آمانو که در حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون برجام سخن می گفت تاکید کرد: آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد چرا که آن را جدی تلقی می‌کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می‌دانیم.

مدیر کل آژانس اتمی در کمیسیون برجام: آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد

 

به گزارش شرق پرس مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیسیون ویژه برجام اظهار کرد: آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد چرا که آن را جدی تلقی می‌کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می‌دانیم.

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوکیا آمانو با حضور در مجلس شورای اسلامی در نشستی با اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: خوشحالم چنین فرصتی در اختیار من قرار گرفت تا در خدمت نمایندگان مجلس ایران باشم. فرصت پیش آمده برای تعامل در مسئله مهم هسته‌ای بسیار مهم است چرا که ما نیازمند گفت‌وگو با هم هستیم.

 

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: قبل از اینکه افتخار حضور در مجلس ایران را داشته باشم در سه ماه گذشته دو بار با حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ملاقات‌های متعددی داشته‌ام همچنین با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ظرف مدت یک هفته دو بار ملاقات کردم.

 

 

وی با بیان اینکه تمام این ملاقات‌ها را در مسیر گفت‌وگوی سازنده می‌داند گفت: شخصا استقبال می‌کنم تا این تعاملات بین ما باشد از سال ۲۰۰۹ بنده سمت مدیرکلی را بر عهده گرفته ام و اولویت اول خود را حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی قرار دادم چرا که به این روش اعتقاد دارم.

 

 

آمانو تاکید کرد: از شش سال گذشته اکنون بهترین فرصت پیش آمده تا بتوانیم مسئله هسته‌ای ایران را حل و فصل کنیم با همکاری کامل ایران می‌توان اعتماد جامعه بین الملل را نسبت به مقاصد صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را جلب کرد.

 

 

تاریخچه همکاری ایران و آژانس بسیار طولانی است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تأکید بر اینکه آژانس یک سازمان مستقل و فنی است اظهار کرد: آژانس نقش حیاتی در چالش پیش رو ایفا خواهد کرد چرا که ما از نیروهای متخصص برخورداریم و می‌توانیم وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

 

 

وی با تأکید بر اینکه تاریخچه همکاری ایران و آژانس بسیار طولانی است گفت: تاریخچه فعالیت‌های سازمانی و همکاری ایران و آژانس به دهه ۷۰ میلادی بر می‌گردد.

 

 

آمانو با بیان اینکه از برجام استقبال می‌کند گفت: در ماه جولای بین ایران و گروه ۱+۵ توافق حاصل شد و ماه گذشته شورای حکام بنده را مسئول انجام فعالیت‌های مرتبط با آن انتخاب کرد مسئولیت من در زمینه راستی آزمایی خواهد بود که مطمئنم با همکاری ایران می‌توان این وظیفه را به درستی انجام داد و توافقی که ۲۰ ماه بر سر آن گفت‌وگو شد را به سرانجام برسانیم.

 

 

وی تأکید کرد: ما با ایران بر سر یک نقشه راه توافق کردیم؛ نقشه راهی که تا الان قدم‌های چشم گیری در آن برداشته شده است. این نقشه راه بسیار محکم است و برنامه زمان بندی خود را دارد و قرار است در آن مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس را تا پایان سال میلادی به اتمام برسانند.

 

 

آمانو تاکید کرد که این پروسه بی پایان نیست و قرار است این پرونده تا پایان سال میلادی بسته شود.

 

 

آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد

اجرای پروتکل الحاقی درباره ایران بدون هیچ تبعیضی خواهد بود

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آژانس به مسائل محرمانه احترام می‌گذارد چرا که آن را جدی تلقی می‌کند. ما رژیمی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه داریم که به آن پایبند هستیم و آن را جدی می‌دانیم.

 

 

آمانو با بیان اینکه طبق برجام ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد گفت: این اقدام از طرف ما مثبت تلقی خواهد شد و کمک می‌کند تا اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود.

 

 

وی عنوان کرد: باید متذکر شوم که بیش از ۱۲۰ کشور در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و ما این موضوع را در قبال ایران بدون هیچ تبعیض یا مورد ویژه و استثنایی اجرا خواهیم کرد.

 

 

عدم حل مساله سوخت ۲۰درصد رآکتور تهران ارتباطی با آژانس نداشت

آمانو با بیان اینکه آژانس یک نهاد مستقل، فنی و بی‌طرف است گفت: ما به اساسنامه توافق پادمانی متعهد هستیم و شخصا به همکاری با ایران در راستای ایجاد اعتماد بین المللی در خصوص برنامه هسته‌ای پایبند هستیم.

 

 

به گزارش ایسنا مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران گفت: آژانس در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام داد اما متأسفانه این توافق به موقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم باید تاکید کنم که کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد امیدوار هستم بعد از توافق اجرایی این کار در راستای همکاری‌های فنی صورت بگیرد.