در میان تمام اطلاعات مربوط به این نظرسنجی، آمار مربوط به فلسطین از همه جالب تر به نظر می رسد؛ زیرا بر اساس این آمار، 57 درصد ساکنین سرزمین های فلسطینی نسبت به ایران دیدگاهی نامساعد دارند و تنها 34 درصد دارای دیدگاهی مساعد به ایران هستند

nazarsanji16

 

 

شرق پرس: هرچند دیدگاه مردم یک کشور نسبت به کشور دیگر، اساساً عاملی تعیین کننده در جهت دهی سیاست خارجی دولت ها نیست، اما می تواند بیانگر مجموعه ای از روندهای سیاسی و اجتماعی در کشور نخست باشد. نظرسنجی اخیر موسسه «پیو» درباره رویکرد مردم ۴۰ کشور درباره ایران، دربردارنده نکات جالب توجهی در این زمینه است.
 
 
 
 
 موسسه افکارسنجی بین المللی «پیو» در پایگاه اینترنتی خود نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که درباره تصویر مردم کشورهای مختلف از ایران انجام گرفته است. در این نظرسنجی که در فاصله ۲۵ مارس تا ۲۷ مه ۲۰۱۵ در ۴۰ کشور انجام شده، ۴۵۴۳۵ نفر شرکت کرده و به سوالات مربوطه پاسخ داده اند. نتایج نظرسنجی، در قالب دو طیف دیدگاه های «مساعد» و «نامساعد» نسبت به ایران طبقه بندی شده و درصد مربوط به هریک از این دو طیف مورد اشاره قرار گرفته است.
 
 
 
بر اساس نتایج این نظرسنجی، بیشترین دیدگاه منفی نسبت به ایران، در میان ساکنین سرزمین های اشغالی قابل مشاهده است که در آن، ۹۲ درصد دارای دیدگاه نامساعد و تنها ۵ درصد دارای دیدگاه مساعد نسبت به ایران هستند. پس از آن، اسپانیا با ۷ درصد و اردن با ۸ درصد، کمترین دیدگاه مساعد را نسبت به ایران دارند. 
 
 
 
در سمت مقابل طیف، پاکستان قرار دارد که با ۵۷ درصد دیدگاه مساعد در مقابل ۱۶ درصد دیدگاه مساعد، مثبت ترین نگرش را نسب به ایران در میان ۴۰ کشور مورد سنجش داراست. غنا با ۴۴ درصد دیدگاه مساعد در مقابل ۳۶ درصد نامساعد، از این منظر در جایگاه دوم قرار دارد.
 
 
 
اما در میان تمام اطلاعات مربوط به این نظرسنجی، آمار مربوط به فلسطین از همه جالب تر به نظر می رسد؛ زیرا بر اساس این آمار، ۵۷ درصد ساکنین سرزمین های فلسطینی نسبت به ایران دیدگاهی نامساعد دارند و تنها ۳۴ درصد دارای دیدگاهی مساعد به ایران هستند. به عبارت دیگر، رویکرد منفی نسبت به ایران در میان فلسطینی ها، حتی از کشورهایی چون ویتنام، فیلیپین، پرو، سنگال و اتیوپی که ارتباط چندانی با ایران ندارند نیز بیشتر است! 
 
 
 
گفتنی است در برخی دیگر از کشورها، دیدگاه ها نسبت به ایران بر اساس تقسیم بندهای قومی و مذهبی متغیر بوده است. به عنوان مثال، دیدگاه مساعد نسبت به ایران در میان شیعیان لبنان ۹۵ درصد، میان مسیحیان این کشور ۲۹ درصد و میان سنی های لبنان تنها ۵ درصد است.   
 
 
 
 
 

تابناک