ترامپ و بن سلمان در یک چیز بسیار شبیه هستند و آنهم بی تجربگی و ناپختگی در سیاست و اتخاذ تصمیم های احساسی و خطرناک است که این مسئله نگرانی هایی را در رسانه های غربی بوجود آورد که شاید اقدامات مشترک ضدایرانی آنها برای صلح منطقه و جهان خطرناک باشد...

نگرانی رسانه های غربی از طرح های جنگ طلبانه بن سلمان و ترامپ

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی به موضوع ولیعهدی محمد بن سلمان پرداخت و نوشت: ولیعهد جدید عربستان به نظر می رسد در آینده نزدیک دیدگاه ضد ایرانی جنگ طلبانه خود را بیش از پیش با ترامپ در میان بگذارد اما باید گفت که سیاست مقابله با تهران می تواند به افزایش خطرات و تنش ها در  منطقه بیانجامد.

 

جام به نقل از رویترز نوشت: یکی از مقامات سابق دولت آمریکا مدعی شده در صورتی که ولیعهد جدید عربستان بخواهد سیاست خصمانه ای را در قبال ایران اتخاذ کند، این روند می تواند تنش ها در منطقه را افزایش دهد. ایران نیز کاملا در سال های اخیر نشان داده است که هرگونه اقدامی را با جدیت پاسخ داده و اجازه نمیدهد که کشورهای عرب سنی، منطقه را بدست گیرند.

 

این خبرگزاری در ادامه نوشت: این مقام آمریکایی در ادامه بیان داشت که پادشاه عربستان پسرش محمد بن سلمان ۳۱ ساله را جانشین خود کرد و این می تواند یک اتفاق بسیار مهم برای منطقه بحساب آید. در دیدار ماه قبل ترامپ از عربستان، رهبران دو کشور کاملا در مورد لزوم مقابله با ایران و فعالیت های ایران در منطقه به توافق نظر رسیدند که این نیز می تواند عواقب مختلفی را برای آمریکا و عربستان در پی داشته باشند.

 

برخی از مقامات آمریکایی بر این باورند که خطرات جدی تر نیز برای دولت ترامپ وجود دارد و حضور آمریکا در خاورمیانه بیش از حد شده و آمریکا بیش از پیش وارد اختلاف سنی و شیعه شده است و این روند می تواند حتی به دخالت نظامی آمریکا منجر شود. حتی در صورتی که ترامپ به پنتاگون این اختیار را بدهد تا در زمینه هوایی و دریایی مخصوصا در تنگه هرمز پاسخ ایران را بدهد باید گفت اوضاع از کنترل خارج می شود و این برای منفع آمریکا خوب نیست. این را نیز نباید فراموش کرد که در صورتی که ترامپ مجوز رویارویی نظامی بیشتر با ایران در منطقه را بدهد، ایران نیز ساکت ننشسته و تهران نیز دستور مقابله بیشتر را صادر خواهد کرد.

 

رویترز افزود: در زمان اوباما کاملا دستور صادره حاکی از این بود که به هر نحوی که شده از افزایش تنش میان ایران و عربستان جلوگیری شود، زیرا ایران در زمینه نظامی و مخصوصا در دریا هر گونه اقدام نظامی را چند برابر تلافی خواهد کرد. گفته می شود در سفر ترامپ به عربستان، داماد ترامپ که مشاور او در بسیاری از زمینه هاست و ایوانکا ترامپ دخترش با محمد بن سلمان دیدار خصوصی داشته اند و شنیده ها حاکی از این است که آمریکا در زمینه سیاست های ضدایرانی محمد بن سلمان، هیچ گونه جلوگیری از وی به عمل نیاورده و در بسیاری از زمینه ها با او همراه شده است.