مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: فاطمه‌ شناسی و زوایای پنهان حضرت فاطمه (س) کاری بود که به‌درستی در بین اقشار جوان جامعه صورت نگرفت
jamshidi- banvan-mazandaranشرق پرس:  در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته زن بهانه‌ای شد تا با مریم جمشیدی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت‌‎وگویی داشته باشیم.

 به‌عنوان یک بانو در جامعه کنونی، جایگاه زن را چگونه تبیین می‌کنید؟

هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به رشد و سقوط برسد مگر اینکه جایگاه زنان به‌درستی تعریف و تبیین شود؛ اسلام از دیرباز برای زن ارزش ویژه قائل بود و هیچ‌گاه زنان را از حضور در فعالیت‌های اجتماعی با رعایت شئونات اسلامی منع نکرد.

زن به همان نسبت که در اجتماع و خانواده وظیفه سنگینی دارد، حقوقی هم برای این قشر تعریف شده است که در قرآن به‌طور مبسوط آمده است.

خداوند در قرآن به زن و مرد خطاب مشترک دارد بنابراین با تکیه بر همین نکته ظریف، می‌توانیم بگوییم رسیدن به مقام‌های روحانی، اجتماعی و فرهنگی منحصر به یک جنس خاص نیست و قائل شدن به حواشی دست‌وپا گیر، جامعه را از رسیدن به آن سهم بایسته از دانایی و توانایی، محروم می‌کند.

 وظیفه جامعه در ترویج رسالت فاطمی چیست؟

هر حماسه دو رسالت دارد، ولادت حضرت فاطمه (س) یک بعد آن بزرگ‌داشت مقام و جایگاه معنوی دخت نبی و بانوی بزرگ اسلام است و بعد دیگرش پیامی است که در رسالت زن بودن ایشان باید در جامعه ترویج و به‌عنوان فرهنگ و سبک زندگی تبیین شود.

فاطمه‌شناسی و زوایای پنهان حضرت فاطمه (س) کاری بود که به‌درستی در بین اقشار جوان جامعه صورت نگرفت و با توجه به هجمه‌های فرهنگی ضددینی در این وظیفه موفق نبودیم.

 اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری چه اقداماتی را برای بانوان نسل جوان جامعه انجام داد تا از هجمه‌های فرهنگی مصون باشند؟

آموزش‌های رسمی و غیررسمی ما به فرامین مذهبی توجه دارد، چون زنده ماندن ملت‌ها جز توجه ویژه به سبقه فرهنگی و ملی امری ممکن نیست؛ پیشرفت تکنولوژی نوین در کنار تهدید، فرصتی است تا مسئولان از آنها برای تعمیق باورهای دینی و تأثیر بیشتر فرهنگ ایرانی‌اسلامی بهره ببرند.

برنامه‌های آموزشی و غیره به‌صورت مستمر در فعالیت‌های اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تعریف شده است که در هفته زن پررنگ‌تر می‌شود، هرچند اختصاص یک هفته به زن حق مطلب را ادا نمی‌کند، این هفته ویژه زنان نیست بلکه تلنگری است برای مردان تا توجه ویژه‌ای برای جبران کاستی‌ها داشته باشند.

برنامه‌ریزی شما در هفته زن چیست و به چه شاخص‌هایی توجه ویژه دارید؟

به‌مناسبت هفته زن اداره‎کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران ۵ هزار و ۴۰۰ برنامه را در سراسر استان اجرا می‌کند، این برنامه‌ها از ۱۶ فروردین آغاز و تا ۲۰ روز بعد از هفته زن ادامه دارد.

برنامه‌های امسال هفته زن با حفظ شئونات اسلامی و هنجارهای جامعه ضمن پرهیز از کارهای کلیشه‌ای و نمایشی که قداست این هفته ارزشمند را زیرسئوال می‌برد، تلاش کردیم به شکل جامع، متنوع و فاخر، برنامه‌های هفته زن را در استان اجرا کنیم.

کمیت برنامه‌ها و فعالیت‌ها در هفته زن مهم نیست اما به‎علت وحدت رویه و تأمل خوبی که با مسئولان استان در سطوح مختلف انجام شد، توانستیم با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف و بهره‌برداری صحیح در سطح شهر و روستاهای مازندران، فعالیت فرهنگی گسترده‌ای در این مدت تعیین‌شده داشته باشیم.

