دکتر یونسی در این یادداشت می نویسد: این روزها ما ، همه مردم مازندران ، شهدای غواص را ارزشمندترین و عزیزترین مهمان سرافرازی می دانیم که زندگی، آرامش، امنیت و حیات خویش را مدیون آنان هستیم ، این شهیدان گرانقدر گرچه در این آب و خاک مقدس و در دامان مادرانی وارسته و پدرانی صالح پرورش یافته اند اما در یک شهر و یا یک منطقه خلاصه نمی شوند به تعبیر مقام معظم رهبری « شهدای غواص دریا دل و خط شکن متعلق به همه ملت ایران هستند »

yonesi-dr

 

 

 

 شرق پرس: دکتر یونسی معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران در آستانه ورود ۳۰ شهید غواص به مازندران در یاداشتی به این مناسبت به قداست و ارزش و بزرگی مقام شهید پرداخت.

 

 

 

واژه شهید از مقدس ترینِ واژه ها و اصطلاحات دینی است و مظهر پاکی ، صداقت ، جوانمردی و ازخود گذشتگی و ایثار به شمار می رود ، در بین همه ملتها و اقوام این واژه مظهر جان افشانی مقدس و مقدم دانستن دیگری بر خود است ، شهید، منِ شخصیِ خود را نثار منِ دیگری ، مکتب ، وطن و سرزمین و یا یکی از مختصات ارزشی و تأثیرگذار می نماید ، از این روست که شهید درجات مختلفی دارد.

 

و اما در آموزه های دینی (اسلامی) شهید صفتی از آن خداوند است که دلالت بر گواه و حاضر بودن خداوند دارد و یادآور این نکته که هیچ امر و عنصری از دایره دانش و نظارت پروردگار خارج نیست و آیات متعددی مبیّن این امر هستند مانند : آل عمران : ۹۸ ، انعام : ۱۹ ، یونس: ۴۲ و حج :۲۲

 

خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران با تأکید مطرح فرمودند که شهیدان زنده اند و هرگز آنان را مرده مپندارید ، و حضرت رسول (ص) فرمودند هیچ یک از بهشتیان آرزوی بازگشت به دنیا نمی کنند ، مگر شهیدان که می خواهند باز گردند و مجدداً به شهادت برسند . از نظر پیامبر (ص) ، شهید بعد از پیامبران و معصومین (ع) بالاترین رتبه و درجه را نزد خداوند برخوردار است.

 

 

واژه شهید در لغت لفظی عربی بر وزن فعیل و صیغه مبالغه از ریشه شهد به معنای شاهد ، حاضر بودن و گواهی دادن است ، (و البته شیرینی نیز معنا می دهد) این واژه در زبان لاتین Martyr و مشتق از کلمه یونانی Martys می باشد .

 

 

در مفهوم کلی شهید به کشته شده در راه خدا و اسلام اطلاق می گردد . در قرآن مجید ۵۵ بار از کلمه شهید و شهدا و ۱۶۰ بار از مشتقات آنها استفاده شده است .که یادآور عظمت مقام شهید و ارزش تاثیرگذار آن است ، از جمله ویژگی های عام شهید این است که « جسد متروح » شمرده می شود ، یعنی : جسدی که احکام روح بر آن جاری است ، و بدون غسل و کفن دفن می شود و مطابق آموزه های دینی ، بدون سوال و جواب وارد بهشت می گردد ، در سُور و آیات گوناگونی درباره ویژگی ها و بشارت های داده شده به شهید سخن گفته شده است که از جمله آن ها می توان به آیات ۱۷۵-۱۶۹ سوره آل عمران اشاره کرد . و اما واژه شهادت بعد از انقلاب اسلامی ، نمود و تجلی بیشتری یافته است ، در طیف شهادت گسترده شد و به شهدای نهضت حضرت امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، شهدای عملیات کور منافقین و ضدانقلاب و بویژه شهدای گرانقدر دفاع مقدس و سرزمین اسلامی تخصیص یافته است .

