درباره وضعیت موسسات غیر مجاز مالی یک اقتصاددان معتقد است : در سال های اخیر موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز سبب از بین رفتن سرمایه بسیاری از سپرده گذاران شده اند در حالی این موسسات در سایه ضعف بانک مرکزی و نبود قوانین مناسب و پیشگیرانه شکل گرفته اند.

قصه تلخ بر باد رفتن سرمایه مردم در موسسات مالی و اعتباری

 

شرق پرس- سرویس اقتصادی: چند سالی است که موسسات مالی غیر مجاز مانند آفتی غیر قابل پیشگیری به جان پیکر سیستم بانکی کشور افتاده و دولت و بانک مرکزی نتوانسته اند برای مقابله با آن کاری انجام دهند.

 این موسسات غیر مجاز با ارائه پیشنهادات اغواکننده چند هزار شهروند را برای کسب سود بیشتر از بانک های رسمی به دام انداخته و با جذب سرمایه ها نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند و در نتیجه به گرفتار شدن در ورطه بحران مالی ورشکست شده و امید عده زیادی را ناامید کرده اند.

در ۱۰سال اخیر موسساتی مانند بهمن ایثار، اعتماد ایرانیان، صندوق جوانان خیر، محمد رسول الله و میزان ، ثامن الحجج و … منحل و سرمایه ها و منابع آنها برای تسویه حساب با طلبکاران و سپرده گذاران در اختیار دیگر بانک ها و موسسات مالی اعتباری مجوزدار قرار گرفته است.

در این مدت بانک مرکزی نتوانسته مانع فعالیت و تاسیس این موسسات شود و تنها به منحل کردن آنها پس از بروز مشکل بسنده کرده است.

آن ‌طور که به نظر می‌رسد؛ زمینه فعالیت این گونه موسسات اعتباری غیرمجاز در بازار پولی و بانکی کشور مساعد است و در این میان بانک مرکزی گاهی اوقات نسبت به عدم سپرده‌گذاری در این موسسات هشدار داده و یا در صورت بالا گرفتن ماجرا و رسانه ای شدن و گسترده شدن ابعاد تضییع حقوق مردم نسبت به واگذاری تعهدات آنها به برخی بانک‌ ها اقدام کرده هرچند مردم باید مدت طولانی در انتظار رسیدن به حق خود صرف کنند.

درست است که بانک مرکزی نسبت به سپرده ‌گذاری نکردن در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز هشدار می دهد اما بیشتر سپرده گذاران  نسبت به اسامی موسسات اعتباری مورد تایید این بانک ‌اطلاعی نداشته و به تبلیغات کذب این موسسات مبنی بر زیر نظر بانک مرکزی بودن بسنده  کرده و پول و سرمایه خود را به این موسسات می سپارند.

در چند سال گذشته حتما با نام بسیاری از موسسات اعتباری غیرمجاز مانند میزان، ثامن، افضل توس، فرشتگان و آرمان ایرانیان آشنا شده اید زیرا هر یک از این موسسات در کشور شعبه های فراوان داشته اند اما بانک مرکزی در اطلاعیه های فعالیت آنها را غیر مجاز اغلام کرده است اما نکته جالب توجه آن است که برخی از موسسات با تغییر نام یا ادغام با موسسه دیگر توانسته اند مجوز فعالیت از بانک مرکزی را دریافت کنند.

یکی از نکات جالب توجه در مورد موسسات غیر مجاز، الزام برخی بانک های عامل برای پرداخت تعهدات آنهاست.
قصه تلخ فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و بر باد رفتن سرمایه مردم گویا قرار نیست به این زودی ها به سرانجام برسد.

در چند سال گذشته موسسات مالی و اعتباری متعددی مانند محمد رسول الله ، میزان، ثامن و … با تبلیغات فراوان اقدام به جذب سرمایه های مردم کردند و متاسفانه پس از مدتی به دلیل ناتوانی در پرداخت سود سپرده ها و حتی اصل سرمایه گذاری موجب گرفتاری تعداد فراوانی از سپرده گذاران و حتی کارمندان خود شدند.

یکی از موسساتی که اعتراضات فراوانی نسبت به عملکرد آن وجود دارد، موسسه ثامن الحجج است به طوری که اوج اعتراض به عملکرد این موسسه از آبان سال گذشته آغاز شده و تا امروز نیز سپرده گذاران همچنان در انتظار بازگشت سرمایه خود سرگردان هستند.

این در حالی است که موسسه اعتباری ثامن‌الحجج(ع) از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و با وجود داشتن بیش از ۵۵۰ شعبه؛ اواسط سال گذشته از سوی بانک مرکزی غیرمجاز اعلام شد؛ این در حالی است که رییس کل وقت و معاون پیشین بانک مرکزی به این موسسه لوح تقدیر «ساماندهی تعاونی‌های اعتبار آزاد و صندوق‌های قرض الحسنه» را اعطا کرده بودند.

اما چرا و چگونه سپرده گذاران این موسسه با مشکل مواجه شدند و سرنوشت آنها به کجا کشیده شده است؟

درباره وضعیت موسسات غیر مجاز مالی یک اقتصاددان معتقد است : در سال های اخیر موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز سبب از بین رفتن سرمایه بسیاری از سپرده گذاران شده اند در حالی این موسسات در سایه ضعف بانک مرکزی و نبود قوانین مناسب و پیشگیرانه شکل گرفته اند.

محمود جام ساز اظهار کرد: از ابتدای دهه ۹۰ تعداد بانک‌ها و موسسات مالی به طرز نگران کننده ای افزایش یافته و متاسفانه بانک مرکزی نتوانسته با رشد این گونه موسسات مقابله کند.
 همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره فعالیت موسسات مالی غیر مجاز بر این باور است: موسسات مالی غیرمجاز با توجه به پرداخت سودهای کلان سبب جذب سرمایه مشتریان می شوند و  در مقابل بانک های رسمی و مجوز دار اقدام به اعطای «جایزه پذیرش ریسک » به سرمایه گذاران می کنند.

به گزارش افکار مهدی تقوی افزود: در شرایط فعلی بانک های رسمی اقدام به اعطای سود بین ۱۵ تا ۱۸ درصد می کنند در حالی که موسسات مالی و اعتباری مجاز سودی بین ۲۷ تا ۲۸ درصد به سپرده گذارن می دهند؛ به عبارت دیگر سپرده گذاران در برابر ریسک بیشتر، سود بیشتر دریافت می کنند.