رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بردن کفش در مسجدالحرام و مسجدالنبی بدون کیسه جرم محسوب می‌شود و با آن برخورد می‌کنند.

نکات بسیار مهم برای حج گذاران امسال

 

 
 
 
شرق پرس: رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه روضه رضوان که به مناسبت ایام هفته حج از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود، اظهار داشت: امسال مطالبات مردم برای تشرف به سرزمین وحی به صورت «مدینه قبل» بیشتر بود، لذا با هماهنگی‌های صورت گرفته ۶۲ درصد از زائران عزیز مستقیم به مدینه خواهند رفت.
 
 
 
وی تأکید کرد: پروازهای بازگشت نیز از ۶ مهرماه تا ۲۴ مهرماه خواهد بود.
 
 
 
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: این نوید را باید به زائران بدهم که تمام ویزاهای «مدینه قبل» ما صادر شده و ویزاهای «مدینه بعد» نیز از شنبه شروع می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که در هفته بعد تمامی ویزاها صادر شود و این در حالی است که ما تا آخرین پرواز ۲۸ روز فرصت داریم.
 
 
 
وی با بیان این مطلب که امسال وزارت حج عربستان برنامه‌ نرم افزاری بسیار جامعی را رونمایی کرده است، گفت: این برنامه تحت عنوان «ویزای الکترونیک» است که باید تمامی اطلاعات زائرین روی این نرم افزار قرار می‌گرفت.
 
 
اوحدی در رابطه با بحث تغذیه زائران، تصریح کرد: در سنوات گذشته به دلیل طولانی بودن مدت اقامت در مکه برخی زائران نمی‌توانستند غذاهای تکراری را استفاده کنند و به همین دلیل ممکن بود دچار مشکلاتی شوند.
 
 
وی افزود: امسال با داشتن یک کارگروه تغذیه توانستیم ۴۰ نوع غذا را با همان هزینه برای روزهای مکه در نظر بگیریم.
 
 
رئیس حج و زیارت تأکید کرد: برای تمامی زائرانی که مشکلاتی از جمله فشار خون و یا ناراحتی‌های دیگر دارند، در مکه مکرمه و مدینه منوره و برای ناهار و شام غذاهای رژیمی را پخت خواهند کرد.
 
 
وی اضافه کرد: تنها تقاضای من این است که این زائران حتما مشکلات جسمی و بیماری خود را به مدیر کاروان بگویند تا بتوان به آن‌ها در بهترین نحو رسیدگی کرد.
 
 
اوحدی با تأکید بر این مطلب که امسال وزارت بهداشت عربستان به صورت اکید بیان داشته که هیچ زائری حق بردن هیچ گونه دارویی را به عربستان ندارد، گفت: عزیزانی که داروی خاصی را مصرف می‌کنند، حتما به پزشک مراجعه کرده و در نسخه‌ به زبان انگلیسی و مهر پزشک، اسم دارو، طول دوره درمان و استفاده از آن و میزان دارو قید شود و این نسخه همراهشان باشد.
 
 
 
وی اظهار داشت: با توجه به این که بانوان ۵۳ درصد از زائران را تشکیل می‌دهند، ۱۵درصد به اعزام پزشکان متخصص خانم افزوده شده است.
 
 
وی افزود: از سوی شرکت فرودگاه‌ها برنامه‌ای طراحی شده که لینک این برنامه را روی سایت سازمان حج و زیارت قرار داده‌ایم.
 
 
اوحدی تصریح کرد: زائران می‌توانند از روی این لینک به سایت فرودگاه‌های کشور متصل شده و بعد از آن اگر کلمه حج را در آن سایت تایپ کنند، اسامی ۱۹ ایستگاه پروازهای حج و جزئیات را می‌توانند دریافت کنند.
 
 
رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: کسانی هم دسترسی به اینترنت ندارند، می‌توانند از طریق دو شماره تلفن ۱۹۹ که مربوط به کل فرودگاه‌های کشور و دیگری متعلق به فرودگاه امام خمینی (ره) است اطلاعات مربوط را کسب کنند.
 
 
وی اظهار داشت: امسال با دو اپراتور دوم و سوم کشور قرارداد بسته‌ایم، که سیم‌کارت‌هایی را به صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‌دهند که این سیم کارت‌ها بین مدیران کاروان‌ها توزیع شده است.
 
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: زائران به مدیران کاروان‌ها مراجعه کرده و سیم کارت را داخل ایران فعال کرده و از بسته‌های ویژه اینترنت با کیفیت خوب نیز می‌توانند استفاده نمایند.
 
 
وی گفت: قیمت هر دقیقه مکالمه تلفنی با ایران از عربستان و سیم‌کارت‌های آن کشور ۴ برابر قیمت سیم کارتی است که از ایران خریداری شده است. و قیمت هر دقیقه تماس با سیم‌کارت‌های این دو اپراتور ایرانی ۵۶۹ تومان است. در صورتی که با سیم‌کارت‌های عربستان بیش از ۲۵۰۰ تومان است.
 
 
اوحدی در رابطه با خدمات حمل و نقلی درون کشور عربستان بیان داشت: در این رابطه باید گفت ما جز معدود کشورهایی هستیم که ۲۴ ساعته وسایل حمل و نقل از درب هتل‌ها زائر را به مسجدالحرام می‌برند و در کل ۵ هزار دستگاه اتوبوس در طول موسم حج در خدمت زائر ایرانی هستند.
 
 
وی چند نکته را به زائران توصیه کرد و گفت: در کشور عربستان قوانین داروهایی که در آن ممکن است مواد مخدر به کار گرفته می‌شود حتی استامینوفن و داروهای آرام بخش بسیار سخت گیرانه است. لطفا زائران این مورد را به شدت رعایت کنند.
 
 
اوحدی عنوان کرد: ما در ایران مثلا در حرم امام رضا (ع) وقتی شی مانند تسبیح را زیر دست و پا ببینیم ممکن است آن را برداریم و به خادمی تحویل دهیم، تقاضا می‌کنم زائران به هیچ عنوان به هیچ یک از اشیا که روی زمین افتاده دست نزنند زیرا در آن جا این موضوع جرم محسوب می‌شود.
 
 
وی تصریح کرد: بردن کفش در مسجدالحرام و مسجدالنبی بدون کیسه جرم محسوب می‌شود و با آن برخورد می‌کنند.
 
 
به گزارش افکارخبر اوحدی در پایان خاطرنشان کرد: مراقب باشیم که با عوامل امر به معروف عربستان هم به هیچ عنوان بحث نکنیم.