌ترین موضوع در هر جامعه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر در شبکه‌ها تصاویری از کیک‌های طلاق در میان جوانان منتشر شده که در حقیقت این عکس‌ها با هدف از بین بردن زشتی طلاق رواج پیدا کرده تا طلاق را عادی جلوه دهند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ازدواج پیونددهنده دو انسانی است که می‌تواند این پیوند، عروج از فرش به سمت عرش را محقق کند.

علی شادمان بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین موضوعی که جامعه ما نیاز دارد بحث تشکیل خانواده است که در پرتو آن زندگی والای انسانی و معنوی محقق شود و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

 

 

* طلاق؛ زنگ خطر جدی برای خانواده‌ها

وی با اشاره به اینکه تشکیل خانواده با انجام ازدواج از نیازهای جدی جامعه امروز است، افزود: هر چه خانواده آسیب ببیند، به همان میزان شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با اعلام اینکه آمار طلاق در حال رشد است، اضافه کرد: این موضوع زنگ خطر جدی برای خانواده‌ها است.

شادمان تصریح کرد: امروز با تأسی از فرهنگ غرب شاهد طلاق‌هایی در جامعه هستیم که رنگ و بویی مثبت به آن داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سن ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق در جامعه نگران‌کننده است، افزود: انتظار ما از جامعه اسلامی این است تا نسل جدید از رفتار بانوی بزرگ اسلام و بزرگ مرد الهی الگو بگیرند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با اعلام اینکه افزایش سطح تحمل‌پذیری یکی از نکات کلیدی است، افزود: نسل جدید در برابر کم‌ترین مشکل آسیب‌پذیر هستند که این موضوع خود آسیب است.

این مسئول با بیان اینکه امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی ازجمله لاین، وایبر، تلگرام و سایر، سبب بروز مشکلاتی میان جوانان شده است، تصریح کرد: فضاهای مجازی ابزاری است درصورتی‌که به‌صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد بسیار موثری دارد اما استفاده نادرست از این فضا موجبات جدایی برخی خانواده‌ها را فراهم آورده است.

شادمان با اشاره به اینکه شاهد بیشترین آمار طلاق در پنج سال اول زندگی هستیم، خاطرنشان کرد: جوانان از تجربه کافی برای زندگی مشترک برخوردار نیستند که باید آموزش‌های لازم برای آنان در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: ارتباط رودرروی بین نسل جدید کاهش یافته و ارتباطات عینی افزایش پیدا کرده و این‌ها مواردی است که می‌تواند در بحث طلاق اثرگذار باشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران بیان کرد: البته بحث اعتیاد نیز مهم است، روی آوردن به اعتیاد یکی از عواملی است که می‌تواند خانواده را از هم بپاشد که توصیه ما به جوانان این است برای انبساط روحی زودگذر حیات درازمدت خود را دچار آسیب نکنند.

 

 

* ارتباط ازدواج با ناهنجاری‌های اجتماعی

کارشناس روان‌شناسی اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی برای مسلمانان جهان در تمامی زمینه‌ها الگو قرارداده و در بحث ازدواج این سنت الهی، زندگی حیدر و کوثر از شروع مراسم خواستگاری، مراسم عقد، جهیزیه این بانوی بزرگ، مراسم عروسی تا پایان زندگی ساده و بی‌آلایش آنها را الگو قرار داده است.

صدیقه نوری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل وجود فساد در جامعه، بالا بودن سن ازدواج در افراد است، افزود: تجربه نشان داده که سن ازدواج در دختران نسبت به سال‌های گذشته به‌صورت چشم‌گیری افزایش یافته و در پی آن آمار طلاق نیز رشد فراوانی داشته است.

وی تصریح کرد: با بالا رفتن سن افراد و ازدواج با فاصله زیاد از سن بلوغ، توقعات فردی، سطح فرهنگ، انتظارات از زندگی توسط فرد بالا رفته و در پی فاصله ایجادشده، فرد به فکر راهی برای کسب رضایت خود و برطرف کردن نیازهای غریزی افتاده و چاره‌جویی می‌کند که در نتیجه آن فساد رخ داده و همه‌گیر می‌شود.

این کارشناس روان‌شناسی اسلامی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید از زمان نیاز فرزندشان به برطرف کردن غریزه جنسی و با توجه به اطمینان از وجود حس مسئولیت‌پذیری، در پی تدارک ازدواج بروند. 

نوری با اشاره به اینکه سن خیلی پایین نیز برای ازدواج مناسب نیست، گفت: برای دختران ۱۸ تا ۲۵ سالگی بهترین سن بوده و برای پسران که در سن ۱۵ سالگی به بلوغ می‌رسند، سعی کنند تا قبل از ۳۰ سالگی یعنی دو برابر شدن سن بلوغ مزدوج شوند، تا جامعه‌ای خالی از فساد اخلاقی در پناه سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) داشته باشیم.

 

 

* افزایش آمار طلاق‌های توافقی در جامعه نگران‌کننده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاهد بیشترین آمار جدایی‌ها به‌ویژه طلاق‌های توافقی که خیلی نگران‌کننده است، در سطح کشور هستیم.

مریم جمشیدی با بیان اینکه عوامل مختلفی سبب جدایی زوجین می‌شود، گفت: عدم تعهدات اخلاقی، دخالت خانواده‌ها، عدم آموزش کافی به زوجین در برقراری ارتباط سالم، توقعات بیش از حد و گذشت کم و اعتیاد از دلایل اصلی طلاق است.

وی با اشاره به اینکه آمار طلاق به‌صورت نگران‌کننده در حال افزایش است، افزود: زوجین باید برای زندگی مشترک آموزش ببینند و آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بیان کرد: بسیاری از زوجین با دلیل پیش و پا افتاده طلاق می‌گیرند که باید به بحث آموزش آنان توجه ویژه‌ای شود.

جمشیدی به برگزاری کارگاه آموزشی برای مهارت زندگی و سبک زندگی سالم برای زوجین اشاره کرد و افزود: معمولاً بعد از پایان این دوره‌ها از زوجین نظرخواهی می‌کنیم که این کلاس‌ها چه میزان موثر بوده که نظر بیشتر آنان مثبت بوده است.

 

 

وی با بیان اینکه جشنواره زوج‌های خوشبخت، جشنواره موفقی است، گفت: تاکنون بیش از ۸۰ جشنواره در نقاط شهری و روستایی استان برگزار شد.

 

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با تاکید بر اینکه باید در زمینه طلاق جدیت و حساسیت لازم صورت گیرد، اظهار کرد: بسیاری از طلاق‌ها اگر قبل آن همراه با مشاوره باشد، شاید به طلاق کشیده نشود.

 

 

جمشیدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده نامناسب و نامطلوب از شبکه‌های اجتماعی سبب ایجاد شکاف عاطفی میان زوجین شده و چه بسیار از خانواده‌ها که به‌دلیل عدم مدیریت این خلا عاطفی از هم پاشیده شدند.

 

 

به گزارش فارس، ازدواج امری اساسی و مهم است که باید در جامعه رشد و توسعه یابد تا افراد در سایه پای‌بندی به آن از بسیاری انحرافات و ناهنجاری‌های ناگوار مصون بمانند.