تاکنون از یک‌هزار تن مرکبات ارسال‌شده از نکا به غرب مازندران، 700 تن از مرکبات درجه سه شهرستان نکا توسط کارخانجات آب‌میوه‌گیری غرب استان خریداری شده و بقیه یعنی 300 تن در صف انتظار خرید است

مرکبات باغداران نکایی بصورت مستقیم به تهران ارسال می شود

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) جعفر احمدی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دو مرکز خرید مرکبات درجه یک و دو در شهرستان نکا آماده خرید محصولات و مرکبات است که باغداران می‌توانند با حضور در این مراکز نسبت به فروش محصولات خود اقدام کنند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از باغداران منطقه دارای باغات فراوان بوده و از باغداران بزرگ محسوب می‌شوند، برای خرید محصولات آنها با بازار تهران هماهنگی‌های لازم انجام‌شده و شرایطی فراهم شده تا مرکبات توناژ بالای خود را مستقیماً وارد بازار تهران و شهرهای بزرگ کنند.

فرماندار نکا گفت: با توجه به اینکه بارش برف و سرمای شدید آذر ماه سال جاری از حوادث غیرمترقبه بوده که دولت و باغدار در آن دخالت نداشته اما دولت با تمام توان برای حمایت از باغداران وارد صحنه شد و بسته‌های مختلف حمایتی را برای باغداران تهیه کرده است.

این مسؤول ادامه داد: ازجمله کمک‌های دولت در این بخش خرید مرکبات درجه سه در مرحله اول بوده است که با توجه به آمادگی کارخانه‌ها برای تبدیل میوه‌ها به آب‌میوه در غرب مازندران، تعدادی از کارخانجات در این مناطق برای خرید مرکبات درجه سه درنظر گرفته که اقدام به ارسال مرکبات شده و تاکنون یک‌هزار تن مرکبات از شهرستان نکا به غرب استان ارسال شده است.

احمدی اضافه کرد: بر همین اساس تاکنون از یک‌هزار تن مرکبات ارسال‌شده از نکا به غرب مازندران، ۷۰۰ تن از مرکبات درجه سه شهرستان نکا توسط کارخانجات آب‌میوه‌گیری غرب استان خریداری شده و بقیه یعنی ۳۰۰ تن در صف انتظار خرید است.

وی با اعلام اینکه بسته‌های حمایتی مختلفی توسط دولت برای باغداران درنظر گرفته شده است، گفت: بسته‌های حمایتی دولت برای جبران خسارت به باغداران مازندران و تنظیم بازار مرکبات این استان است که بر همین اساس خرید تضمینی و ذخیره مرکبات برای شب عید، ازجمله خدمات بسته‌های حمایتی است.

فرماندار نکا افزود: خرید تضمینی پرتقال درجه یک با قیمت ۸۳۴ و درجه دو با قیمت ۷۲۰ تومان، خرید تضمینی پرتقال درجه سه یخ‌زده برای آبمیوه‌گیری با قیمت هر کیلوگرم ۵۵۰ تومان و خرید تضمینی مرکبات دورریختنی با قیمت ۳۵۰ تومان از دیگر بسته‌های حمایتی دولت برای خرید مرکبات مازندران است.

این مسؤول تصویب تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد و استمهال تسهیلات سررسید باغداران برای مدت یک سال را از دیگر کمک‌های دولت یازدهم برای کمک به باغداران مازندرانی عنوان کرد.

احمدی با تأکید بر افزایش فرهنگ بیمه کشاورزی گفت: از عمده مشکلات ما در برف و سرمای اخیر بیمه نبودن اغلب باغات این شهرستان بوده است در حالی که کشاورزان و باغداران باید همه ساله نسبت به بیمه محصولات باغی و کشاورزی خود اقدام کنند تا در صورت بروز چنین حوادثی، خسارت از سوی بیمه پرداخت شود.

وی با بیان اینکه دولت توانایی پرداخت کامل خسارت‌ها را ندارد، گفت: ارائه بسته‌های حمایتی دولت برای جبران خسارت به باغداران مازندران و تنظیم بازار مرکبات و همچنین ارائه تسهیلات و استمهال وام از جمله کمک‌های دولت به این بخش بوده است که قسمتی از خسارات از این طریق پرداخت می‌شود اما کشاورزان و باغداران باید برای تأمین آرامش همه‌جانبه خود به بیمه کشاورزی و باغداری توجه ویژه اعمال کنند.