 

اما این روزها فضای عمومی استان شهید پرور مازندران ، حال و هوای دیگری دارد ، بوی سالهای دفاع مقدس به مشام می رسد ، گویی ارواح ملکوتی شهیدان دفاع مقدس نیز مانند همه مردم استان ، آماده می شوند تا به استقبال شهدای غواص بشتابند. آنان می آیند تا به دوستان شهیدشان خیرمقدم بگویند ، می آیند تا با دستان خود دوستانشان را با دستان بسته شان در آغوش بگیرند .

 

 

این روزها  ما ، همه مردم مازندران ، شهدای غواص را ارزشمندترین و عزیزترین مهمان سرافرازی می دانیم که زندگی، آرامش، امنیت و حیات خویش را مدیون آنان هستیم ، این شهیدان گرانقدر گرچه در این آب و خاک مقدس و در دامان مادرانی وارسته و پدرانی صالح پرورش یافته اند اما در یک شهر و یا یک منطقه خلاصه نمی شوند به تعبیر مقام معظم رهبری « شهدای غواص دریا دل و خط شکن متعلق به همه ملت ایران هستند » همان طور که به گفته مقام عظمای ولایت « تشییع این دردانه های به میهن بازگشته از به یاد ماندنی ترین حوادث انقلاب است » و مردم شریف تهران ، با استقبال پرشکوه شهیدان آن روز را ماندگار کردند ، نگارنده با شناخت عمیقی که از مردم شریف و مهربان و دلسوخته و دردمند شهرها و روستاهای مازندران دارد. اطمینان دارد که تشییع شهدای غواص برگ زرین دیگری در تاریخ حیات سیاسی و اجتماعی مازندران رقم خواهد زد ، و با شکوهترین تجلی حضور در استقبال از این ستارگان آسمانی ظهور خواهد یافت.

 

و اما پرسش اصلی این است : آیا غیر از استقبال پرشکوه از این شهیدان گرانقدر و مهمانان ارجمند ، وظیفه دیگری نداریم ؟

 

شاید یادآوری کلی بندهای هفتگانه وصیتنامه ۵۰ شهید غواص مازندران ، اهم وظایف مان را به ما متذکر گردد :

 

۱- پیروی مستمر از سیره انبیاء و معصومین (ع)

 

۲- ضرورت توجه و اطاعت از روحانیت اصیل و انقلابی

 

۳- لزوم ارتباط و تعامل همیشگی بین مردم و روحانیت .

 

۴- ضرورت صبرانقلابی و بردباری زینبی از سوی خانواده های معظم شهدا (درجهت خدمت صادقانه به انقلاب اسلامی)

 

۵- حفظ حجاب اسلامی از سوی خواهران (بمنظور رواج ارزشهای دینی در جامعه)

 

۶- حمایت همیشگی از حریم ولایت فقیه و اطاعت از مقام معظم رهبری و خط امام رحمه الله علیه

 

۷- تاکید به دانش آموزان و دانشجویان در جهت توجه جدی به ۲ عنصر تحصیل و رشد کرامات اخلاقی و معنوی.

 

ای شهیدان دریادل غواص ! ای گلعذاران گلستان عشق ! و ای مجاهدان راه روح الله ، همه ما به نیکی می دانیم که امروزمان مرهون فداکاری تان در گذشته است ، آزادی ، امنیت ، رفاه و آرامش همه ما ، و البته به دلیری شما در نبرد خدا گونه اتان در دفاع مقدس است ، با اندیشه ای پاک والهی و دستان به دعا برخاسته مقدم شما را گلباران می کنیم و بار دیگر با شما عهد می بندیم که برای پیروزی حق بر باطل گسترش اندیشه توحیدی ، رشد و عظمت انقلاب اسلامی و تعالی تفکر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بیش از بیش تلاش خواهیم کرد ، و با شما پیمان می بندیم که نمی گذاریم ارزش های مقدس تان، در فراز و فرود زندگی کم رنگ شود و آرمانهای بلندتان را به گونه ای پاس خواهیم داشت که هر روز پرفرازتر شود.

 یونسی- معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران