پرویز امیرخانلو در مصاحبه اختصلاصی با نشریه خوبی های ماندگار از راه پر فراز و نشیب راه اندازی و موفقیتهایی که رسانه شرق پرس در این 4 سال بدست آورده بود گفت...

مصاحبه اختصاصی نشریه " خوبی های ماندگار" با مدیر مسئول شرق پرس(شرق مازندران)

 

به گزارش شرق پرس, در آستانه ورود به سال پنجم فعالیت رسانه شرق پرس(شرق مازندران) پرویز امیرخانلو مدیر مسئول این رسانه بعنوان چهره ای فرهیخته و ماندگار در منطقه, در گفتگویی مفصل با نشریه “خوبی های ماندگار” به چرایی و چگونگی شکل گیری این رسانه تاثیرگذار در استان مازندران پرداخت.

 

در ادامه مشروح این مصاحبه را ملاحظه می فرمائید:

 

سئوال: آقای امیرخانلو لطفا خود را معرفی کنید.

 

بنده یکی از فرزندان شهر گلوگاه پرویز امیرخانلو فرزند عبدالعلی با تحصیلات کارشناسی فیزیک هستم.

 

سئوال : محور فعالیت خود را بیان فرمائید.

 

حدود ۴۰ سال است که عمدتاً در راستای فعالیت های فرهنگی و آموزشی از مسجد محل گرفته تا جهادسازندگی, بسیج, آموزش و پرورش, سازمان حج زیارت, تشکل های مردم نهاد و سایت های خبری انجام وظیفه می کنم.

و وقتی با رای مردم خوب و فهیم شهرمون به عضویت اولین دوره شورای اسلامی شهر درآمدم یکی از برنامه هایم فراهم کردن سازو کاری برای معرفی شهر و منابع نیروی انسانی آن که از سطح بالایی در هر زمینه ای برخوردار است بود که متاسفانه در آن زمان رسانه ها کمتر به آن توجه کردند.

 

سئوال: سایت شرق پرس(شرق مازندران) را با چه انگیزه و هدفی راه اندازی کردید و اکنون در چه جایگاهی قراردارد؟

 

ایده شکل گیری شرق پرس یا همان “شرق مازندران” مربوط به سال ۱۳۹۰ است. زمانیکه جای خالی یک منبع خبری و تحلیلی مختص شهرستانهای شرقی مازندران احساس شد. عقب ماندگی های آزاردهنده در شرق مازندران, رسانه ای قوی و غیروابسته به دولتها را می خواست که مشکلات را بدون ملاحظات منعکس کند و از سویی دیگر مشاوری امین برای مسئولان استان و شهرستانهای منطقه باشد.

فاصله معنی دار توسعه شهری و اشتغال در دو سوی مازندران و از طرفی نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی مردم شهرستانهای شرقی مازندران, انگیزها را دوچندان میکرد تا اهداف و دورنمای رسانه ای خویش را بهتر ترسیم نمائیم.

با بهره گیری از ظرفیت مغفول مانده جوانان خوشفکر و صاحب نظر رسانه ای در ۵ شهرستان ساری, میاندورود, نکا, بهشهر و گلوگاه اولین گامها برای داشتن یک رسانه مستقل و غیرجناحی برداشته شد.

اما تحقیقات نشان میداد گرایش مردم به خبرخوانی از طریق فضای مجازی روزبه روز بیشتر می شود و متاسفانه رسانه های مکتوب هر روز در حال از دست دادن مخاطب هستند. لذا برنامه ریزی ها به سمت تاسیس یک سایت خبری تحلیلی سوق داده شد و سعی نمودیم در زمان شروع بکار از بهترین و علمی ترین روشها برای انتشار اخبار در کل استان مازندران و حتی سراسر کشور بهره گیریم.

مقدمات کار و مسائل فنی و طراحی ها با ظرافت در سال ۱۳۹۱ آماده شد و در ابتدای سال ۹۲ نخستین اخبار بروی خروجی شرق پرس رفت.

