بلی! جناب وزیر! شما از متن جامعه کارگری برخاسته اید و معلوم نیست که چرا و به چه دلیلی امروزبه نوعی در مقابل نمایندگان این قشرشریف ایستادگی می کنید و مجری دستورات دولت هستید ولاغیر!

فرامرز درخشنده

 

شرق پرس-فرامرز درخشنده: یکی ازتصمیمات خوب وقابل تحسین رئیس دولت تدبیروامید انتخاب دکترعلی ربیعی به عنوان وزیرتعاون، کار ورفاه اجتماعی بود؛ فردی که ازبطن جامعه کارگری برخاسته وسالهاست که عضوارشد تشکیلات خانه کارگرمی باشد ودیدگاه ها ودغدغه هایش درباب حقوق کارگران واقعی است.

 

شاید هم دکترحسن روحانی به خاطرهمین خصوصیات؛ ربیعی را براین مسند نشاند! ربیعی بعد ازحسین کمالی دیگرعضوارشد تشکیلات خانه کارگرکه نزدیک به دو دهه مسئولیت وزارت کار را برعهده داشت، دومین وزیری بود که انتخاب او توسط آقای رئیس جمهور با استقبال قابل توجه کارگران ونهادهای کارگری مواجه شد.

 

انتظارات جامعه کارگری ونخبگانش ازوزیرتعاون وکارمتعدد بود وتوقع داشتند مطالبات برجای مانده اشان پیگیری وحل وفصل شود.

 

تقویت تشکل های کارگری، برچیده شدن بساط قراردادهای موقت وسفید امضا،رونق بازارکار، بیمه کارگران ساختمانی، تعیین تکلیف مطالبات تامین اجتماعی ازدولت،ساماندهی مراکزدرمانی وبیمارستانهای تامین اجتماعی به منظورارایه خدمات شایسته به بیمه شدگان وارج نهادن به قشرشریف بازنشستگان و حفظ وصیانت ازامنیت شغلی کارگران وقانون کارازجمله این انتظارات ازفردی بود که داعیه دفاع ازحقوق کارگران را داشته وجایگاه رفیعی درمیان قشربزرگ وپرتلاش جامعه داشته ودارد.

 

درآستانه پایان دوراول ریاست چهارساله آقای دکترروحانی برقوه مجریه هستیم واگرقصدبراین باشد که گذرا تحلیلی برعملکرد دکترربیعی درمهمترین وپرمخاطب ترین وزارتخانه داشته باشیم، نقاط تاریک متعددی درعملکرد وکارنامه کاری ایشان به چشم می خورد که متاسفانه مستقیم وغیرمستقیم زندگی کارگران را تحت تاثیرقرارداده وبعضاً موجبات دلسردی وبدبینی کارگران را به نظام وانقلاب فراهم می نماید.

 

تکلیف قرار دادهای موقت وسفید امضاء نه تنها روشن نشده که با اصراری که جناب ربیعی وهمکارانشان براصلاح قانون کاردارند- با وجود تمامی مخالفت ها وانتقادات- معلوم نیست که دولت تدبیر وامید چه تدبیری برای امنیت شغلی نیروی کاردارند؟ جالب این که دردولت گذشته که کارگران انتظار آنچنانی ازدولت و وزیرکارسابق نداشتند، بعدازاعتراضات جامعه کارگری درمورد اصلاح قانون کار، لایحه تقدیمی ازمجلس برگشت داده شد و به نوعی خواسته کارگران اجابت شد اما دردولت کنونی، عزم ها جزم گردیده تا تکلیف قانون کار روشن شود اگرچه با اعتراضات گسترده جامعه کارگری همراه گردد.

 

نکته درخور توجه قابل تامل این است که برخی معاونین و مشاورین محترم وزیرتعاون وکارورفاه اجتماعی ازجمله مدعیان حقوق کارگران درسال هایی نه چندان دور بوده که اتفاقاً برسفره جامعه کارگری نشستند وبا نام کارگر، امروز برای تضییع حقوق کارگران به وزیرمحترم کارمشاوره می دهند وگذشته خویش را به کل فراموش نموده اند!!

 

بیمه کارگران ساختمانی به سامان نرسیده واین قشر شریف که همواره درمعرض انواع آسیب های ناشی ازکارهای سخت هستند، چشم انتظار نیم نگاه مهربانانه وزیرمحترم وهمکاران پرتلاش ایشان(؟!) می باشند؛ درحالی که رییس جمهورمحترم قول داده بودند که بیمه کارگران ساختمانی تا پایان سال جاری به سرانجام می رسد، مسئولان برای استانها سهمیه تعیین می نمایند و در این باره نیز بدقولی فرموده اند!

 

با وجود شخصیت گرانقدری همچون دکتر ربیعی درراس وزارت تعاون وکار توقع این بود که حجم مطالبات سنگین تامین اجتماعی ازدولت به مراتب کاهش یافته وصندوق تامین اجتماعی به طور چشمگیری تقویت گردد اما آنچه امروز به عینه شاهدیم وآمارها می گویند؛وزارت کار یار مهربان دولت است و بسیار ماخوذ به حیاست!!

 

با وجود شایسته ترین مدیران درسازمان تامین اجتماعی(!!) انتظارمی رفت که وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی بهبود یابد و قانون همسان سازی مستمری بازنشستگان اجرایی گردد وبازهم فریاد بازنشستگان بلند است وآنچه وجود ندارد، گوش هایی است که باید بشنوند؛ اینجا هم وزارت تعاون وکار و تامین اجتماعی یارمهربانی هستند که دولت باید قدرشان را بداند ومدال افتخاراعطاء نماید.

 

بلی! جناب وزیر! شما از متن جامعه کارگری برخاسته اید و معلوم نیست که چرا و به چه دلیلی امروزبه نوعی در مقابل نمایندگان این قشرشریف ایستادگی می کنید و مجری دستورات دولت هستید ولاغیر!

 

لطفاً به اعمال و رفتارتان درسفرهای استانی بیاندیشید و فکرکنید که ممکن است ۴ سال بعدی وزیرنخواهید بود؛آیا بازهم خود را لیدرجامعه شریف کارگری و نظریه پرداز این جامعه معرفی خواهید کرد؟

 

جناب وزیر! وزارتخانه بسیارمهم و پرمشغله ای را انتخاب کرده اید و سرتان بسیارشلوغ شده! اما کارگران چه گناهی کرده اند که باید درهردوره ای مورد ظلم و بی عدالتی قرارگیرند حتی در دوره ای که دولت با شعار تدبیر وامید وگره گشایی ازمشکلات اقشارآسیب پذیربه میدان آمده و وزیری را برمسند وزارت تعاون و کار نشانده که امید زیادی به منتخب دکتر روحانی داشتیم وامروز…!!

 

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار