این مسئول می گوید :برخی متقلبان فرآورده‌های مرغ را با استفاده از رنگ‌ها به جای گوشت قرمز عرضه می‌کنند، اين در حالي است که عوارض رنگ‌ها بسيار خطرناک است

 

اگر سری به بازار پروتئین و به طور خاص گوشت بزنید متوجه تفاوت قیمت‌ها می‌شوید؛ ‌در حالی که برای تهیه یک کیلو گوشت گوسفند یا گوساله به طور متوسط باید چیزی حدود ۴۰ هزار تومان هزینه کنید، اما برای خرید یک کیلو گوشت چرخ کرده با ۳۰ هزار تومان یا حتی کمتر از این هم کارتان راه می‌افتد.
 

روزنامه جوان نوشت: این تفاوت قیمت در برخی نقاط شهر و فروشگاه‌های غیر‌معتبر جدی‌تر است و درباره فرآورده‌های گوشتی هم به شکلی دیگر مطرح می‌شود.
 
اگر به دنبال دلیل این تفاوت قیمت هستید، جالب است بدانید حکایت این ماجرا همان حکایت رنگ کردن گنجشک و فروختن به جای قناری است! چون برخی فروشنده‌های مواد پروتئینی مرغ را رنگ می‌کنند و به جای گوشت گوشت گاو و گوسفند می‌فروشند!

ماجرای اختلاف‌نظر سازمان غذا و دارو و دامپزشکی درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس یکی دو سال پیش بود که تیتر یک بخش سلامت رسانه‌های خبری بود، اما این خبر نیز مانند بسیاری از جریان‌های خبری دیگر، پس از مدتی فروکش کرد تا همین چند روز پیش که با طرح زمزمه‌هایی درباره استفاده از خمیر مرغ در سوسیس، ‌کالباس‌، حلیم و کباب کوبیده‌، دوباره پای این محصول پروتئینی به رسانه‌ها باز شد.
 
حرف سازمان غذا و دارو اما در این باره همچنان یکی است و این سازمان استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی را ممنوع می داند، اما تقلبات حوزه مواد‌غذایی هم به تناسب پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفت می کند و به‌روزآوری می‌شوند.
 
نمونه‌اش رنگ کردن مرغ و فروختن به جای گوشت است. در کنار این به گفته معاون کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  گاهی خمیر مرغ در تولید کالباس و سوسیس، همبرگر و حتی کباب کوبیده استفاده می‌شود در حالی که استفاده از خمیر مرغ در این فرآورده‌ها ممنوع است.
   
خوراندن خوراک دام به انسان
 
سمیره صباح، معاون کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  درباره چگونگی تهیه این خمیر توضیح می دهد: خمیر مرغ از خمیرکردن استخوان‌های چرخ شده مرغ به دست می‌آید که به رنگ گوشت است، اما طبق ضوابط، استفاده از خمیر در محصولات نامبرده ممنوع است و با وجود اظهارنظرهایی که از اطراف و اکناف شنیده می‌شود، سازمان غذا و دارو در این‌باره هیچ تصمیم یا اظهارنظر تازه ای نداشته است.
 
بنا به تأکید معاون کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  خمیر مرغ فقط برای خوراک دام، نه غذای انسان استفاده می‌شود و خمیر مرغ به هیچ‌وجه مورد این سازمان نیست.
 
وی تأکید می‌کند: بخشنامه مربوطه در این زمینه همچنان به قوت خود باقی است و برای شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده اینگونه فرآورده‌ها لازم‌الاجرا است.
   
رنگ کردن مرغ و فروختن به جای گوشت
 
بهرام دارابی، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو هم از تقلب رنگ کردن مرغ و فروختن به جای گوشت خبر می‌دهد. به گفته وی، این سازمان گزارشاتی داشته است که نشان می‌دهد برخی متقلبان فرآورده‌های مرغ را با استفاده از رنگ‌ها به جای گوشت قرمز عرضه می‌کنند، این در حالی است که عوارض رنگ‌ها بسیار خطرناک است. مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درباره عوارض این رنگ‌ها می‌گوید: استفاده از رنگ‌های افزودنی در مواد‌غذایی عوارضی از جمله بیش‌فعالی دارد و حتی زمینه بیش‌فعالی را تشدید می‌کند.

دارابی آمار دقیقی از استفاده از رنگ‌ها در مواد‌غذایی در دست ندارد، اما آنطور که این مسئول سازمان غذا و دارو می گوید این رنگ‌ها در تنقلات و مکمل‌های بدنسازی نیز به کار گرفته می‌شوند.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت استفاده از رنگ‌ها در مواد غذایی اینگونه توضیح می‌دهد: به‌طور کلی در مواد ‌غذایی مختلف از انواع افزودنی‌ها از جمله رنگ‌ها استفاده می‌شود، اما  رنگ‌های استفاده شده در مواد‌غذایی حتماً باید مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشند و رنگ‌های صنعتی نباید در مواد ‌غذایی استفاده شوند.
 
دارابی تأکید می‌کند: بحث تقلب در تمام مواد ‌غذایی وجود دارد‌. عرضه مرغ به جای گوشت با قاطعیت پیگیری و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می‌شود.