در این تصویر اما سیگاری که در دست آیت الله طالقانی است سانسور شده در حالی که حالت دست به خاطر این است که یک نخ سیگار لای انگشت دارد.

 

 

روزنامه شرق تصویر صفحه اول شماره امروز خود را به زنده یاد آیت الله سید محمود طالقانی اختصاص داده است.

  مناسبت آن نیز سالروز برگزاری نخستین نمازجمعه پس از انقلاب به امامت این روحانی محبوب است که در روزهای انقلاب مرد شماره دو دانسته می شد و در فاصله آزادی از زندان در آبان ۱۳۵۷ تا پیروزی در بهمن ماه، خانه او در خیابان تنکابن پیچ شمیران (امروز: تقاطع انقلاب- شریعتی) کانون مراجعات و فعالیت های سیاسی بود.

  در این تصویر اما سیگاری که در دست آیت الله طالقانی است سانسور شده در حالی که حالت دست به خاطر این است که یک نخ سیگار لای انگشت دارد. (عکس اصلی را ملاحظه می کنید).

  سانسور سیگار البته از احتمال بیم بدآموزی بوده اما مگر همین حالا ۱۳ میلیون ایرانی سیگار نمی‌کشند؟

ماجرای سانسور تصویر آیت الله طالقانی در یک روزنامه + تصاویر 

  یا به خاطر توصیه انجمن مبارزه با دخانیات. اما وقتی تصاویر نویسندگان و هنرمندانی مانند احمد محمود، سایه، شاملو و دولت آبادی با سیگار منتشر می‌شود سانسور یک عکس مشهور از چهره ای در اندازه و آوازه طالقانی چه توجیهی دارد؟
  در مواردی که طراحان از روی عکس طرح می کشند البته سیگار را حذف می کنند و مثلا در مورد شاملو قلمی لابه لای انگشتان او می‌گذارند یا در روی جلد « تجربه» این شماره شهاب حسینی به جای سیگار مرسوم در «شهرزاد» یک شاخه نخل، لای انگشت خود دارد.به بهانه برنده شدن او در جشنواره کن. زنده یاد عباس کیا رستمی در واپسین گفت و گوی خود می گوید: در عکس هنری می توان دست برد چون هدف جاذبه بصری بیشتر است اما در عکس خبری نه.
 
ما اما تصویر اصلی را منتشر می کنیم و برای جبران بدآموزی سیگار نیز  به کسانی که می خواهند به سبک طالقانی فقید سیگار بکشند یک یادآوری و یک توصیه داریم:
 
 
ماجرای سانسور تصویر آیت الله طالقانی در یک روزنامه + تصاویر

  یادآوری این که در دهه های ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ بسیاری از مردان میان سال و کهن سال و حتی پیرزنان از این گونه سیگارت ها – هما فیلتر دار- استفاده می کردند و بعدا عملا منسوخ شد. پس تصویر جنبه تاریخی دارد و نباید نگران بدآموزی بود.

  ثانیا اگر به صفات دیگر طالقانی – باور عمیق به مردم و دوری ازتنگ نظری ،سعه صدر، مهربانی، وسعت نظر، مردم دوستی و خلوص و صفا- ی او متصف شده اید این عادت را نیز از او تقلید کنید. درست تر این که اول آن همه صفات متعدد حسنه طالقانی و در روزگار ما کمیاب را تکرار و تقلید کنیم و نه صرفا این عادت را!

  با این اوصاف تصدیق می‌فرمایید نگرانی همکاران گرامی‌مان و متعاقب آن سانسور سیگار چندان ضرورتی نداشته است!

 
 
 
 
 
 
 
عصر ایران