ظریف بسته شدن پرونده PMD را حتمي دانست و شک درباره اين موضوع را شک بين رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم دانست.

ظریف: شک درباره بسته شدن PMD, شک بین رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم است

 

 

شرق پرس: ظریف در بازگشت از سفر به اسلام‌آباد برای حضور در نشست “قلب آسیا – روند استانبول” در هواپیما به سوالات خبرنگاران درباره مسائل سیاست خارجی ایران و نیز بحران‌های منطقه پاسخ داد. متن پاسخ‌های وزیر خارجه به این پرسش‌ها و درباره دو موضوع اصلی یعنی پی‌ام‌دی و بحران سوریه به نقل از خبرگزاری تسنیم به شرح زیر است:

 

 

کثیرالشک‌ها به شک‌شان درباره بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی اعتماد نکنند

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد برخی دغدغه‌های مطرح مبنی بر اینکه علیرغم بسته شدن قریب الوقوع پرونده پی‌ام‌دی، ممکن است «نوع» بسته شدن این پرونده در شورای حکام به گونه‌ای انجام شود که با وجود پاسخ های مستدل ایران، نهایتا اتهامی نیز متوجه ایران شود و به نام آن ثبت شود، گفت: “خیلی صریح در گزارش آژانس و مهمترین نکته آن، آمده که ایران هیچ موادی را به سمت فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی منحرف نکرده است. (پیش‌نویس) قطعنامه هم موضوع را می‌بندد.”

حالا برخی از دوستانی که به قول آنهایی که رساله توضیح المسائل می‌خوانند تبدیل شده‌اند به کثیرالشک، به شکشان دیگر نباید اعتماد کنند. من نمی‌دانم که این دوستان دنبال چه چیزی می‌گردند. اعلام شده که شورای حکام موضوع را می‌بندد و قطعنامه‌های قبلی هم پایان بخشیده می‌شوند (Terminate). اینجا این نوع تحلیل به مثابه شک بین رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم است.”

ظریف در ادامه و در پاسخ به این سؤال که پس از بسته شدن پرونده موضوعات گذشته و حال ایران در آژانس آیا این احتمال وجود دارد که از برخی نکات مندرج در گزارش‌های آژانس برای مطرح کردن مسائل دیگر سوءاستفاده شود، گفت: “در پاراگراف ۹ پیش نویس بر بسته شدن موضوع پی‌ام‌دی تأکید شده است. در قطعنامه آمده که هر چیزی که در گزارش آژانس آمده است را به آن توجه کرده‌ایم و موضوع را بسته‌ایم. این که بعدا چه می‌شود، بعدا هر اتفاقی ممکن است بیفتند. مگر زمانی که این اتهامات علیه ایران مطرح شد، سابقه‌ای وجود داشت. سابقه‌ای وجود نداشت و اتهامات مطرح شد. گزارش آژانس صریح است و عنوان می‌کند که ما هیچ نشانه‌ای – دلیلی – مبنی بر اینکه مواد در ایران به سمت فعالیت‌های نظامی منحرف شده باشد را پیدا نکردیم. این مطلب پس از ۱۲ سال جستجو در ایران خیلی موضوع مهمی است.”

وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید ایران نیز به مانند سایر کشورها باید چندین سال پروتکل الحاقی را اجراء کند تا در نهایت آژانس اعلام کند “ایران هیچ فعالیت‌ اعلام نشده‌ای ندارد.”

“لذا ما از نظر آژانس باید پروتکل الحاقی را برای چندین سال اجرا کنیم تا آژانس بگوید که هیچ فعالیت اعلام شده‌ای در ایران وجود ندارد. این مرحله برای آینده است و تا برسیم به آن مرحله همه می‌توانند ادعا کنند که هنوز آژانس اعلام نکرده فعالیت‌های اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد. علی‌القاعده چنین کاری خواهند کرد. علی‌القاعده خود آژانس هم در گزارش‌های آتی خود خواهد گفت که ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم که بگوییم هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد. الان آژانس چنین سخنی را فقط در مورد تعداد محدودی از کشورها می‌تواند بزند که فعالیت‌های اعلام نشده در آن‌ها وجود ندارد. لذا این موضوع نباید موجب نگرانی شود.”