در ۴ سال گذشته هیچگاه به دستاوردهای کم نظیر این رسانه قناعت نشد و همواره مسیر رو به رشد با تلاش شبانه روزی مهندسین پشتیانی, نویسنده ها و خبرنگارانی که توسعه شهر و منطقه خود را دغدغه داشتند, ادامه یافت و هر روز بر میزان مخاطبان این رسانه افزوده شد. طوریکه این روزها بین ۲ تا ۵ هزار بازدید کننده منحصر به فرد در هر ۲۴ ساعت مطالب سایت را می خوانند و با توجه به حدود ۱۰ هزار مخاطب که در کانال تلگرامی شرق پرس عضو هستند, این مجموعه خبری را به یک رسانه قابل احترام منطقه ای تبدیل کرد.

البته در این سالها بودند همکارانی که نسبت به اصول اصلی و میثاق این رسانه با مردم, مبنی بر بیطرفی و استقلال, پایبندی نداشتند و افراد دیگری که مسائل مالی را بر رسالت خبری ترجیح دادند و ناگزیر ریزش ها و رویش هایی صورت گرفت اما هیچگاه انگیزه همکاران فداکار مان در پویایی و نوآوری در زمینه اطلاع رسانی کمرنگ نشد و باور داریم این رمز ماندگاری یک رسانه است.

امروز با افتخار به مردم عزیز منطقه می گوئیم, شرق پرس ( شرق مازندران) در طول روز بین ۱۰ الی ۲۰ خبر و تحلیل(تولیدی و نقل قول) بروی خروجی سایت می برد و حدود ۲۰ الی ۴۰ خبر کوتاه و جذاب در کانال تلگرامی منتشر می کند تا یکی از بروزترین و تاثیرگذار ترین سایت های خبری مازندران لقب گیرد. اخبار و تحلیل های آن نه تنها در سایت بلکه در تلگرام اختصاصی, صفحه فیس بوک اختصاصی, صفحه گوگل پلاس اختصاصی و اینستاگرام اختصاصی نیز منتشر می شود و از این حیث جزء کم نظیرترین رسانه های استانی است.

انتشار سریع اخبار, معرفی پتانسل های گردشگری و اقتصادی منطقه, معرفی و تشویق جوانان و نخبگان, بهره گیری از دانش روز و روش های نوین خبری مانند مصاحبه اینترنتی (مصاحبه با دکترکیوان کریمی گلوگاهی ساکن استرالیا ازآنجمله است), تحلیل اخبار با نقدهای منصفانه و غیرمغرضانه, تشویق مردم برای حفاظت از محیط زیست, ایده پردازی در زمینه اشتغال و مباحث فرهنگی و… بخش های قابل افتخاری از تلاش های این رسانه است.

سال گذشته نیز در میان بیش از هزار سایت خبری کشور جایگاه بی نظیر ۹۶ کشوری را در نظام رتبه بندی سایت ها و خبرگزاری های کشور بدست آورد که تنها یک سایت دیگر از سایتهای مازندران توانست در این رتبه بندی شرکت داده شود و جایگاه ۱۰۴ را بدست آورد.

حضور پررنگ در جشنواره ها و گفتگو با مسئولان استانی و کشوری در غرفه شرق پرس, درباره نارسایی های شهرستانهای شرق مازندران از دیگر تلاش های رسانه ای مثمرثمر همکاران مان است. امسال نیز ۶ اثر از محصولات تولیدی شرق پرس (شرق مازندران) در جشنواره آثار مطبوعاتی و رسانه ای شرکت داده شد تا انشاالله افتخاری دیگر برای مردم این منطقه ثبت و ضبط گردد.

گرچه در مدت ۴ سال گذشته کمترین حمایت از سوی مسئولان شهرستانی و استانی از این رسانه صورت نگرفت اما لحظه ای از میثاق مان با مردم در جهت روشنگری و اطلاع رسانی کوتاه نیامده و نخواهیم آمد و با صدای رسا می گوئیم : هستیم برآن عهد که بستیم.

 

مصاحبه اختصاصی نشریه " خوبی های ماندگار" با مدیر مسئول شرق پرس(شرق مازندران)