ده‌ ها هکتار از جنگل ‎های مازندران در آتش سوخت در حالیکه بالگرد آب ‎پاش اعزامی از استان البرز دارای نقص فنی بوده و زمین‌گیر شده است.و همیشه مهمترین مساله بعد از خاموشی بیان علت این رویداد است که بی احتیاطی دامداران، گردشگران و گرمای زیاد هوا عامل این آتش سوزی ها بوده است، بدون رد پایی از کوتاهی مسئولان دولتی و دستگاه های موظف

atash-jangalll

 

 

به گزارش شرق پرس در روزهای گذشته موضوع دردناک آتش سوزی در جنگلهای بی‎پناه مازندران بار دیگر در راس نگرانی مردم و طرفداران محیط زیست قرار گرفت، رویداد تلخی که منجر به  نابودی پوشش جنگلی بیش از هفت و نیم هکتار اینبار در شهرستان نور شد.

 

این در حالی است که همین حالا آتش‌سوزی در جنگل‌های سوادکوه اداره دارد، و این حریق از صبح تا این لحظه بیش از ۴ هکتار از جنگلهای منطقه اجت سوادکوه را نابود کرده است.

 

اما این حوادث برای مردم مازندران و طبیعت دوستان تازگی ندارد زیرا در خردادماه سال جاری نیز وقوع پنج مورد آتش‎سوزی در جنگلهای شرق تا غرب مازندران موجب از بین رفتن ۲۰ هکتار جنگل شد و چشمان ناباور مردم شاهد یک تراژدی تلخ در جنگل‎های چند میلیون ساله هیرکانی بود، اما به راستی چه کسی پاسخگوی این غارت به ظاهر طبیعی! به آیندگان خواهد بود؟

 

خردادماه امسال وقوع سلسله آتش سوزی هایی در مناطق جنگلی نور، هفت خال کیاسر، دو دانگه و هولار ساری و منطقه شهمیرزاد بین مازندران و سمنان رخ داد و در هر منطقه چهار هکتار از جنگل ها در آتش سوخت تا فریاد نبود امکانات اطفای حریق در مهمترین ذخیره گاه جنگلی کشور به آسمان برسد اما حقیقتا گوش شنوا کجاست؟ آتش در جنگل‎های مازندران گاهی با شیلنگ آتش نشانی، گاهی با استفاده از بشکه های مردمی آب و بیلچه های روستائیان سوار بر اسب و گاهی نیز با چنگ و آغوش مردم خاموش می شود.

 

اما گاهی نیز مانند آتشی که امروز دل مردم نور در مازندران را سوزاند به علت صعب العبور بودن راهی برای رسانده بشکه های آب ندارد تا پس از ۳ روز از هجوم شعله به درختان ایستاده تا حدی از ادامه آن ممانعت شود و همیشه مهمترین مساله بعد از خاموشی بیان علت این رویداد است که بی احتیاطی دامداران، گردشگران و گرمای زیاد هوا عامل این آتش سوزی ها بوده است، بدون رد پایی از کوتاهی مسئولان دولتی و دستگاه های موظف…

 

تابناک می نویسد؛ امروز هنوز دیر نشده است، هنوز هم  یک میلیون و ۶۹۱ هزار هکتار برابر با ۷۰ درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد اما اگر بازهم بعد از دو روز آتش سوزی در مازندران یک بالگرد مستهلک از تهران بیاید و پس از آبگیری توان پریدن نداشته باشد، اگر با یک و نیم میلیون هکتار جنگل و مرتع طبیعی فقط در مازندران، فکری برای اختصاص چند بالگرد اطفای حریق سالم و دائم نکنیم روزی خواهد آمد که انگشت حسرت به دهان خواهیم گزید… که بی‎گمان این خیانتی به آیندگان است.