مردم عاشق اهل بیت و ولایت و عالم پرور کوهستان به تاسی از منش پیامبر گرامی اسلام (ص) و تبعیت و بهره گیری از انفاس قدسی عالم جلیل القدر حضرت آیت الله العظمی کوهستانی (ره) در دهه اول محرم الحرام به برپایی سنت اطعام دهی و مجمع گذاری در تکیه بزرگ آیت الله کوهستانی(ره) می پردازند.

 

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس مردم مذهبی و عالم پرور روستای کوهستان با تبعیت از عالم ربانی فقید صمدانی ، افتخار جهان تشییع ,حضرت ایت الله العظمی حاج شیخ محمد کوهستانی(ره)، هر ساله در دهه اول محرم مراسم مجمع‌گذاری و اطعام دهی برگزار می‌کنند.

اهالی ولایت مدار و عالم پرور کوهستان به تاسی از منش پیامبر گرامی اسلام (ص) و تبعیت  و بهره گیری از انفاس قدسی عالم جلیل القدر حضرت آیت الله العظمی کوهستانی (ره) در دهه اول محرم الحرام به برپایی سنت اطعام دهی و مجمع گذاری در تکیه بزرگ آیت الله کوهستانی(ره) می پردازند.

حضرت آیت الله شیخ اسماعیل کوهستانی در همین رابطه فرمودند: هر سنت و حرکتی که انسان انجام می دهد باید به بهترین نحو صورت گیرد و این سنت از دوران پیامبر اسلام(ص) مرسوم بود که همسایگان برای همدردی با صاحب عزا ولیمه را برای میهمانان صاحب عزا تهیه می کردند.

در متون گذشته آمده است : هنگامی که جعفر طیار به شهادت رسید، پیامبر اسلام دستور دادند مردم سه شبانه روز به منزل جعفر غذا ببرند و این سنت در بسیاری از آبادی و شهرها رواج یافت,اما متاسفانه به مرور زمان این سنت نیکوبه فراموشی سپرده شد.

بر ظبق روایات و مستندات عزاداری سید و سالار شهیدان از زمان امام ششم و هفتم شیعیان آغاز شده و این امر به مرور زمان به همراه اطعام دهی در اقصی نقاط ممالک اسلامی باب شده است

یگانه یادگار آقاجان کوهستانی(ره) در ادامه فرمودند: از قدمت این سنت خداپسندانه در روستای کوهستان سند محکمی موجود نیست, اما طبق گفته اهالی روستا که سینه به سینه از اجدادشان و نیاکان شان منتقل شده , این آیین از زمان بسیار دور( بیش از دو قرن )در زمان ملا محمد باقر وجود داشته و پس از بازگشت آقاجان کوهستانی(ره) از نجف اشرف، این سنت کاملا احیا شده است و حتی بعد از تربیت شاگردان آن حضرت(ره) و بازگشت آنان به روستا ها و شهرهای خود این مراسم در اقصی نقاط دیگر اجرا میشود.

آیت الله کوهستانی در خاطره ای از ابوی گرانقدرشان می فرمایند: آقاجان کوهستانی(ره) در برگزاری این سنت پیشتاز بودند و ایشان به شخصه از عزاداران پذیرایی می کردند و به اهالی می فرمودند : غذای خود را هر چه که هست و  میل می کنید به تکیه بیاورید و با مردم و در میان مردم و نیازمندان قسمت کنید و مردم نیز ایشان را الگوی خود قرار میدادند.

بزرگ ترین مصیبت , ماتم و عزایی که  به بشریت شده است ,شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) بوده و وقتی شخصیت عظیمی همچون امام حسین (ع) به شهادت می رسد ,سنت مجمع گذاری برای ایشان انجام می شود.

از شب اول تا شب دهم محرم , بانوان پس از شنیدن صدای شیپور از گلدسته قدیمی روستا مجمع هایشان را بر سر نهاده و به سمت تکیه راهی شده و مومنین  و عزاداران به آراسته ترین شکل دور هم جمع می شوند و پس از اطمام دهی و مابقی غذا بین فقرا و ایتام توزیع می شود.

 

 

kohestan-majma1

 

 

kohestan-majma1dfd78df32

 

 kohestan-majma1serw23

 

kohestan-majma1dfd78fgfg567

 

kohestan-majma1df49

 

kohestan-majma1dfd78df43

 

kohestan-majma1dfd78dfd343

 

kohestan-majma1asa2

 

kohestan-majma1dfd78dfd7

 

kohestan-majma1dfd78df3423

 

kohestan-majma1dfd78fgf90

 

kohestan-majma1dfd78gfhgth

 

kohestan-majma1dfd78dfdf4

 

kohestan-majma1df0

 

kohestan-majma1dfd4

 

 

kohestan-majma1fg6

 

kohestan-majma1dfd78edfe7

 

kohestan-majma1dfd78dff345

 

 

kohestan-majma1dfd78fgd5

 

kohestan-majma1dfd78kllo

 

kohestan-majma1dfd78sds2

 

kohestan-majma1dfdf

 

kohestan-majma1sdfd3

 

kohestan-majma1sds12

 

 

خبرنگار و عکاس  : محمد رضا ضابط