مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری با اشاره به ترافیک سنگین تریلرهای نفتکش در کنار جاده میاندورود ساری گفت: بسیاری از رانندگان زودتر از صدور حواله و موقع مقرر در مقابل شرکت پالایش نفت شهرستان ساری حضور می‌یابند و فکر می‌کنند هرچه زودتر حضور یابند زودتر بارگیری می‌کنند.

 

 

به گزارش شرق پرس در یک ماه اخیر توقف تریلرهای نفتکش در حاشیه جاده ساری ـ میاندورود نظر بسیاری از رانندگان و شهروندان ساروی را به خود جلب کرده و علامت سوالی در ذهن همگان ایجاد شده است.

 

 

توقف چندین‌روزه تریلرهای نفتکش در حاشیه جاده ساری ـ میاندورود که در بسیاری از ساعت‌های شبانه‌روز به بیش از سه کیلومتر هم می‌رسد، به نقل محافل شهروندان ساری و میاندورود تبدیل شده و این روزها همه به‌دنبال چرایی این مسئله هستند.

 

 

سوالی که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان ساروی را به خود درگیر کرده این است که چرا این تعداد تریلر نفتکش در چندین روز متوالی در حاشیه جاده متوقف هستند و رانندگان آن شب و روز خود را چگونه سپری می‌کنند.

 

triler-naft1  

 

 

برای کشف علت این سوال سری به محور ساری ـ میاندورود زدیم و براساس روزهای گذشته تریلرهای نفتکش بسیاری را در حاشیه جاده مشاهده کردیم که در دو طرف آن متوقف بودند و بسیاری از این تریلرها حتی در نزدیکی شهرستان میاندورود نیز بساط اسکان پهن کردند.

 

 

* آشپزی رانندگان در حاشیه جاده

در ادامه حرکت به سمت شهرستان ساری صحنه‌هایی مشاهده کردم که نظرم را به خود جلب کرد، رانندگانی که در حاشیه محور ساری ـ میاندورود با آن همه سر و صدا و حجم بالای تردد در حال استراحت، پخت غذا، اصلاح سر و صورت و … بودند.

 

از ادامه حرکت توقف کردم و به‌سمت رانندگان رفتم، از چهره‌های‌شان مشخص بود خستگی در آنها موج می‌زند و از وضعیت اسکان خود ناراضی هستند؛ علت حضور تعداد زیاد تریلرها در حاشیه جاده و چگونگی وضعیت اسکان آن‌ها را از یک راننده جویا شدم.

یک راننده تریلر نفتکش به فارس، گفت: از استان کرمانشاه برای بارگیری نفت سفید به شرکت ملی نفت شهرستان ساری آمدم و قرار است پس از بارگیری برای صادرات به‌سمت کشور عراق حرکت کنم.

 

 

* بلاتکلیفی رانندگان تریلر در حاشیه جاده

برومند خسروی با بیان اینکه به همراه چند تن دیگر از رانندگان چهار روز پیش به شهرستان ساری آمدیم و در حاشیه جاده اسکان کردیم، اظهار کرد: زمان دقیقی برای بارگیری مشخص نیست و شاید چهار الی پنج روز دیگر هم در حاشیه این جاده باشیم.

وی با بیان اینکه به ما گفتند روزی ۱۵ الی ۲۰ تریلر نفتکش بارگیری می‌شود و رانندگان باید چندین روز در حاشیه جاده در انتظار باشند، افزود: پالایشگاه شرکت نفت شهرستان ساری در مدت چهار روز هیچ‌گونه خدماتی به رانندگان نداده است و همه در بلاتکلیفی قرار دارند.

 

این راننده تریلر نفتکش با بیان اینکه بیش از ۵۰ تریلر در طول روز برای بارگیری نوبت‌گیری می‌کنند، ادامه داد: حجم نوبت‌گیری و بارگیری تریلرها با یکدیگر همخوانی ندارد و همین مسئله موجب توقف بسیار زیادی از تریلرها در حاشیه جاده شده است.

 

triler-naft2

 

* فقدان پارکینگ و استراحتگاه

خسروی با انتقاد از وضعیت اسکان رانندگان در حاشیه جاده، تصریح کرد: شرکت پالایش نفت شهرستان ساری هیچ‌گونه خدمات رفاهی به رانندگان نمی‌دهد و به‌علت نداشتن پارکینگ مجبور به توقف در حاشیه جاده هستیم.

وی اظهار کرد: در مدت این چند روز حتی بارش باران را تجربه کردیم که به‌علت نداشتن استراحت‌گاه مناسب در در داخل ماشین با شرایط سخت استراحت کردیم.

خسروی با بیان اینکه مسئولان شرکت پالایش نفت شهرستان ساری حداقل پارکینگی برای استراحت رانندگان درنظر گیرند تا در این چند روز بلاتکلیفی به‌دور از سر و صدای خودروها به استراحت بپردازیم، گفت: مسئولان شرکت نفت ضروری‌ترین نیاز رانندگان یعنی یک سرویس بهداشتی را پیش‌بینی نکردند.