برنامه‌های امسال هفته زن با پرهیز از نگاه‌های سلیقه‌ای، تأکید بر ایجاد روح نشاط و امید در برنامه‌ریزی‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌های زنان شهرها و روستاهای مازندران به‌ویژه در سطح دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

جشن بزرگ میلاد حضرت فاطمه (س)، نمایشگاه صنایع‌دستی، عفاف و حجاب، جشن مهر مادری، همایش بزرگ تجلیل از زنان نمونه، سبک زندگی فاطمی، جشنواره مسابقات ورزش، اسوه صبر و مقاومت، نشست تخصصی زندگی سعادتمند در پرتو سبک زندگی فاطمی، گردهمایی تجلیل از زنان فرهیخته، بازدید از تأسیسات و تجهیزات صنعت آب و برق، همایش بزرگ زنان کارآفرین، برگزاری تور صنعتی ویژه مشاوران دستگاه‌های اجرایی، عضویت رایگان بانوان در کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری مسابقه آنلاین کتاب‌خوانی نقش زن و مقام مادر، برپایی نمایشگاه آثار هنری ویژه بانوان و توانمندی‌های بانوان سرپرست خانوار، برپایی چادر سلامت و ویزیت رایگان، برگزاری کنگره شعر بانوی آب‌ها، همایش تجلیل از فعالان کمیته آموزش و نشست خبری در مرکز و غرب مازندران از برنامه‌های شاخص ما در هفته زن است.

 مازندران چه تعداد زن سرپرست خانوار دارد و چه اقداماتی در حمایت از این قشر صورت گرفت؟

کشور ۲/۵ میلیون زن سرپرست خانوار دارد که سهم مازندران حدود ۱۰۰ هزار نفر است که در سال‌های اخیر افزایش داشتیم اما این درصد افزایشی نسبت به کل کشور کمتر بوده است.

از کارهای شاخص اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران توجه به زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست است که منحصر به هفته زن نیست؛ در حمایت از این قشر تفاهم‌نامه‌ای با صندوق مهر امام رضا (ع) با اولویت بهره‌مندی زنان سرپرست خانوار از وام خوداشتغالی منعقد شد که در سال گذشته ۲/۵ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته و بخش زیادی از آن جذب شد.

در هر شهرستان هم زنان سرپرست خانوار به نمایندگی‌های امور خیریه معرفی شدند و در سطح استان حدود ۱۰۰ زن از این قشر برای دریافت تسهیلات بانکی ۲ میلیون تومانی به بانک صادرات معرفی شدند.

در حمایت شغلی از زنان سرپرست خانوار، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای منعقد شد تا این قشر با معرفی از سوی اداره‌کل امور بانوان بتوانند از آموزش مهارتی به‌صورت رایگان و نیم‌بها بهره‌مند شوند و اداره‌کل تأمین اجتماعی هم در زمینه بیمه درمانی، زنان سرپرست خانوار را مورد حمایت قرار می‌دهد.

با افزایش آمار طلاق در جامعه امروزی مواجهیم؛ برای تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق چه اقداماتی داشتید؟

یکی از موارد مهم کشوری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های سالانه، توجه ویژه به تحکیم بنیان خانواده است که این مهم به‌صورت ویژه و با اولویت خاص در این اداره‌کل پیگیری می‌شود.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف به‌منظور افزایش آگاهی برای سبک زندگی سالم و کاهش تنش‌های زندگی مشترک در طول سال از سوی این اداره‌کل انجام می‎شود.

سالانه در کل کشور با درصد رشد طلاق مواجه هستیم که مازندران مانند بقیه استان‌ها وضعیت مطلوبی ندارد، در کاهش این معضل می‌طلبد همه مدیران دستگاه‌های فرهنگی و غیره در زمینه‌ آگاه‎سازی تلاش کنند.

 آموزش مستمر مدنظر اداره‌کل امور بانوان است، در این زمینه نرخ سواد در بین زنان مازندرانی را چگونه می‌بینید؟

یکی از شاخص‌های آموزش، نرخ باسوادی است که این مهم فرصت اجتماعی، اقتصادی و توسعه را برای زنان افزایش می‌دهد؛ مازندران در تمام دوره‌ها به‌ویژه سال‌های اخیر از نظر نرخ باسوادی زنان، وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با کل کشور داشته است.

