علی مطهری نوشت؛ چیزی هم به نام مصالح کشور و اسلام وجود دارد. همین طور است در مورد بخشهایی از صدا و سیما خصوصا بخش سیاسی و خبر آن که لازم است روش خود را تغییر دهند.

 

 

علی مطهری, نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بر لزوم تغییر روش صداوسیما تاکید کرد و به اصولگرایان هم توصیه کرد که به آسیب‌شناسی عملکرد خود بپردازند.

در بخش‌هایی از یادداشت علی مطهری که در کانال تلگرام وی با عنوان “عبرتهای انتخابات دوازدهم” منتشر شد آمده است:

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نویدها و عبرتهایی به شرح ذیل داشت که لازم است به آنها توجه شود:

۱. مشارکت بالای مردم نشان داد که برخلاف سالهای اول بعد از ۸۸ که عده‌ای از هرگونه تغییر و اصلاح امور ناامید شده بودند، مردم درک کرده‌اند که رأی آنها مؤثر است و از طریق انتخابات می‌توانند تغییر ایجاد کنند و بسیاری از امور را اصلاح نمایند.

۲. رسانه‌های افراطی ضد دولت در چهارسال گذشته تمام همّ خود را بر آن قرار دادند که دولت فعلی به دوره دوم خود نرسد. اکنون که این دولت به دوره دوم خود رسیده و معلوم شده است که روش گذشته این رسانه‌ها بر تغییر نظر مردم کارگر نیست خوب است روش خود را تغییر دهند و توجه نمایند که همه چیز تصاحب قدرت نیست، چیزی هم به نام مصالح کشور و اسلام وجود دارد. همین طور است در مورد بخشهایی از صدا و سیما خصوصا بخش سیاسی و خبر آن که لازم است روش خود را تغییر دهند.

۳. رشد اجتماعی و سیاسی مردم ما که پس از چهار سال گلوله‌باران مواضع و اقدامات دولت فعلی توسط نهادهای مختلف حکومتی و رسانه‌های وابسته به آنها و با وجود عوام‌فریبی‌ها در رقابت‌های انتخاباتی، باز هم راه اعتدال را انتخاب کردند قابل تقدیر و بلکه حیرت‌انگیز است و انسان را به یاد سخن مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌اندازد که گفت: دیگر برای آینده انقلاب و کشور نگران نیستم چون مردم آگاهی لازم را پیدا کرده‌اند.

۴. یکی از آسیب‌های این انتخابات این بود که برخی کاندیداها برای رسیدن به هدف، از هر وسیله‌ای ولو نامقدس استفاده کردند، حال آنکه سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار غیر از این است.

۵. آسیب دیگر، طولانی بودن روند رأی‌گیری بود. افرادی سه تا چهار ساعت برای رأی دادن وقت گذاشتند و افرادی هم که توان این مقدار معطلی را نداشتند از رأی دادن منصرف شدند. وزارت کشور برای آینده باید فکری به حال این معضل بنماید. تفسیر سطحی و دور از ذهن از قانون مبنی بر این که رأی گیری نمی‌تواند بعد از ساعت ۲۴ جمعه ادامه داشته باشد نیز مزید بر علت شد و بسیاری از افراد نتوانستند رأی خود را به صندوق بیندازند و الاّ عدد شرکت‌کنندگان و تعداد آراء کاندیدای پیروز بسیار بیشتر از ارقام فعلی بود و بر افتخار ملت افزوده می‌شد. جالب است که رأی‌گیری بعد از ساعت ۲۴ روز جمعه در گذشته مسبوق به سابقه است.

در پایان دو نکته را متذکر می‌شوم. یکی این که مناسب است رئیس‌جمهور منتخب در دولت دوازدهم از نیروهای قابل و مبرز طرف مقابل خصوصاً از جناب آقای قالیباف که یک مدیر اجرایی قوی هستند استفاده نماید. این امر دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و به طور کلی دلها را به هم نزدیک می‌کند و باعث می‌شود که امور کشور بهتر و زودتر به سامان برسد.

نکته دیگر توصیه‌ای است به اصول‌گرایان. به آنها عرض می‌کنم تا زمانی که ناخواسته معتقد به منطق جبر هستید که آنچه در نظام جمهوری اسلامی توسط نهادهای حکومتی اتفاق می‌افتد همه درست است و به عبارت دیگر آنچه رخ می‌دهد همان است که باید رخ دهد و آنچه که رخ نمی‌دهد همان است که نباید رخ دهد و همه کارهای نهادهای امنیتی و نظامی و قوه قضائیه درست است و اگر انتقاد کنیم نظام را تضعیف کرده‌ایم، آری تا زمانی که چنین تفکری دارید، در انتخابات‌های مختلف شکست خواهید خورد زیرا مردم توجیه نابسامانی‌ها را نمی‌پسندند. لذا لازم است اصول‌گرایان یک آسیب‌شناسی جدی در کار و روش خود به عمل آورند و واقعاً اصول‌گرا شوند.