 

یکی دیگر از رانندگان تریلر نفتکش که از تربیت حیدریه برای بارگیری به شهرستان ساری آمده به فارس، گفت: بیشتر این تریلرها از استان تبریز آمدند تا نفت سفید برای صادرات به کشور عراق بارگیری کنند.

 

 

* تحمل شرایط سخت به‌علت ناچاری

قاسم رضوی با بیان اینکه رانندگان از سوی شرکت حمل و نقل برای بارگیری اعزام می‌شود، اظهار کرد: برای چندمین مرتبه به شرکت پالایش نفت شهرستان ساری مراجعه کردم اما هم‌اکنون وضعیت بارگیری با دفعات گذشته متفاوت است.

وی با بیان اینکه بیش از سه روز برای بارگیری در حاشیه جاده اسکان کردیم و وضعیت رفاهی مناسبی نداریم، اضافه کرد: با توجه به معطلی بسیار زیاد مجبور به تحمل و انجام وظیفه هستیم اما از مسئولان انتظار داریم حداقل‌های امکانات رفاهی را فراهم کنند.

برای پیگیری و چرایی این مسئله به سراغ مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری رفتم و طی مصاحبه‌ای علت توقف تعداد زیادی از تریلرهای نفتکش در حاشیه جاده ساری ـ میاندورود و عدم اسکان رانندگان را جویا شدم.

 

 

* صادرات یک تا سه میلیون لیتر نفت‌گاز در روز به افغانستان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری به فارس، گفت: روزانه از یک تا سه میلیون لیتر نفت‌گاز به افغانستان صادر می‌شود و از زمان شروع صادرات سوخت به افغانستان تاکنون ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر سوخت به این کشور صادر شده است.

 

 

حسینعلی طالبی افزایش صادرات از راه خشکی را از برنامه‌های مهم این شرکت اعلام کرد و افزود: با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی از راه خشکی، قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت کاهش می‌یابد و موجب ایجاد اشتغال بسیاری از رانندگان تریلرها می‌شود.

وی با اشاره به برخورداری ایران اسلامی از ذخایر بزرگ نفت و گاز، ادامه داد: موقعیت جغرافیایی ویژه، نزدیکی به بازارهای مصرف کشورهای همسایه و دسترسی به آب‌های بین‌المللی شرایط ممتازی را برای صادرات فرآورده‌های نفتی برای کشور ما مهیا کرده است.

 

 

* تهیه پارکینگ ۳ هزار متری برای تریلرهای نفتکش

طالبی در پاسخ به گلایه‌مندی رانندگان تریلرهای نفتکش از نبود پارکینگ و استراحتگاه مناسب، گفت: در مرحله اول مقابل شرکت نفت زمینی را برای پارکینگ و اسکان رانندگان گرفتیم اما مورد قبول واقع نشد و در مرحله دوم زمینی در نزدیکی همین مرکز به مساحت ۳ هزار متر گرفتیم و مراحل انعقاد قرارداد آن رو به پایان است و تا روز شنبه آماده می‌شود.

 

 

وی با تأکید بر اینکه رانندگان تریلر نفتکش زودتر از زمان مقرر در مقابل شرکت نفت قرار نگیرند، افزود: بسیاری از رانندگان زودتر از صدور حواله و موقع مقرر در مقابل شرکت پالایش نفت شهرستان ساری حضور می‌یابند و فکر می‌کنند هرچه زودتر حضور یابند زودتر بارگیری می‌کنند.

 

triler-naft3

 

* رانندگان زودتر از موقع مقرر در جایگاه حضور نیابند

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری با بیان اینکه مشکل اسکان رانندگان تا شنبه هفته جاری برطرف می‌شود، اضافه کرد: حدود هشت پیمانکار برای صادرات نفت با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری همکاری می‌کنند که حضور رانندگان باید در موقع مقرر صورت گیرد.

این مسئول از لوله‌کشی بیش از ۴۰۰ متر مخازن به محل بارگیری و تقویت الکتروپمپ‌ها خبر داد و گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی به کشورهای همسایه علاوه بر سودآوری و ارزآوری باعث ایجاد پیوند و روابط سیاسی مسالمت‌آمیز با کشورهای همسایه می‌شود.

 

 

 

صادرات ۱۷ میلیون لیتر نفت سفید به عراق

طالبی با بیان اینکه ۱۷ میلیون لیتر نفت سفید به کشور عراق صادر می‌شود، تصریح کرد: کشور عراق برای واردات نفت سفید ظرفیت بالایی دارد و از همین‌سو این مرکز از فرصت به‌وجود آمده نهایت استفاده را می‌برد.

به گزارش فارس، صادرات نفت گاز و نفت سفید به کشورهای همسایه از یک ماه گذشته از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری آغاز شد و به گفته مسئولان تا روزهای جاری نیز ادامه دارد.

صاحب نجفی‌وشوایی.فارس