بی توجهی مصرف کنندگان قلیان با واکنش های منفی استفاده از قلیان کار را به جایی رساند تا در نهایت مسئولان تصمیم گرفتند تا با ژست فرهنگ سازی، افراد را از مصرف قلیان منع کنند. و این قطعا شروعی است برای بازار گرمی فرصت طلبان، در جامعه سرمایه داری.

شرق پرس-سرویس اجتماعی: مدت زمانیست که موضوع مصرف قلیان بحث داغی در جلسه مسئولان ذیربط است که با عناوین مختلف سعی در کاهش مصرف آن بین جوانان داشته اند. این در حالی است که بر اساس تجربه های روانشناسی و جامعه شناسی ممنوعیت و برخوردهای شدید همیشه نتیجه عکس در برداشته است.

از ابتدای دهه ۸۰ بود که رستوران ها و سفره خانه های سنتی و ارائه سرویس قلیان در این مکان ها مورد توجه بسیاری قرار گرفت و سفره خانه های سنتی آغوش خود را برای جوانانی باز کردند که تفریحی جز خیابان گردی نداشتند. با عادی شدن مصرف قلیان و دور هم جمع شدن دخترها و پسرها در سفره خانه و رستوران باغ ها، طرح جمع آوری این دور همی ها شکل گرفت. اما بعد از مدتی با مراجعه و مصاحبه های فراوان با کارشناسان بحث ضرر قلیان مطرح شد.

مبارزه با مصرف قلیان از ژست تا عمل

بر این اساس بحث بررسی ضرر قلیان خوراک خبری رسانه ها شد. به طوری که حتی برخی از خبرگزاری ها و سایت های خبری فیلم های زیادی درباره ریه های آسیب دیده تهیه و منتشر کردند. پزشکان زیادی در گفت وگوهای خبری از سرطان ریه و عوارض دود قلیان و سیگار در بدن صحبت کردند.هر چند در کنار این موضوع برای بحرانی جلوه دادنِ قلیان کشیدن در محافل گوناگون فیلم هایی در مورد برخی سفره خانه هایی که تعداد نادری از آنها قابل مشاهده است به تصویر کشیده شد.

اما شاید جالب است بدانیم که مصرف کنندگان قلیان بیشتر از دیگران از مضرات آن آگاهی دارند. به طوری که وقتی در جمع آنها حضور می یابی متوجه می شوی که یکی از نقل های محفل آنها گفته هایی است از مضرات قلیان. جمله های کلیدی افرادی که قلیان مصرف می کنند، عبارت هایی مانند “این کامی که الان گرفتم یه پاکت سیگار است. من الان دو پاکت سیگار کشیدم.” است و گویی که آسیب رساندن به بدن خود را یک شوخی قلمداد می کنند.

روند واکنش های منفی و بی توجهی ها به مصرف و منع مصرف قلیان به گونه ای ادامه داشت که هر ساله جدا از روز مبارزه با دخانیات، موجی از مبارزه با مصرف قلیان از سوی مسئولان و رسانه ها ایجاد می شود، اما همچنان جوانان بی محابا در مصرف قلیان پا فشاری می کردند و می کنند.

بی توجهی مصرف کنندگان قلیان با واکنش های منفی استفاده از قلیان کار را به جایی رساند تا در نهایت مسئولان تصمیم گرفتند تا با ژست فرهنگ سازی، افراد را از مصرف قلیان منع کنند. و این قطعا شروعی است برای بازار گرمی فرصت طلبان، در جامعه سرمایه داری.

اما چند روزی است که طرح “گلدان شدن قلیان ها” مطرح شده است و برای این که این امر تاثیر مثبتی داشته باشد از چهره های اغلب مشهور برای معرفی این طرح استفاده کرده شده است و تصاویری زیادی در این باره در سایت های مختلف خبری و سرگرمی نیز منتشر شده.

اما یقینا این طرح به نتیجه نخواهد رسید چرا که بعد از مدتی گلدان هایی با طرح و شکل قلیان روانه بازار می شود و یا قلیان هایی به شکل گدان در سفره خانه ها و مکان هایی که قلیان سرو می کنند، مشاهده می شود و این خوراکی است که خود ما به جامعه سرمایه داری تقدیم کرده ایم.

میلاد، پسر ۲۳ ساله ای که در شرکت مهندسی و معماری پدرش کار می کند در مورد این طرح به پارسینه گفت که با اینکه هفته ای یک یا دوبار برای مصرف قلیان همراه دوستانش به سفره خانه می رود اما در این طرح شرکت کرده است. البته او تاکید کرد که شرکت در این طرح تاثیری در کنار گذاشتن قلیان نداشته است.

اما شاید جالب باشد که به گفته های کارشناسان و پزشکان طب سنتی رجوع کنیم، چرا که آنها نظر متفاوتی در باره قلیان دارند. به گفته آنها قلیان ضرری ندارد و آنچه که مضر است و باید برای آن اقدامات به جایی انجام شود، تنباکوهای میوه ای است که این روزها در سفره خانه ها و قهوه خانه ها سرو می شود. در حالی که عمل دستگاه قلیان اگر با آب نعناع و یا گیاهان دیگر مورد استفاده واقع شود نه تنها مضر نیست بلکه برای ریه نیز بسیار مفید است. البته باید توجه داشت که به دلیل زغالی که استفاده می شود آب در قلیان به سرعت سمی می شود که باید اندازه مصرف را به حد تناسب رساند.

با این حال به نظر می رسد که ممانعت در مصرف قلیان دلایل دیگری دارد که برای هیچ کس آشکار نیست و شاید مسئولان در نوع منع مصرف تنباکوهای مضر باید شیوه خود را تغییر دهند./پارسینه