اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفت : براساس قوانین و دادگاههای عربستان, این کشور باید نسبت به پرداخت دیه کامل جان باختگان فاجعه منا به خانواده هایشان اقدام کند.

ohadi194

 

به گزارش شرق پرس سعید اوحدی روز پنجشنبه درنشستی با خانواده حجاج مازندرانی جان باخته در فاجعه منا در گفت و گو با ایرنا افزود : سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی مستندات قانونی فاجعه منا را به دو زبان عربی و انگلیسی تهیه و برای پیگیری حقوقی در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور قرار داده است.

 

وی اضافه کرد : دستگاه دیپلماسی کشور با وجود قطع رابطه سیاسی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران می تواند از طریق وکیل از یک کشور ثالت و یا مذاکره پیگیر حق و حقوق ، حجاج ایرانی جان باخته در این فاجعه باشد.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : براساس قوانین عربستان سعودی و دادگاههای این کشور و سوابقی از حوادث گذشته اتفاقی برای حجاج در عربستان سعودی ، این کشور باید نسبت به پرداخت دیه کامل جان باختگان این فاجعه را به خانواده هایشان بپردازد.

 

اوحدی افزود : براساس قوانین این کشور ،اگر هر زائری براثر ازدحام و یا حوادثی در این کشور جان خود را از دست بدهد، عربستان سعودی موظف به پرداخت دیه کامل این جان باختگان خواهد بود و در حوادث قبلی این رویه از سوی این کشور انجام شد.

 

وی اضافه کرد : در هر صورت سازمان حج و زیارت، بعثه رهبر معظم انقلاب اسلامی پشتیبانی لازم را برای حق و حقوق خانواده های قربانیان فاجعه منا خواهند داشت و دستگاه دیپلماسی نیز این رویه را ادامه می دهد.

 

تناقض گویی دولتمردان عربستانی برای حج تمتع سال آینده

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد برقراری حج تمتع سال آینده گفت : دولتمردان عربستان سعودی ادعاهایی را مبنی بر پذیرش زائران ایرانی برای حج تمتع سال آینده را مطرح می کنند، ولی ادعاهای آنها از لحاظ رفتاری و گفتاری دارای تناقض است و باید ابتدا این تناقض از سوی عربستان سعودی حل شود.

 

اوحدی افزود : تا این لحظه سازمان حج و زیارت ایران تغییری را در رفتار و گفتار دولتمردان عربستان به صورت عملی مبنی بر پذیرش زائران ایرانی مشاهده نکردند و چنانچه تغییراتی در این حوزه ایجاد شود از طریق رسانه ها به اطلاع افکار عمومی کشورمان خواهد رسید.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه تصمیم در مورد حج تمتع را به عنوان یکی از فرائض شرعی مربوط به مراجع تقلید و ولی امر مسلمین دانست و سازمان حج و زیارت را تابع نظر مراجع و رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حج تمتع دانست.

 

اوحدی افزود : تا زمان حج تمتع پنج تا شش ماه زمان باقی است و تا این زمان هر تصمیمی که اتخاذ شود به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.