عملیات بهسازی و ترمیم محله آب انبارنو ساری آغاز شد که قدیمی ترین ساختمان های تاریخی موجود در محله آب انبار نو بیش از 300 سال قدمت دارد .

abanbarno-sari5

 

 

به گزارش شرق پرس معاون وزیر راه و شهر سازی در آیین آغاز عملیات اجرایی ترمیم و بهسازی بافت تاریخی محله آب انبار ساری نو با انتقاد از نحوه ساخت و ساز در بافت تاریخی شهر ساری گفت : در حالی که طرح تفضیلی بافت های تاریخی و ارزشمند آب انبار نو شهر ساری از دو سال پیش مصوب شده بود اما ساختمان های بی قواره و بی کیفیتی در اطراف این بافت با ارزش تاریخی شکل گرفته است.

 

 

محمد سعید ایزدی بر ضرورت برخورد جدی با متخلفان ساخت و ساز در این بافت ها تاکید کرد و افزود : اینکه سرمایه گذاران فضای تاریخی را خریداری و بدون ضوابط نظام مهندسی ساختمان و طرح تفضیلی در آن ساخت و ساز کنند ، بی توجهی به هویت تاریخی مردم شهر است.

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور با بیان اینکه بیش از ۲۴ میلیارد ریال منابع برای بهسازی و مرمت بافت تاریخی آب انبار نو ساری وجود دارد ، گفت : اولویت نخست شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور اجرای کامل طرح بهسازی بافت تاریخی شهر ساری است.

 

وی از تمامی مردم و مسوولان شهر ساری خواست تا با حمایت فرهنگی و مالی نسبت به حفظ و احیای هویت تاریخی با ارزش شهرشان احساس مسوولیت کنند.

 

 

بافت تاریخی محله آب انبار نو ساری با گستره حدود دو کیلومتر ۱۹ بنای تاریخی را در خود جای داده که قرار است ترمیم و بهسازی شود.

 

هویت بخشی به شهر ساری ، ایجاد امکانات زیرساختی و ایمن سازی سازه ها برای جذب گردشگر از اهداف بهسازی و مرمت بناهای تاریخی شهر ساری اعلام شده است.

 

آغاز عملیات اجرایی ترمیم و بهسازی محله تاریخی آب انبار نو ساری با افتتاح ساختمان  سر مله نو انبار  همراه بود.

 

سرمله در زبان مازندرانی به ابتدای محله گفته می شود و ساختمان سرمله هم اولین ساختمان این محله به شمار می رود.

 

قدیمی ترین ساختمان های تاریخی موجود در محله آب انبار نو بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و دیرینگی بقیه ساختمان ها نیز بیش از یکصد سال برآورد می شود.

 

به گزارش ایرنا, محله آب انبار نو ساری در محدوده خیابان ۱۸ دی ، قارن ، فرهنگ و خیابان انقلاب واقع است. خانه کلبادی ، فاضلی ، صادقیان ، میر گتی ، ناظری ، تکیه آب انبار نو ، مصطفی خان ، حاجی آباد ، حمام وزیری و آب انبار نو از بناهای تاریخی این محله است.