 

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی کشورمان اطمینان می‌دهد از آنجایی که “[ما] برنامه هسته‌ای تسلیحاتی نداریم، اطمینان داریم که بالاخره روند اجرای پروتکل الحاقی به این قضیه می‌انجامد که ایران تمامی برنامه‌های (هسته‌ای) آن اعلام شده است.”

 

“ولی ما از یک روند غیرطبیعی خارج شدیم. حال دیگر یک روند طبیعی داریم که بقیه کشورهای دنیا نیز در آن روند هستند. در این روند به یکدیگر هم اتهام می‌زنند. در قضیه [تسلیحات] شیمیایی هم همین گونه بود. ما مدت‌ها از دهه ۷۰ شمسی تاکنون عضو کنواسیون منع تولید، انباشت و کاربرد تسلیحات شیمیایی هستیم. همه کشورها در مورد یکدیگر حرف‌هایی می‌زنند، این طبیعت موضوعات خلع سلاح در روابط بین‌الملل است. و اگر روند قانون‌مدار خودش را طی کند باعث نگرانی هم نمی‌شود.”

 

معتقدیم با پایان جنگ و تشکیل حکومت فراگیر ملی بحران سوریه حل می‌شود

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد متفاوت ترک‌ها در قضیه سوریه و تندترشدن نسبی مواضع این کشور نسبت به همسایگانش و بحران سوریه، خاصه با توجه به برخی تعدیل‌های صورت گرفته در مواضع کشورهای اروپایی و آمریکا در مورد لزوم کناره‌گیری بشار اسد، گفت: “ما اعتقاد داریم که شرایط منطقه و گسترش گروه‌های تکفیری برای هیچ کشوری در منطقه منفعتی ندارد. معتقدیم که همه کشورهای منطقه باید به سمت پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی که توسط خود مردم سوریه باید اداره شود، پیش رفته و همکاری کنند، نه اینکه کشورهای دیگر بخواهند برای آن‌ها تصمیم بگیرند.”

 

وزیر امور خارجه معتقد است علی‌رغم وجود اختلافات جدی بین آنکارا و تهران “در حوزه‌های مختلفی ما روابط بسیار خوبی با ترکیه داریم. در برخی حوزه‌های منطقه‌ای اختلاف نظر داریم.” وی تأکید می‌کند که این اختلاف‌نظرها “باید با گفتگو حل شده و نباید از طریق حرف‌های نامناسب یا اتهامات دنبال شوند.”

لذا امیداواریم که همه کشورهای منطقه واقعیت‌های منطقه را بهتر درک کنند و به سمت راه‌حل بروند. چاره‌ای نیست در سوریه و به خاطر مردم سوریه باید راه‌حل سیاسی را بپذیریم. ما نمی‌توانیم برای مردم سوریه تصمیمی بگیریم که آن‌ها چه کاری کنند. مردم سوریه خودشان بالغ و توانا هستند و می‌توانند تصمیم بگیرند.”

 

ظریف با تأکید بر اینکه “یکی از دلایلی که بحران اینقدر ادامه پیدا کرده این است که برخی از کشورها چند سال است پیش‌شرطی را تعیین می‌کنند برای حل بحران سوریه” گفت: “ولی خوب الان به آرامی تمام دنیا متوجه شده است که این پیش‌شرط باعث شده که بحران ادامه پیدا کند.”

 

وزیر امور خارجه می‌گوید آنچه در عالم واقعیت رخ می‌دهد این است که بحران سوریه ادامه پیدا کرده و با وجود اینکه برخی کشورهای غربی مواضع خود را تعدیل کرده‌اند، اما ما معتقدیم که اصلا این موضوع به تعدیل و غیرتعدیل [مواضع کشورها] ارتباطی ندارد. این موضوع کلا به مردم سوریه بستگی دارد و ما باید اولا پایان جنگ در سوریه را تسهیل کنیم، کسانی هم با یکدیگر گفتگو کنند و با یک حکومت فراگیر وحدت ملی در سوریه مشکل را حل کنند. ما معتقدیم که نهایتا نیز با این راه حل موضوع سوریه انشاءالله تمام شود./ تابناک