یکی از مدیران کاروان‌ها درباره متن تبلیغی مسیحیت در چمدان حجاج ایرانی, با بیان اینکه دفاتر زیارتی اعزام کاروان‌ها مسئول این کار نیستند، افزود: حج و زیارت از طریق شرکت مرکزی قراردادی با دوزنده این ساک‍‌ها بسته و این دوزنده نیز آستری چمدان‌ها را از یک تاجر خریداری کرده است.

 

 

شرق پرس: درست در روزهای منتهی به اعزام زائران بیت‌الله الحرام اتفاقی عجیب برای حجاج افتاد. سه قلم ساک مسافرتی از جمله تجهیزاتی بود که حج و زیارت در ازای دریافت مبلغ در اختیار حجاج قرار داد. زائران هم بار سفر بسته و چمدان‌های خورد را برای مسافرت پر کردند.

 

اما چند روز مانده به اعزام زائران بیت‌الله‌الحرام به حج تمتع، مدیران کاروان‌ها به زائران اعلام کردند در اسرع وقت باید آستر چمدان‌ها را پاره کرده و پارچه آن را جدا کنند.

 

ظاهراً آستری چمدان‌های زائران حاوی مطالبی به زبان انگلیسی و در تبلیغ مسیحیت بود!

 

chamedan-hojaj54

 

 

فرصت باقیمانده برای بعضی از حجاج آن قدر کم بود که یک روز قبل از اعزام این موضوع را به آنها اعلام کرده و برخی با مشقت بارها را مجدد باز کرده و آستری‌ها را بیرون آوردند.

 

خبرگزاری فارس برای پیگیری این موضوع با رئیس حج و زیارت استان تماس گرفت به علت سفر وی محقق نشد.

 

در اداره کل حج و زیارت هم مسئولی پاسخگوی این موضوع نشده یا اجازه انتشار مطالبش را نداد.

 

چندتن از مدیران دفاتر زیارتی در گفت‌وگو با  فارس این موضوع را تأیید کردند اما اعلام کردند این موضوع به آنها ابلاغ شده است.

 

یکی از مدیران کاروان‌ها با بیان اینکه دفاتر زیارتی اعزام کاروان‌ها مسئول این کار نیستند، افزود: حج و زیارت از طریق شرکت مرکزی قراردادی با دوزنده این ساک‍‌ها بسته و این دوزنده نیز آستری چمدان‌ها را از یک تاجر خریداری کرده است.

 

وی بیان کرد: این نوع آستری ساک تنها در کاروان‌های همدان نیست و این مسئله کشوری است.

 

این مدیر کاروان یادآور شد: خوشبختانه چند روز پیش از اعزام زائران، متوجه این موضوع شدند و چاره‌ای جز این نبود که این آسترها را پاره کنند.

 

وی اضافه کرد: کاروان‌هایی که اطلاع دارم، آسترها را پاره کردند زیرا اعزام با چنین ساک‌هایی درست نبود.

 

این مدیر کاروان با تأکید بر اینکه در این رابطه مدیران کاروان‌ها مقصر نبودند، افزود: ظاهراً کسی متوجه مطالب نوشته شده بر روی آستری این چمدان‌ها نشده بود.

 

یکی دیگر از مدیران کاروان زیارتی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه چند کارگاه آستری این ساک‌ها را از چین و یا کشور دیگری وارد می‌کنند، افزود: این مسئله باید از سوی حج و زیارت مطرح شده و علت آن اعلام شود.

 

وی تصریح کرد: به ما زمانی اعلام شد آستری چمدان‌ها پاره شود که دیگر آنها را تحویل فرودگاه داده بودیم و امکان جابه‌جایی نبود.

 

یکی دیگر از مدیران کاروان زیارتی با بیان اینکه حجاج آستری چمدان‌ها را پاره کردند، افزود: این اقدام از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شد.

 

نکته قابل اهمیت این هست که آیا نظارتی بر تهیه ساک‌ها و اقلام حجاج مگر نبوده که در روزهای آخر یاد ترجمه متون درج شده در آستر چمدان‌ها افتادند./پارسینه