حج گزاران خانه خدا در ضمانت خدا هستند, آنان را در سفر و خانوادشان را در حضر ضمانت کرده است. در صورتی که حاجی با ایمان به حج برود, خدا ضمانت او را کرده است...

به بهانه هفته حج ؛ مقام حج گزارشرق مازندران: حج چشمه ای است که هرکه از آن نوشید تشنه تر شد و هر که حلاوت آن را یافت شیفته تر گشت.

هر عبادتی مخصوص کاری است, اما حج تنها عبادتی است که تمام عبادتها را دربر می گیرد. لذا خداوند منان برای حج گزاران مقام والایی در نظر گرفته و تعابیر خاصی برای آنها بکار برده است.

 

۱-ضیف الله (میهمان خدا)

انسانی که به مهمانی می رود, طبعا از قبل دعوتی از او شده است. آنگاه که به میهمانی می رود, خود را کاملا برای ضیافت آماده می کند,و تا هنگامی که میهمان است,میزبان مسئولیت پذیرایی را در حد کمال دارد. و در حج خداوند میزبان است و خانه خود را برای میهمانان آماده و پاکیزه کرده است.

(ان طهرا بیتی للطائفین) و بیگانه را به این مهمانی راه نمی دهد

روزی به دلبری نظری کرد چشم من

زان یک نظر مرا هر دو جهان از نظر افتاد

 

۲-وفدالله (بار یافته خدا)

خداوند منان  رزمندگان, حج گزاران و کسانی که عمره بجا می آورند را باریافتگان الهی می داند, بنابرین اگر حاجی چیزی از خدا بخواهد به او عطا می کند و خداوند بر خود حقی مقرر فرموده و آن اینکه زائر باریافته خود را تکریم کند و تحفه ها و هدایای خود را ارمغان او کند و محبت خود را از طریق مغفرت به او نشان دهد.

مجنون زجام طلعت لیلی چون مست شد

فارغ ز مادر و پدر و سیم و زر فتاد

 

۳-ضمان الله(در ضمانت الهی)

حج گزاران خانه خدا در ضمانت خدا هستند, آنان را در سفر و خانوادشان را در حضر ضمانت کرده است. در صورتی که حاجی با ایمان به حج برود, خدا ضمانت او را کرده است.  بدین صورت که اگر در سفر بمیرد وارد بهشت می شود و اگر به خانه اش بازگردد پس از رسیدن به خانواده تا گذشتن هفتاد شب خداوند گناهی براو نمی نویسد.

زخط یار بیاموز مهر با رخ خوب

 که گرد عارض خوبان خوش است گردیدن

 

۴-عون الله (یاری خدا)

یاری خداوند شامل همه می شود چون نسبقت به همه انسانها رئوف و رحیم است ولی رحمت خاص او دو گونه است یا فقط شامل بهشتیان در قیامت می شود از این رو مخصوص آخرت است. یا اینکه اختصاص به برخی انسان ها در دنیا دارد که مومنین و متقین هستند و یک دسته از کسانی که یاری های ویژه الهی را دریافت می کنند حجاج هستند.

در ازل پرتو  حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

در آخر برای همه زائرین حج گزار امسال از خداوند منان حجی مقبول و سعی مشکور آرزومندم.

پرویز امیرخانلو-مدیر مسئول رسانه شرق پرس