معصومه ابتکار در بهشهر گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه حل و فصل معضلات پسماند استانهای شمالی به عنوان هدفگذاری اصلی مد نظر قرار گرفت که متاسفانه دچار تاخیر زیادی در برنامه ها بودیم و همین مسئله سبب شد آسیب های جدی به منابع وارد شودو این آسیب یقینا استان مازندران را که ظرفیت های فوق العاده گردشگری دارد مورد تهدید قرار داده است .

 

 

به گزارش شرق پرس رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  در مراسم افتتاح آزمایشی کارخانه کمپوست بهشهر گفت: مسائل محیط زیستی در دولت یازدهم مورد توجه واقع شده  است  بطوری که  تحول نوینی را در همه بخش ها شاهد هستیم  و دولت یازدهم    با رویکردی علمی ، با تدبیر و  ساز و کارهای موثر قانونی و اجرایی  مسائل  محیط  زیستی را اجرا می کند.

 

 

 معصومه ابتکار افزود:از  ابتدای سال ۹۴  تعداد ۴مصوبه  بسیار مهم  در ارتباط با آسیب شناسی مسائل محیط زیست شهری داشتیم که یکی از آنها  مربوط به بحث مدیریت پسماند بود و در این  مصوبه دولت علاوه بر اینکه تسهیلات ویژه ای برای برنامه های مدیریت پسماند شهرها پیش بینی کرد  موضوع مدیریت پسماند ، آسیب ها  ، سیاست ها و نحوه اجرایی شدن آیین نامه ها  را هم  به خوبی در آن مصوبه تببین کرد.

 

 kompost-behshahr2

 

 وی ادامه داد: این مصوبه در جهت حمایت از شهرداری ها و تقویت نقش آنها ارائه و  مورد تایید  دولت قرار گرفت و ابلاغ شد که ا قدام موثری است و به پیشبرد  برنامه های  مدیریت پسماند در  سطح شهرها و روستاهای کشور  کمک  جدی خواهد کرد  .

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه از برنامه  سوم توسعه مشخص بود معضل مدیریت پسماند  در استانهای شمالی موضوعی  جدی خواهد بود تصریح کرد: در برنامه چهارم و پنجم  توسعه حل و فصل  معضلات پسماند استانهای شمالی به عنوان  هدفگذاری اصلی مد نظر قرار گرفت  که  متاسفانه دچار تاخیر زیادی در  برنامه ها بودیم   و همین  مسئله سبب شد آسیب های جدی  به  منابع  وارد شودو این آسیب یقینا استان مازندران را  که  ظرفیت های فوق العاده گردشگری دارد  مورد تهدید قرار داده است

 

 

 

 ابتکار اظهار داشت:مازندران  دارای  ظرفیت های میراث طبیعی  و  فرهنگی  زیادی  است و  مورد علاقه ایرانیان است اما  نمی تواند از این ظرفیت  ها بدرستی بهره برداری کند مگر اینکه  معضلاتی  مثل مدیریت پسماند و فاضلاب ها و مسائلی که  در حال حاضر در حال  لطمه  زدن   به محیط زیست و توسعه پایدار مازندران است  را به درستی مدیریت کند .

 

وی عنوان کرد: در سفر قبلی که به  مازندران داشتم   به مشارکت بخش خصوصی و فعالین اقتصادی در عرصه های مختلف صنعتی با   موضوع بازیافت و مدیریت پسماند  تا کید کردم که خوشبختانه رویکرد و توجه به موضوعات محیط زیستی  در دولت یازدهم باعث شد بتوانیم پروژه ها  و برنامه هایی  را با همکاری شهرداری ها و مشارکت  بخش  خصوصی پیش ببریم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  با اشاره به اینکه  مدیریت پسماند  و تولید انرژی از پسماند  به صراحت تعیین تکلیف شده   بیان داشت: مدیریت پسماند ها  باید بر اساس برنامه ای که در کارگروه   مدیریت پسماند استان تکمیل  می شود ارائه و مدیریت شود  به خصوص در ارتباط با انواع پسماند های  شهری ،  ویژه ،بیمارستانی و  پسماند کشاورزی که اگر به درستی مدیریت نشود می تواند در این استان  به معضل تبدیل شود.

 

 ابتکار افزود:  متاسفانه در حال حاضر مسئله زباله چهره  روستاها و شهر ها  را آلوده کرد و بسیاری از جنگل ها ،  رودخانه ها و نواحی زیبا و بکر استان در گیر  معضل  زباله و پسماند شده اند  که  با همکاری مردم ،دهیاران و مقامات محلی این معضلات  می تواند از طریق آموزش  کمتر شود.

