حقیقت آن است که ممکن است این آزار صرفاً با پخش مداحی با صدای بسیار بلند در نیمه شب رخ ندهد و اتفاقاتی نظیر مسدود شدن شریان‌های اصلی به دلیل ناهماهنگی در حضور دسته‌های مذهبی در خیابان‌ها و عدم ساماندهی مناسب این حضور ارزشمند نیز به نوعی با گرفتاری‌هایی در سال‌های اخیر همراه شده است.

لزوم رعایت حق الناس در عزاداری ها

 

شرق پرس:  عزاداری سرور و سالار شهیدان در شش دهه پیش رو، با شور حسینی همراه خواهد بود اما آنچه در این سوگواری‌ها حائز اهمیت و توجه ویژه است، توجه به رعایت حق‌الناس در ایام محرم و صفر است؛ مسأله بسیار مهمی که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید کردند و انتظار می‌رود در عزاداری‌ها به طور ویژه رعایت شود.
 
 
«توصیه من به عزاداران این است که موجبات ناراحتی مردم را فراهم نکنند… بعضی سینه زنی می‌کنند پشت بلندگو… اگر بناست از پشت بلندگو پخش شود، باید در بین مستمعین پخش شود. در خیابان، محله و پشت بام که مستمعی ندارد… بیرون مجلس، ساعت‌های دیروقت شب، مردم را اذیت کردن، یک بیمار را از خواب انداختن، این با هیچ منطق اسلامی و حسینی تطبیق نمی‌کند.»؛ این عبارات برشی از سخنان رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۶ است که روز گذشته از سوی حساب کاربری ایشان بازنشر شد.
 
 
توصیه مقام معظم رهبری ابعاد پنهانی نیز دارد که می‌توان نیم‌نگاهی به آن داشت. حقیقت آن است که ممکن است این آزار صرفاً با پخش مداحی با صدای بسیار بلند در نیمه شب رخ ندهد و اتفاقاتی نظیر مسدود شدن شریان‌های اصلی به دلیل ناهماهنگی در حضور دسته‌های مذهبی در خیابان‌ها و عدم ساماندهی مناسب این حضور ارزشمند نیز به نوعی با گرفتاری‌هایی در سال‌های اخیر همراه شده است.
 
یکی دیگر از رفتارهای مشابه می‌تواند توجه به تمیزی معابر عمومی به خصوص در ایام محرم و ماه صفر باشد و بدون شک در شان جامعه شیعه کشورمان نیست که پس این ایام خاص، رفتگرها و نیروهای خدمات شهری در لشکر یزید طبقه بندی شده باشند و با مصیبت بزرگ پاکیزه سازی معابر عمومی از ظرف‌ها و زباله‌های پخش شده مواجه باشند.
 
 
ایران شش دهه عزاداری پرشور را پیش رو دارد و این سرزمین از شب گذشته سوگوار امام حسین (ع) و یاران وفادارش است و چه خوب که در این زمینه توجه ویژ‌ه‌ای به حق الناس صورت پذیرد تا این آیین بزرگ آثار مثبت حداکثری در پی داشته باشد و تبعات منفی برای این رویداد بزرگ قابل تصور نباشد.
 
 
 
 
 
 
 
تابناک