براساس شواهد و قرائن هر ساله در ماه رمضان میزان جرم ها ، خیانت ها ، نزاع ها و انواع بزه های اجتماعی به صورت معنا داری کاهش می یابد که نشان دهنده بالا بودن بار معنوی و ارزش عبادی این ماه پربرکت است بنابراین همچنان که درسال جاری با این ماه پرفروغ و با عظمت و کرامت وداع می کنیم برخود بقبولانیم و خود را مقید نمائیم که به مرامنامه این ماه در طول سال عمل نمائیم.

ramazan167

 

 

شرق پرس: ماه رمضان به عنوان عزیزترین ماه خداوند متعال در طول سال به روزهای پایانی خود رسید و همه مسلمانان خود را برای بهترین عید روی زمین که همانا عید فطر و پاکی است آماده می کنند.

 

 

 

روزها و شب های در حال گذر فقط نشان از سپری شدن عمر ما دارند و دراین راه سعادت دنیوی و اخروی با آنهائیست که از لحظه لحظه عمرخود در راه طاعات و بندگی آفریدگار هستی بهره گرفته اند و خداوند قادر متعال را در همه حال یاد نموده اند و ماه رمضان هم به عنوان یک فرصت ذی قیمت در اختیار تمامی افراد قرار دارد تا در سایه سار رحمت و مغفرت این ماه عزیز و ارزشمند در نزد خالق هستی بندگان راستین او زنگارهای گناه را از دلهای سیاه آلوده به گناه و معاصی بزدانید و همچون نوزاد تازه به دنیا چشم گشوده زندگی نویی را با تکیه بر ذات لایزال خداوند و بدور از وسوسه های شیطانی و گناهان خرد و بزرگ آغاز نمایند.

 

 

رمضان ماه بهار قرآن ، ماه مغفرت ، ماه رحمت و آمرزش ، ماه نعمت و برکت ، ماه شب های پر فضیلت و با شکوه قدر ، ماه مظلومیت امیر مومنان حضرت علی (ع) ، ماه شب زنده داری های خالصانه بندگان به درگاه خداوند والا مرتبه و ماه اشک و آه و ناله برای رهایی از گناه و معاصی با تمامی زیبایی های منحصر به فردش تا چند روز دیگر به پایان می رسد و بعد از آن این ما بندگان هستیم و روزهایی که باید به زندگی خود ادامه دهیم.

 

چقدر از گوهر گرانبهای این ماه بهره گرفتیم ؟ تا چه حد این ماه ارزشمند را درک کرده ایم؟ و این ماه که ماه بهار قرآن است از فیوضات کتاب آسمانی قرآن چه برداشت نموده ایم و آیا توانسته ایم در شب های قدر به خود آییم و در این عالم بی منتها به کردار و رفتار خود بیاندیشیم و خود را برای زندگی بدون گناه حتی به اندازه ذره ای آماده نماییم؟

 

آنچه مسلم است رمضان ماه به خود آمدن است و خودسازی بزرگترین درس مکتب این ماه است که بندگان خدا و آنها که در این ماه عزیز وارد می شوند باید امتحان آن را در دیگر روزهای ماه پس دهند ، بنابراین همه روزهای سال باید از مرامنامه رمضان پیروی کنیم و در جامعه به عنوان بندگان خداوند متعال به اجرا در آوردیم. ماه رمضان امسال با تمامی بزرگی و عظمتش در حال به پایان رسیدن است اما آثار ارزشمند بجای مانده در وجود ما و جامعه باید در تمامی روزهای دیگر سال باقی بماند و این امر به عنوان یک باز دارنده اساسی و کلیدی در لغزش افراد به انواع گناهان ومعاصی عمل نماید و این امر شدنی است به شرط آنکه همه ما درس رمضان را خوب پس دهیم و عبادات ما ، استغفار ، توبه ما و انابه به درگاه و بهره گیری از گنجینه ناب معارف الهی فقط وفقط به ماه رمضان مختص نشود بلکه درتمامی ماه های سال استمرار یابد.

 

آدمی از آن زمانی که به خداوند متعال ایمان می آورد باید بنده باشد و بندگی اش را به اثبات برساند تا مورد لطف معبودش قرار گیرد و ماه رمضان این فرصت را به بهترین وجه ممکن مهیا می سازد تا بندگان خدا و آنهائیکه قصد خودسازی دارند در این میدان عزم و اراده ، توان خود را در عبودیت به نمایش بگذارند و خود را از غل و زنجیرهایی که بر جسم و روح آنها سنگینی می نماید برهانند.

 

رمضان های فراوانی را پشت سر گذاشته ایم و رمضان امسال هم در حال سپری شدن است امید که بندگان خدا از توشه ای که در این ماه عزیز و ارزشمند اندوخته اند برای زندگی بدون گناه خود را آماده نمایند و با عطر جانفزای رمضان و شمیم پر مهر رمضان تمامی روزهای سال را معطر نمایند.

 

براساس شواهد و قرائن هر ساله در ماه رمضان میزان جرم ها ، خیانت ها ، نزاع ها و انواع بزه های اجتماعی به صورت معنا داری کاهش می یابد که نشان دهنده بالا بودن بار معنوی و ارزش عبادی این ماه پربرکت است بنابراین همچنان که درسال جاری با این ماه پرفروغ و با عظمت و کرامت وداع می کنیم برخود بقبولانیم و خود را مقید نمائیم که به مرامنامه این ماه در طول سال عمل نمائیم.

رحمان امامی-کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه