خریدار خارجی نکاچوب متعهد شده بود با قطعیت یافتن معامله نسبت به توسعه شرکت و ارتقای تولیدات و تجهیزات آن با استفاده از تکنولوژی‎های جدید همت بگمارد اما رفته رفته زمزمه‎هایی از پاپس کشیدن وی به بهانه قیمت بالا یا غیرسودآور بودن معامله شنیده شد

فروش کارخانه نکاچوب میاندورود در هاله ای از ابهام

 

 

 به گزارش شرق پرس آذرماه امسال بود که بعد از بروز شایعاتی در مورد واگذاری شرکت نکاچوب به یک سرمایه‎گذار خارجی، قرارداد واگذاری تمامی سهام و مالکیت این شرکت بین بانک ملی ایران و یک تاجر ترک بنام مصطفی سات به امضا رسید.

 

بر اساس این قرارداد شرکت سرمایه گذاری خارجی ۱۵میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت معامله به حساب بانک ملی ایران واریز کرد و ۳ ماه مهلت داشت تا با پرداخت مبلغ نهایی به رقم بیش از ۵۳ میلیارد تومان مالک کامل شرکت شود.

 

شنیده شده ۳ واسطه یا لیدر با یافتن سرمایه‎گذار و اصطلاحا جوش‎دادن معامله در واگذاری این شرکت قدیمی در شرق مازندران نقش عمده و اساسی بازی کرده اند و در تعهد طرفین معامله مبلغ ۵میلیارد تومان به عنوان جریمه یا هزینه فسخ معامله نیز پیش‎بینی شده بود.

 

سات متعهد شده بود با قطعیت یافتن معامله نسبت به توسعه شرکت و ارتقای تولیدات و تجهیزات آن با استفاده از تکنولوژی‎های جدید همت بگمارد اما رفته رفته زمزمه‎هایی از پاپس کشیدن وی به بهانه قیمت بالا یا غیرسودآور بودن معامله شنیده شد تا اینکه اخیرا مهلت سه ماهه پرداخت مابقی پول به اتمام رسید اما خریدار معتقد به ضرر ۶ میلیاردی خود در این معامله بود و درخواست کرده بود این مبلغ از کل قرارداد کم شود وگرنه حاضر به ادامه کار نیست.

 

از طرفی یک بند از معامله که جریمه ۵میلیاردی برای طرف منصرف شونده تعیین کرده بود یک مانع اساسی برای وی محسوب می‎شد اما گفته شده مالک فعلی ۴۵روز دیگر نیز به وی مهلت داد تا یا نسبت به پرداخت کل مبلغ اقدام کند و یا خریدار دیگری را جایگزین کند وگرنه مشمول بند فسخ معامله خواهد شد.

 

برخی معتقدند هدف این سرمایه گذار از خرید شرکت نه تنها توسعه شرکت نبوده است بلکه برنامه‎ریزی وی فروش ماشین‎آلات گران قیمت و تسلط به عرصه مرغوب و تجاری صنعتی مجموعه به مساحت ۳۵ هکتار بود که با حساب و کتاب سرانگشتی وی و لیدرها سود ۱۵تا ۲۰میلیاردی از این اقدام عاید وی می‎شد.

 

این درحالیست به نقل از مصطفی سات شنیده شده فروشنده اطلاعات دقیقی در زمان مذاکره در اختیار آنها نگذاشته است و همین مساله موجب ضررزا بودن معامله است.

 

از سویی احساس مسئولیت بانک ملی و هوشمندی مدیرعامل فعلی این شرکت موجب شد تا از بیکاری بیش از ۷۵۰ کارگر و کارمند فعلی در آینده نزدیک جلوگیری شود و اگرچه خریدار و سه لیدر وی هنوز هم پیگیر معامله با شرایط جدید هستند اما هنوز به اهداف خود نرسیده‎اند.

 

شرکت سهامی نکاچوب که در دهه آخر رژیم پهلوی توسط خارجی‏ها در میاندورود و مازندران تاسیس شد همانند شرکتهای معروف آن زمان از جمله نساجی قائمشهر و دشت‎ناز دوران باشکوهی داشته است که در سال‎های گذشته کمتر اثر از آن اشتغالزایی ۳هزار نفری و تکاپوی ماشین‎آلات دیده می‎شود.

 

این مجموعه یکی از شرکتهای زیانده دولت در سالهای اخیر بود که در یکی دوسال گذشته با هدف رد دیون دولت به بانک ملی ایران به این مجموعه شبه‎دولتی واگذار شده است.

 

به گزارش تابناک مازندران، بر اساس آخرین اطلاعات، باوجود مخالفت فروشنده با کاهش قیمت کارخانه، خریدار و لیدرهای وی به دنبال خریدار دیگری هستند تا هرکدام به پول خود برسند و از جریمه معاف شوند اما امیدواریم حقوق کارکنان و کارگران این شرکت در نتیجه روند واگذاری محفوظ بماند.