همزمان با روز جهانی نابینایان مراسم بزرگداشتی با شعار " با دستانم یا با عصایم حرکت خواهم کرد " در اداره کل بهزیستی استان برگزار گردید.

 

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس این مراسم با حضور دکتر آرام مدیرکل بهزیستی استان مازندران ، قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان ، مهردادی مدیرکل محیط زیست استان ،جمعی از اعضای شورای شهر ساری و با حضور پرشور کم بینایان و نابینایان و خانواده های آن ها در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی استان برگزار گردید .

 

دکتر آرام مدیرکل بهزیستی استان مازندران ، استفاده از واژه ” عصای سفید “در نامگذاری این روز را نماد ایمنی در تردد و زندگی اجتماعی و همچنین ابزاری در ایجاد استقلال برای نابینایان دانست و خاطر نشان کرد : این نمادی است تا نشان دهد ، ضروری است  به طرق مختلف شرایطی فراهم شود تا این عزیزان هر چه بیشتر امکان حضور در اجتماع را داشته باشند .

 

دکتر آرام آمار نابینایان تحت پوشش استان را ۳۸۳۴ نفر عنوان نمود و اظهار داشت : بیش از ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری بوده و آنچه در پیشگیری بیشترین تأثیر را دارد ، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده ها و همچنین مراجعات پزشکی منظم گروههای سنی پر خطر از جمله سالمندان و کودکان می باشد .

 

 وی در ادامه و در بیان اقدامات انجام گرفته از سوی بهزیستی استان افزود : از جمله اقدامات پیشگیرانه لازم در بحث نابینایی می توان به غربالگری مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش ، تأسیس مرکز ژنتیک و همچنین انجام فعالیت های مختلف در مناسب سازی محیط های شهری با همکاری شهرداری استان اشاره کرد.

 

مدیرکل بهزیستی استان ابراز امیدواری کرد : امید است روزی را شاهد باشیم که هیچ محدودیتی برای عزیزان معلول وجود نداشته باشد و شاهد عدالت اجتماعی در جامعه باشیم .

 

گفتنی است این مراسم با اجرای فعال کم بینایان و ناشنوایان استان در عرصه های هنری مختلف ازجمله مداحی ، پرده خوانی و نی نوازی و اهدای لوح سپاس به فعالان عرصه های مختلف  به کار خود پایان داد .

 

 

 

asaye sefid-behzisti1

 asaye sefid-behzisti1sds12

 

asaye sefid-behzisti1dfd

 

asaye sefid-behzisti1trg78

 

asaye sefid-behzisti12323

محمدحسن جانبازی