 

 وی ابراز داشت: شاید مهمترین  مرحله آموزش عمومی مردم چگونگی مصرف و مدیریت پسماند ، تفکیک از مبدا و  توجه به نقش اقتصادی  آن است  که شورا ها و شهرداری  ها علاوه بر آموزش با برنامه های مدیریتی که اجرا می کنند می توانند با  طرح اقتصادی برای همه شهرها با توجه به آنالیز پسماند و  انواع  آن  با دقت و برنامه ریزی جدی تر در این زمینه  و ورود با  انگیزه های اقتصادی برای جمع آوری پسماند این مسئله را مدیریت و اداره نمایند.

 kompost-behshahr1

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  در خاتمه سخنانش خاطر نشان ساخت:افتتاح کارخانه کمپوست ۲۵۰ تنی بهشهر اتفاقی  بسیار مهم است که ۵ شهر در این فعالیت دخالت دارند و معضل این شهر ها با این  کارخانه  تا حدی حل می شود   که امیدواریم  در کنار این طرح  بحث های آموزشی و تفکیک از مبدا نیز  جدی گرفته شود.

 

شهر دار بهشهر در این مراسم با اشاره به پایان انتظار چندین ساله بهشهری ها افزود: کلنگ احداث این پروژه از سال ۸۷ زده شده است و حالا با حضور دکتر ابتکار افتتاح آزمایشی آن صورت میگیرد.

 

 

مهندس آزموده در خصوص مختصات این پروژه افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار آغاز به کار کرد که در روند ادامه احداث آن ۱۰ هکتار دیگر خریداری و به آن افزوده شده است .

 

 

وی ادامه داد: برای احداث این پروژه سعی ما این بود که از ابتدا با تدبیر و صبرو حوصله پروژه پیش برود و با توجه به تجربه دیگران سعی شد تا تمهیدات لازم برای احداث بهتر و با کیفیت تر این کارخانه انجام پذیرد تا جایی که در بازدید کارشناسان آلمانی از این کارخانه این پروژه را قابل تقدیر دانستند و در این راه صبر شهروندان بهشهری نیز موثر بوده است.

 

 

مهندس آزموده افزود: یک و نیم متر بار ریزی کردیم و ساختمان این کارخانه با کیفیت بالایی احداث شده است و از حیث ابنیه این کارخانه از بهترین پروژه های کمپوست است .

 

 

شهردار بهشهر با بیان اینکه کارخانه کمپوست بهشهر ۶ کیلومتر تا شهر فاصله دارد عنوان کرد:حدود ۱۰ هزار متر در این فضا اعیانی و سوله و امکانات مکانیکال وجود دارد و بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شد .

 

 

مهندس آزموده با بیان اینکه این کارخانه برای بهره برداری به شرکت خصوصی واگذار شده تصریح کرد: این کارخانه برای بهره برداری از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد و شرکت منتخب آن را تحویل گرفت که   با اتمام بخش مکانیکال ، پردازش و ابنیه وآسفالت راه دسترسی به تناوب   فعالیت خود را با زباله های بهشهر آغاز خواهد کرد .

 

 

وی فرهنگ سازی را  امری مهم دانست و بیان داشت: کار فرهنگی تفکیک از مبدا از ۶ ماه قبل توسط پیمانکار آغاز شده که امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش و رسانه ها در این زمینه فرهنگ تفکیک زباله از مبداء در مردم نهادینه شود .

 

 

شهر دار بهشهر با اشاره به اینکه افتتاح این کارخانه به صورت آزمایشی است خاطر نشان ساخت: این پروژه برای تکمیل و بهره برداری کامل نیازمند تجهیزاتی همچون پرس ریجکت است که اعتبارات ملی را طلب می کند.

 

 

در ادامه مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه معضل زباله در مازندران بسیار جدی است افزود: در مازندران ۳۱۰۰ تن زباله تولید می شود که از این میزان ۱۷۰۰ تن زباله های مناطق شهری و ۱۴۰۰ تن زباله های مناطق روستایی را تشکیل می دهد که در فصل مسافرت این میزان افزایش پیدا می کند.

 

 

مهندس محمدی تاکامی ادامه داد: در طرح جامع پسماند مازندران را به ۹ ناحیه تقسیم کردیم و در این نواحی طرح هایی برای مدیریت پسماند پیش بینی شد که طرح کمپوست بهشهر از اولین طرحهایی است که به بهره برداری می رسد.

 

 

وی یاد آور شد: با آغاز به کار آزمایشی کارخانه کمپوست بهشهر بخشی از ریجکتی های بهشهر به ساری منتقل می شود تا زمانی که ریجکت سوز احداث شود .

 

 

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران    در خاتمه اظهار داشت : امیدواریم دولت در بخش زباله که از معضلات مازندران است توجه ویژه ای داشته باشد و با توجه به گستردگی این معضل در سطح استان اعتبارات خوبی را در این زمینه اختصاص دهد.

سکینه نوری تیرتاشی