دامان طبیعت مازندران در جای جای این استان همیشه سبز و بهار در روز سیزده فروردین روز طبیعت مملو از حضور دوستداران طبیعت شد و جلوه باشکوهی از دوستی و مهربانی را به نمایش گذاشت.

 

jangal- tabiat- mazandaran0

به گزارش شرق پرس هزاران نفر از مازنی ها و میهمانان نوروزی با حضور در دامن سبز طبیعت آیین سیزده بدر و روز طبیعت را گرامی داشتند.

 

 

 

دامان طبیعت مازندران در جای جای این استان همیشه سبز و بهار در روز سیزده فروردین روز طبیعت مملو از حضور دوستداران طبیعت شد و جلوه باشکوهی از دوستی و مهربانی را به نمایش گذاشت.

 

مردم مازندران در این روز سبزه هایی را که برای هفت سین نوروز تهیه کرده بودند را براساس رسم دیرینه به طبیعت هدیه می دهند و با گره زدن سبزه ها برای خودشان در سال جدید آرزوهای خوب و قشنگ از خالق زیبائیها درخواست می کنند.

 

گره زدن سبزه ها بیشتر توسط جوانان دم بخت انجام می گیرد و عموما دختر خانم ها به این کار رغبت بیشتری دارند.

 

مردم در این روز رسوم و آیین های کهن زیادی دارند که از جمله آنها طناب بستن روی درختان بزرگ و تاب خوردن بزرگ و کوچک ، پیر و جوان و زن و مرد ، دور هم جمع شدن خانواده و پخت غذا که معمولا با سبزی پلو و ماهی و کباب همراه است ، می باشد.

 

همچنین مردم آجیل و شیرینی و میوه هایی که از عید نوروز مانده بود را در این روز با خود را صحرا و دشت می برند و میل می کنند.

 

برگزاری جشن های متنوع محلی در نقاط مختلف که همراه با رقص های محلی ، برگزاری کشتی محلی و … از دیگر رسوم شماری از مردم مازندران است.

 

در مناطق روستایی و در میان جنگل های سبز مازندران تاب خوردن مردم مشتری خاص خود را دارد و اهالی آن روستا به صورت جمعی این کار را با شور و حال خاص و سرودن اشعار محلی انجام می دهند.

 

با توجه به تعطیلی روز بعد از سیزده بدر مردم و بویژه کارمندان دولت دراین روز به تفرج در طبیعت سبز با فراغ بال و بدون دغدغه حاضر می شوند.

 

به گزارش ایرنا, تنها نکته ای که از این آیین زیبا و قشنگ شاید باعث نگرانی باشد بجا ماندن حجم انبوه زباله ها خواهد بود که بعد از پایان این روز چهره طبیعت را نا زیبا خواهد کرد.