کوروش غفاری چراتی روزنامه نگار با سابقه مازندرانی می گوید؛ نیروی انسانی یکی از مهم ترین منابع قدرت در هر کشوری است و براساس همه رهیافتها این نیروی انسانی هرچه جوان تر نشاط تر، شاداب تر، پر انرژی و دارای قدرت ریسک پذیری بیشتری باشد فرایند توسعه با هزینه کمتری محقق خواهد شد...

مدیران پیر و مادام الجلوس, مانع توسعه یافتگی مازندران

 

شرق پرس: کوروش غفاری چراتی گفت؛ نیروی انسانی، موتور محرک پیشرفت در هرسازمانی است بنابراین هرچه این موتور جوان تر و چابک تر باشد می تواند حرکت به سمت پیشرفت و تعالی را سرعت بخشد که آن هم به مدد نگاه نو و توان مضاعف که در افراد نو یعنی جوان ها به دست می آید محقق می شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید از نوگرایی، ریسک پذیری و پویایی جوانان در مدیریت سازمانها و دستگاههای اجرایی استان استفاده کرد، گفت: باید بین مدیران جوان و با تجربه تعادل ایجاد کرد، تعادلی که این روزها درسطوح مختلف مدیریتی در کشور مشاهده نمی شود و کفه پیرمردها در مدیریت دستگاههای اجرایی سنگین تر از جوانان است .

 

وی با اشاره به اینکه تجربه مدیران زیر چهل سال در کشورهای دنیا تجربه موفقیت آمیزی بوده است گفت؛تمام شرکت هایی که به اوج رسیدند مدیرانشان زیرچهل سال بودند.

 

این روزنامه نگار یکی از مشکلات عدم ورود جوانان به سطوح مختلف مدیریتی را استمرار حضور مدیران سالخورده و مسن دانست و تصریح کرد؛ راهبری و اداره ی امور سازمان ها در دنیای امروز، بدون بهره گیری از دستاوردهای مشترک علوم مرتبط مانند مدیریت و روانشناسی، هرگز نمی تواند تضمینی برای موفقیت در رسیدن به اهداف سازمانی باشد.

 

« غفاری چراتی» افزود؛ یکی از مهم ترین یافته های مباحث روانشناسی در سالهای اخیر این بوده است که بررسی منحنیِ ذهنیِ سنین پیری  نشان می دهد که مغز انسان در سنین بالا کندتر کار می کند و روند تجزیه و تحلیل آن به گونه ای است که می تواند در فرآیند تصمیم سازی به خطا رود.

 

وی گفت؛ کند شدن ذهن در سنین بالا می تواند در برخی از موارد مثل: یادگیری، آزمون های حافظه و سامان دهی اطلاعات آنلاین در مقابل یک جوان ۳۰ ساله، بسیار مشهود به نظر برسد. وی گفت؛ دانشمندان علوم اعصاب و روان دلایلی برای باور این موضوع دارند که با گذشت زمان سرعت پردازش عصبی  ، درک مطلب و قدرت ریسک مانند بسیاری از واکنش های طبیعی انسان کاهش می یابد.

 

وی افزود؛ مطالعات آناتومیک نشان دهندۀ این است که مغزانسان نیز در طول زمان دچار تغییرات ساختاری ظریفی می شود که می تواند بر روی تجزیه و تحلیل مسائل و کشف راهکارهای برون رفت از چالش ها تاثیرگذار باشد.

وی گفت؛ تحلیل توسعه فرایندی است که در پرتو ذهنی خلاق و پویا حاصل می شود و مدیران خسته ،پیرذهن و محافظه کار هرگز نمی توانند در درک شرایط و مقتضیات دنیای مدرن همگام با جوانان حرکت کنند و این چالشی است که متاسفانه نظام مدیریتی کشور ما از دیرباز با آن مواجه بوده است.

 

این فعال رسانه ای تاکید کرد؛اتاقهای فکر بهترین سامانه برای بهره گیری از تجربیات مدیران مسن است که متاسفانه در ساختار مدیریتی کشور تعریف نشده است.

 

وی گفت؛استان مستعد مازندران که اقیانوسی از استعدادهای جوان و مدیران نواندیش را در خود دارد متاسفانه در بسیاری از حوزه ها بواسطه نگاه بسته مدیریتی ،متاثر از چنین چالشهایی است .

 

این روزنامه نگار گفت؛ در بسیاری از دستگاههای اجرایی استان هنوز مدیران و معاونینی بر مسند امور قرار دارند که ارزشهای اجرایی و عملیاتی آنان بواسطه کهولت سن و ذهنیت متاثر از پیری و خستگی، از کارشناس واحد مربوطه به مراتب پایین تراست.

 

وی تصریح کرد؛ واضح است در چنین شرایطی هرگز نمی توان از اینگونه سازمانها و مدیریتها انتظاری جز روزمرگی داشت. وی درپایان حضور جوان در مناصب مختلف مدیریتی را از تاکیدات مستمر رهبرمعظم انقلاب دانست و افزود؛ یکی از مطالبات موکد رهبری از مسئولان ارشد نظام، میدان دادن به جوانان خلاق بوده است ،ضرورتی است که انتظار می رود مدیران تصمیم ساز در این راستا جدیت بیشتری به خرج دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

شمال نیوز