دهیار روستای ولاشد گفت: هدف از ایجاد این نمایشگاه، تبیین نهضت عاشورا در قالب تجسم این واقعه است تا نسل جدید با ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل اسلامی آشنا شوند.

نمایشگاه تجسمی قیام کربلا در روستای ولاشد نکا برگزار شد

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) عینیت‌بخشی و تجسم واقعه عاشورا، ترویج شعائر دینی و تبیین قیام کربلای امام حسین(ع) در قالب نمایشگاه، تعزیه خوانی، مرثیه سرایی و … از جمله موارد و مسائلی است که توسط گروه‌های مختلف مذهبی و دینی در جامعه دنبال می‌شود تا هرچه بهتر اتفاق‌های کربلا به جوانان نسل جدید منتقل شود.

 

نمایشگاه واقعه کربلا در روستای ولاشد نکا که هر ساله در ایام محرم در این روستا برپا می‌شود؛ تلاش دارد تا در قالب نمایش و ساخت ماکت‌های مختلف از واقعه کربلا، جوانان، نوجوانان و نسل جدید را با قیام کربلای حسین(ع) آشنا کند.

 

خیمه‌گاه، گودال قتلگاه، شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، لشگر نمادین یزید، تل‌ زینبیه(س) و رودخانه دجله و فرات، بارگاه امام حسین(ع)، خطبه خوانی و… از جمله غرفه‌های مختلف نمایشگاه واقعه دشت کربلا در روستای ولاشد نکا است که انسان را گام به گام با واقعه و رخدادهای مختلف عاشورا آشنا می‌کند.

 

عینیت بخشی و تجسم واقعه عاشورا

 

محمد یوسفی، مدیر اجرایی این نمایشگاه و از اعضای شورای اسلامی این روستا در گفت‌وگو با فارس در نکا هدف از برگزاری این نمایشگاه را عینیت بخشی و تجسم واقعه عاشورا عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه در طول ماه محرم تا بیستم محرم‌الحرام در روستای ولاشد نکا برپا است.

 

وی زمان برپایی این نمایشگاه را از ۸ صبح تا ۱۱ شب اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه به همت همه جوانان روستای ولاشد نکا و با همکاری شورای اسلامی و دهیاری این روستا برپا شده است و تلاش داریم تا اتفاق‌های مختلف کربلا، در قالب این نمایشگاه برای مردم بازخوانی شود.

 

دهیار روستای ولاشد هم به فارس گفت: هدف از ایجاد این نمایشگاه، تبیین نهضت عاشورا و کربلا در قالب تجسم این واقعه است تا با اشاعه فرهنگ زنده و پویای نهضت حسینی، نسل جدید با ارزش‌ها و آرمان‌های اصیل اسلامی و دینی، بیش از پیش آشنا شوند.

 

مرتضی نوربخش افزود: این نمایشگاه در طول سال‌های متوالی در این روستا برگزار است و همه ساله با استقبال گرم مردم و جوانان، اقدام به برگزاری و برپایی این نمایشگاه شده و زمان برگزاری این نمایشگاه هم با توجه به درخواست اهالی و افراد بازدیدکننده، تمدید می‌شود.

 

وی ادامه داد: بازسازی صحنه عاشورا و به نمایش نماد شط فرات شهادت حضرت عباس، قتلگاه، نماد گهواره علی اصغر، تنور خولی، کاخ عبیدالله ابن زیاد، اسارت آل‌الله، حرم امام حسین(ع) و … از جمله وقایعی است که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.

 

ماندگاری واقعه عاشورا، با زبان هنر در بین نسل جدید

 

بخشدار مرکزی نکا هم با اعلام اینکه نمایشگاه قیام عاشورا با هدف بازسازی صحنه کربلا و انتقال پیام قیام عاشورا و امام حسین(ع) و یاران باوفایش برپا شده است، به خبرنگار فارس در نکا گفت: واقعه عاشورا مسأله‌ای نیست که به فراموشی سپرده شود؛ بلکه تا قیام قیامت برای همگان درسی بزرگ از وفاداری و ایثار است که باید هر ساله بیش از پیش به آن پرداخته شود.

 

عقیل محمودی اظهار کرد: ماندگاری واقعه عاشورا با زبان هنر در بین نسل جدید از مسائل مهمی است که با توجه به اینکه دشمن هم در زمینه فرهنگی وارد جنگ نرم با ما شده است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و جوانان و نوجوانان ما به طور دیداری، نمادهایی از عاشورا را دیده و در دل و جان ماندگار کنند.

 

وی افزود: اسارت آل‌الله، مسأله ساده‌ای نیست که بتوان آن را فراموش کرد و لذا باید واقعه کربلا به‌طور کامل برای نسل جدید بیان و تبیین شود تا جوانان امروز ما با چگونگی قیام عاشورا آشنا شده و با بهره‌گیری از تعالیم اهل بیت(ع)، برای سعادت آینده خود براساس آموزه‌های دینی برنامه‎ریزی کنند.

 

بخشدار مرکزی نکا گفت: استفاده از روش‌ها و شیوه‌های مختلف برای بیان قیام عاشورا و افزایش بصیرت عاشورایی در جامعه از مسائلی است که باید با قوت دنبال شود و این مسأله در روستاها با قوت دنبال می‌شود تا با تبیین فرهنگ عاشورایی در حفظ کردن نسل جوان از انواع مختلف آسیب‎ها تلاش شود.

 

به گزارش فارس، نمایشگاه تجسمی قیام کربلا به همت دهیاری و شورای اسلامی روستای ولاشد نکا در بخش مرکزی این شهرستان برپا شد تا همگان گام به گام با قیام عاشورای حسینی آشنا شده و با الگوسازی از ائمه‌اطهار(ع)، زندگی اهل بیتی برای خود، خانواده و جامعه ایجاد کنند.