میزان دانشجویان دختر در سال ۷۵ از هر یک هزار زن باسواد مازندرانی، ۱۸ نفر دانشجوی دختر در حال تحصیل بودند که این شاخص در سال ۸۵ به ۶۱ نفر رسید و در سال ۹۰ به ۸۷ نفر افزایش یافت؛ همچنین در این شاخص میزان درصد زنان دانشجوی استان در مقایسه با کل کشور نیز بیشتر است.

 نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مازندران چه میزان است؟

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در مازندران در سال ۸۵، ۱۲/۵ درصد بوده و در مقایسه با ۱۰ سال قبل بیش از دو درصد افزایش داشت، در این شاخص، رشد مازندران از کل کشور بالاتر است.

میزان مشارکت اقتصادی زنان در شهرها بیشتر از روستاهای مازندران است، در این ارزیابی می‌توان گفت نرخ زنان خانه‌دار از کل جمعیت غیر فعال مازندران در سال ۷۵، ۵۷ درصد بوده که این رقم در سال ۹۰ به ۶۰/۵ درصد رسید، می‌طلبد برنامه‌های ویژه‌ای در این بخش داشته باشیم.

برنامه خاصی برای بهبود وضعیت سلامت زنان مازندران دارید؟

با توجه به اینکه سلامت از مهم‌ترین ابعاد حیات انسان و شرط ضروری برای ایفای نقش‌های اجتماعی به‌ویژه در خانواده است، بنابراین زن سالم و به تبع آن خانواده و جامعه عاری از بیماری خواهیم داشت.

بیماری‌های مزمن و چاقی در زنان از جمله مشکلات سلامت بانوان مازندرانی است که در سطح کشور رتبه برتر را دارد، با توجه به شرایط جدید بیماری‌های نوظهور به ویژه ایدز، آگاهی زنان درباره تشخیص این بیماری امری ضروری است که در کمیته آموزش این موضوعات بررسی و در اجرای دوره‌های آموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد.

 به‎عنوان یک مدیرکل زن، نظر شما در مورد جایگاه حقوقی زنان چیست و چرا در کشور ما به جایگاه مدیریتی زنان در سطح کلان اهمیت نمی‌دهند؟

مفهوم جایگاه حقوقی، کشف تازه‌ای نیست، این موضوع به اندازه قدمتش جای بحث دارد که می‌توان به استفاده نکردن صحیح از قابلیت‌ها و توانمندی‌های بانوان در پیشرفت هر ارگانی، مورد توجه دانست.

قائل شدن به نگاه جنسیتی، اهرم محدودکننده سطحی است که در درازمدت تحقق آرمان‌های هر نهاد را به تعویق انداخت و یا در عمل خنثی کرد.

مطالبات زنان هم در پیگیری جایگاه حقوقی بی‌تأثیر نیست، باید در کنار افزایش آگاهی، زوایا و جزئیات حقوق خود را در نقش‌هایی که ایفا می‌کنند، بشناسند و مطالبه‌گر باشند.

 اداره‎کل امور بانوان در تحقق شعار سال که از سوی رهبری مطرح شد، چه ساز و کاری را اندیشیده است؟

همدلی از همزبانی خوش‌تر است؛ وحدت، دوری از حاشیه‌ها، اعتماد کردن، کمک به رشد و شکوفایی، نقد سازنده از یکدیگر، پرهیز از کارهای موازی و روبنایی، برنامه‌ریزی‌های کلان‌نگر، تعامل همه ظرفیت‌ها در جامعه اعم از مدیران، اصحاب رسانه، مردم و اصناف و قشرهای مختلف جامعه، همه فاکتورها در کنار هم روح همدلی و هم‌افزایی را افزایش داده و آرامش متجلی می‌شود.

در جامعه اسلامی با وجود ظرفیت یک نظام مقدس، اگر همه ما دست به دست هم دهیم، به قدم و یا قلم در برپایی این اقتدار قلب‌ها تلاش کنیم، رسیدن به آسودگی و زندگی بی‌تنش امری بعید نیست.

سئوال پایانی، به‌عنوان زن مازندرانی و یک مادر، روز زن کادو می‌گیرید و یا هدیه می‌دهید؟ بهترین کادویی که از همسرتان گرفتید، چه‌وقت و چه چیزی بود؟

من به عشق و محبت بی‌مناسبت اعتقاد دارم، هدیه دادن شایستگی زمان ندارد، همیشه باید مورد توجه قرار گیرد و بهترین کادو هم همراهی و همدلی همسرم با من است.

 

 

 

 

 

گفت‌وگو از: رقیه نعلبندانی- فارس